Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kolla vädret med radiostyrt plan?

  1. #1

    Question Kolla vädret med radiostyrt plan?

    Hej!

    Jag är fallskärmshoppare och undrar om vi kan använda ett radiostyrt plan för att kolla vädret?

    De dagar då det är lite molnigt så skulle vi vilja ta reda på vilken höjd molnen ligger på och hur det ser ut med de olika molnlagren.
    För närvarande så försöker vi gissa genom att kolla på en molnradar i närheten och de närliggande flygplatsernas väderdata. Det har visat sig att detta inte alltid stämmer när vi chansar och skickar upp ett flygplan. Blir vi tvingade att landa med flygplanet så blir detta dyrt och kan kosta flera tusen.

    Min tanke är att man skulle kunna skicka upp ett radiostyrt flygplan för att kolla vädret med en kamera.
    En live videolänk vore toppen så man kan flyga runt bland molnen och kolla tjocklek och se om det finns lager ovanför.

    Jag vet att man bara får flyga inom synhåll. Jag ska dubbelkolla men någon som har koll, men som jag förstår det så har vi eget luftrum och borde då få flyga RC-plan utom synhåll.

    Har ni tips på någon setup som klarar markvind på upp till 8m/s och kan ta sig upp till 1500m, gärna 2000m+, med en kamera?
    Gärna med live videolänk (FPV?) och möjlighet att se höjden samtidigt.


    Tack
    //Fallskärmshopparen

  2. #2

    Standard

    Hej!

    Det går - men du får bara flyga inom synhåll.

    1500-2000 meter är desvärre inte ok hur man än vänder och vrider på reglerna och kommer du upp i ett molntäcke är det inte synhåll längre.


    Jag har själv flugit i låg dimma och låga moln och det är väldigt lätt att tappa bort sig trots videolänkar och andra hjälpmedel.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har för mig att man kan få tillstånd att flyga utan för los, du får ta kontakt med transportstyrelsen för information. Det är säkert krångligt och dyrt att få igenom.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/

    Kräver kategori 3 för UAS

    sidan med listade piloter och deras tillstånd

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...AS-operatorer/

    inte många har 3...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Ingen har kategori 3 tillstånd ? och bara 8 pers med kat 2 tillstånd.


    Edit. //rcflyg skulle behöva en ny smiley för förvånad

  6. #6

    Standard

    Som jag har förstått det så har vi en egen sektor.. men vi struntar i line of site för tillfället.
    Ungefär vilken prisklass hamnar man på? Har ni tips på plan och övrig utrustning?

  7. #7

    Standard

    Med tanke på att du inte har något eller kan något så börja med att punga ut 10-15tusen på att börja flyga fpv med bra grejer sen så kan du slänga ner 10 tusen till och minst ett års flygning så kanske du når målet. Sen så tror jag inte på att det kommer va vidare effektivt.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och sen känns det väl högst tvivelaktigt att en förening inom det organiserade flyget så uppenbart skulle bryta mot det regelverk som finns inom detsamma...
    Roger

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Enligt det bifogade dokumentet så kan man få tillstånd för utanför los, alltså hade jag rätt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Ceilometer då? Laser/Lidar? Finns några tillverkare. Nya kanske är lite dyra... men det finns säkert nån äldre nånstans. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Jag tror denna idé kan passa er bättre. Hur regelverket ser ut vet jag inte, men lämpligheten förefaller högre. GPS för recovery kanske...

    http://www.instructables.com/id/Mode...-keychain-cam/

    Superhero

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    För raketer utan att ha tillstånd så gäller 500gram inkl bränsle.
    Någon maximal höjd finns inte, vi hade när vi var aktiva i SAMRA hade de avlyst ett område som sträckte sig upp till 10000fot, men då höll vi till på Skillingaryd Skjutfält och flygtrafiken omdirigerades förbi fältet, men våra raketer vägde betydligt mer .

    Men raketer är inte billigt.. mina motorer kostar ca 300kr/st och då är dessa relativt små och genererar ca 8kg drag i snitt.

    Tips om du skall gå raketvägen som faktiskt ändå är bra till såna här saker, är att ringa till Rolf Örell (Roffes Modellflyg), o prata med honom.. Han kan utan problem guida dig rätt =))08-33 30 44 (Han har vad jag vet fortfarande ett av Europas största lager med raketer o tillbehör till detta ).

    Mvh
    /Kenneth

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Utrusta en (väder-)ballong med en kamera med videolänk och någon form av radiostyrd/tidsstyrd utlösningsmekanism för att smälla ballongen vid lämpligt tillfälle. Kanske också någon form av fallskärm för att mildra landningen, samt någon typ av spårningsutrustning. Släpp upp från lämpligt ställe. När man är nöjd med bilder/film, utlös ballongen, leta upp den och ladda om!

    Detta är väl knappast FPV.
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Utrusta en (väder-)ballong med en kamera med videolänk och någon form av radiostyrd/tidsstyrd utlösningsmekanism för att smälla ballongen vid lämpligt tillfälle. Kanske också någon form av fallskärm för att mildra landningen, samt någon typ av spårningsutrustning. Släpp upp från lämpligt ställe. När man är nöjd med bilder/film, utlös ballongen, leta upp den och ladda om!

    Detta är väl knappast FPV.
    Naje, man kan ju skicka up en videosändare, mottagare samt sätta kameran på ett 360 graders servo.
    Så kan man titta runt medans balongen stiger.

  15. #15

    Standard

    Man kan ju faktiskt undra vad som är lämpligast i säkerhets synpunkt...
    En ballong lastad med kamera mm som flyger runt helt okontrollerat.
    Eller ett lätt FPV plan med RTH.
    Men regler är regler..

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Man kan ju faktiskt undra vad som är lämpligast i säkerhets synpunkt...
    En ballong lastad med kamera mm som flyger runt helt okontrollerat.
    Eller ett lätt FPV plan med RTH.
    Men regler är regler..
    En ballong strimlas sönder, kolfiber gör inte Men för att nå 2km höjd så blir det en del vikt i planet.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Man kan ju faktiskt undra vad som är lämpligast i säkerhets synpunkt...
    En ballong lastad med kamera mm som flyger runt helt okontrollerat.
    Eller ett lätt FPV plan med RTH.
    Men regler är regler..
    Eeen ceilometer! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •