Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ny kamera införskaffad

  1. #1

    Standard Ny kamera införskaffad

    Efter mycket funderande blev det en Sony a5100. Det är efterföljaren till Nex-serien.
    24.3Mp APS-C Cmos (23.5x15.6mm), 1920x1080 60p video, wi-fi, 283g . 16mm 2.8 pankaksobjektiv 70g. Det blir 150g tyngre än nuv kamera, men jag funderar på att skippa hela gimbalen. Eftersom jag nästan bara kör stillbild behövs den inte. Gör nog en tiltbar upphängning istället.
    Ett stort steg uppåt från min nuvarande Samsung WB2000.
    Köpt hos Scandinavian Photo i Malmö. Kameran kostar 4695:- och objektivet 2295:- = 6990:-.
    För 7500:- fick jag även med ett 64Mb minneskort (949:-) och en liten väska (249:-). Dvs 700:- rabatt. Helt ok tycker jag. Trevlig personal och bra bemötande. Får jag problem med kameran känns det bra att ha nära till inköpsstället.
    Nu skall jag bara samla mod till mig för att lyft den med hexan, som kraschade med i helgen........

    Den en har en storebror (a6000) som är dyrare, större och tyngre, men har samma sensor och i stort sett identiska specifikationer. Den har även blixtsko och två vred på ovansidan - saker som jag klarar mig utan.
    Christian

  2. #2

    Standard

    Hej
    har fått upp ögonen för A6000. Har du några bilder från din kamera att visa?

  3. #3

    Standard

    Jag borde ju ha gott om bilder vid det här laget, men icke. Jag hade bl.a. velat ha utforskat ISO-egenskaperna. Bifogade bilden var en av dom första. Jag gick jag runt o tog bilder med Sonyn och Canon 5D mk3 för att jämföra. Förväntade mig naturligtvis inte att den lille skulle vara lika bra. Blev lite besviken faktisk. Hade nog väldigt höga förväntningar. Har inte ordentligt sett vad raw-filerna kan uträtta.
    Har ju varit pissväder o svårt att få vettiga tider på flygbilderna.
    Bifogad bild: 1/160, f3.5, ISO 1600
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	178,4 KB 
Id:	49098  

  4. #4

    Standard

    Ser att bilden komprimeras här. SÅ kass är inte kameran!

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Jag borde ju ha gott om bilder vid det här laget, men icke. Jag hade bl.a. velat ha utforskat ISO-egenskaperna. Bifogade bilden var en av dom första. Jag gick jag runt o tog bilder med Sonyn och Canon 5D mk3 för att jämföra. Förväntade mig naturligtvis inte att den lille skulle vara lika bra. Blev lite besviken faktisk. Hade nog väldigt höga förväntningar. Har inte ordentligt sett vad raw-filerna kan uträtta.
    Har ju varit pissväder o svårt att få vettiga tider på flygbilderna.
    Bifogad bild: 1/160, f3.5, ISO 1600
    OT:
    Tycker mig känna igen var bilden är tagen.. måste vara i närheten där dom har så populär mjukglass på sommaren..

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    I bjärred?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Ja, vid glasskiosken i Bjärred.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •