Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur ladda min LiPo-monitor?

  1. #1

    Standard Hur ladda min LiPo-monitor?

    Jag köpte en sån här (från nåt annat ställe, minns ej var, nån svensk webshop):
    http://www.algadgets.com/lipo-cell-monitor-checker

    Den har en inbyggd 1-cells 3.7V 1020mAh LiPo.
    Hur sjutton ska den laddas?
    I bruksanvisningen som följde med lådan så står det att man ska använda laddaren som kom med.
    Någon sådan hade aldrig fått rum.
    I dont get it... Har nån en liknande?

    Den har en USB-port... av fel typ tycker jag, om man ska koppla den till en dator tex.
    http://s833.photobucket.com/user/sky..._Port.jpg.html
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Doh, det kom med en kabel som jag fick tips om från en lokal flygare som hade köpt samma... den kabeln hade hamnat på fel ställe. =) Det var ingen laddare alltså, utan en kabel man ska ladda med. Kines-skräp-bruksanvisningar kan ju inte ens innehålla text gällande grejen i samma låda.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Är inte det vänstra, cirkulära uttaget avsett för laddningen?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Om jag hade designat en sådan, så hade den fått lov med en switch att ladda från balanssladden från ett LiPo. Dvs när du kollat att det är OK spänning efter en flygning så kan du låta den leecha från den halvflugna lipot.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Runda kontakten är för laddkabeln japp. Men det är en kabel bara med runda kontakten i ena änden (5V in) och USB i andra änden som kan stöpslas i datorn tex. Ingen laddare alltså.

    Vad gäller designen, jo, jag fattar inte varför den måste ha en egen LiPo, men å andra sidan har jag inte testat alla dess funktioner än heller. Andra LiPo-testare använder acken man ansluter för matning, men de är bara testare, inte monitor (förstått att den läser av Ri, finns extern tempsensor, man får fram kurvor o grejer vid laddning/urladdning).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Runda kontakten är för laddkabeln japp. Men det är en kabel bara med runda kontakten i ena änden (5V in) och USB i andra änden som kan stöpslas i datorn tex. Ingen laddare alltså.
    Det skulle kunna vara inbyggd laddare som drivs ifrån USB spännningen...
    Kör så det ryker!

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Runda kontakten är för laddkabeln japp. Men det är en kabel bara med runda kontakten i ena änden (5V in) och USB i andra änden som kan stöpslas i datorn tex. Ingen laddare alltså.

    Vad gäller designen, jo, jag fattar inte varför den måste ha en egen LiPo, men å andra sidan har jag inte testat alla dess funktioner än heller. Andra LiPo-testare använder acken man ansluter för matning, men de är bara testare, inte monitor (förstått att den läser av Ri, finns extern tempsensor, man får fram kurvor o grejer vid laddning/urladdning).
    Skulle gissa på att den har en inbyggd laddkrets och tar från USB:ns 5 volts terminal.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •