Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Vad tror ni om denna?

  1. #1

    Standard Vad tror ni om denna?

    Hej!

    Vad tror ni om denna?

    http://www.hobbyequipment.se/minicar...e-rtf-24g.html

    Någon med erfarenhet av tillverkaren eller modellen?

    Tack på förhand!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan mycket väl flyga bra men undvik kärror i denna prisklass med nosställ för dessa brukar tyvärr vara klent utförda och ge upp rätt omgående. Sen om den är bra eller inte för dig beror ju på dina egna flygfärdigheter - frånsett problemen med nosstället.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    sett den flyga och den verkade helt ok , piloten va nöjd iallafall.
    Dock tror jag den är billigare på andra ställen
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Okey!
    Har kört arttech wingdragon och ett annat cessna 182 innan (från annan tillverkare). Dessa är nu krashade och jag behöver ett nytt! Det är framhjulet som går av menar du då eller? Det märkte jag på mitt förra cessna också. Det gick dock att limma osv ett antal gånger innan planet var skrot

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    sett den flyga och den verkade helt ok , piloten va nöjd iallafall.
    Dock tror jag den är billigare på andra ställen

    Okey
    Jaså? jag har inte sett den någon annanstans!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad har du för flygfält ? Har du redan radio, laddare m m - kanske också batterier ? Har du en vettig radio så skippa RTF-kitten och köp istället en ARF eller PNF - till den sistnämnda kategorin behöver du bara komplettera med mottagare och batteri.
    Det finns mängder av trevliga kärror om du kan flyga, har bra fält och en vettig radio och laddare. Och undvik denna typ av kärror med klena, styrbara nosställ. Det finns nosställ som håller - t ex på Parkzones T-28 Trojan - men då är det ett icke-styrbart ställ men det fungerar bra att styra på marken med sidorodret.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Vad har du för flygfält ? Har du redan radio, laddare m m - kanske också batterier ? Har du en vettig radio så skippa RTF-kitten och köp istället en ARF eller PNF - till den sistnämnda kategorin behöver du bara komplettera med mottagare och batteri.
    Det finns mängder av trevliga kärror om du kan flyga, har bra fält och en vettig radio och laddare. Och undvik denna typ av kärror med klena, styrbara nosställ. Det finns nosställ som håller - t ex på Parkzones T-28 Trojan - men då är det ett icke-styrbart ställ men det fungerar bra att styra på marken med sidorodret.
    Roger
    Kör mest över åkrar och isar (på vintern). På isar är det ju inga problem att starta/landa. Men åkrar blir det tufft, tror ni det går att kasta igång denna modellen?

    Jag hade 2,4gh utrustning, men det ballade ur nyligen, så tänkte det kunde vara bra när man får med nya grejer ( så kan man göra som du föreslår med PNF nästa gång)

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om du tror att du tänker fortsätta med denna hobby så köp en "riktig" radio redan nu - sen är du fri att köpa i stort sett den kärra du vill ha. Men - ditt "flygfält" begränsar ju en hel del och är det inte absolut slätt så glöm kärror med noshjul. Kärror med sporrställ och stora hjul på huvudstället kan kanske acceptera en aning ojämnare fält men generellt så krävs bra underlag om man skall starta och landa från marken. Skall du flyga på isen så rekommenderar jag även i det fallet en sporrställs-kärra för då behöver du bara byta huvudställets hjul mot ett par skidor. En bra "buskärra" för den som passerat nybörjarstadiet är Bushmaster från Hobbyking - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rch=bushmaster
    Men måste du handkasta kärrorna så är det väl egentligen mera elseglare i olika former som passar bäst - om du vill ha lite större kärror.
    Roger

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Skulle föreslå att du kastar ett öga på Multiplex Funcub, lättflugen för nybörjare, stryktålig och kan flygas riktigt avancerat när man lär sig hantera den. Något att växa i helt enkelt
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då får jag säga att Bushmaster är ett väl så bra alternativ som Funcub.
    Roger

  11. #11

    Standard

    någon gång kommer jag skaffa riktiga grejer! Men är nog inte helt ute från nybörjarstadiet ännu, känner att en krasch ofta står i farstun om man säger så. Därför håller jag gärna mera kostnaderna än så länge (är ju fattig studentjävel kan tilläggas ).

    Jag tackar för tips angående andra flygplan, uppskattas! Men om vi håller oss till den cessnamodellen, om man flyger på fotbollsplaner (plastgräs eller grus), funkar det? Eller är det enbart asfalt som gäller?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mycket jämnt underlag gäller men jag skulle ändå skippa den främst för att den har nosställ som absolut inte är lämpligt för dig. En Bushmaster med en enklare men ändå OK radio blir ju inte speciellt mycket dyrare men du får en betydligt bättre kärra. Om du handlar Bushmaster från HKs EU-lager så har du den hemma på bordet för ca: 1200 kr. Sen tillkommer ackpaket, laddare och radio men vill du hålla lågkostnadsprofil så finns det ju idag billiga men hyfsade alternativ även för dessa grejor. Den du är intresserad är väl denna kärra - http://www.flyzoneplanes.com/airplan...000/index.html Kolla bilden på nosstället och använd din fantasi..
    Roger
    Edit: Kollade HKs EU-lager och med en enkel med ändå hyfsad 6-kanalers sändare och mottagare, 2 st 4S ackar runt 3000 mAh samt en enkel 50 W AC/DC-laddare så får du lägga på ca. 1000 kr till - totalt alltså ca: 2200 kr om du beställer allt på en gång - att jämföra med den du tänkt dig som kostar 2.835 kr + frakt.. Och då har du en ack till, bättre laddare och likaså med all sannolikhet även en bättre sändare trots att den är billig...
    Senast redigerat av McRegor den 2014-11-06 klockan 11:05.

  13. #13
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ett alternativ kanske kan vara H-K Wilga. Tycker den var prisvärd. Hade den hemma för 850:- ex acke mottagare. Kraftfull motor som går på 2S 1000mAh. Med lite klaff och knappt halvgas flyger den direkt ur handen. Tycker den var lite innovativt uppbyggd. Har flugit den ett antal gånger och med jämn motvind och full klaff landar den på näst intill Zero ground speed. Faktiskt så har två personer till beställt efter att sett den flyga. Den flyger även rent och stabilt. Eftersom den har en öppningsbar dörr och inte så stor så går den utmärkt in i bilen utan demontering.

  14. #14

    Standard

    Kikat på alla modeller ni har rekommenderat nu, kollat lite youtube osv och de verkar onekligen bra. Anledningen till att jag är så fast vid cessnan är för att jag har hittat till väldigt bra pris. Men när det är krashar blir det något av de ni har rekommenderat (förhoppningsvis håller radioutrustningen från cessnat ett tag).

    Någon av er som vet om det finns något bra ställe man kan flyga på i Göteborg-Borås området? Kanske till och med i bollebygd?

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    För att svara på trådens fråga väldigt tydligt- Nej, jag tror inte på modellen med de förutsättningar du har.
    Men du verkar ju ha bestämt dig trots de svagheter vi påpekat så varför överhuvudtaget ställa frågan då kan man undra...
    Du kastar tyvärr bort pengar helt i onödan istället för att satsa dom i nåt vettigare - det är i alla fall min åsikt. Och skall du betala det som står i din länkade annons så förstår jag inte alls varför du väljer denna modell. För 500 kr kan man ju alltid chansa men inte för det pris som står i länken... Men oavsett pris så lär du få strul med noshjulet om du inte är duktig att landa och har väldigt slätt underlag som är "lätt-rullat".
    Roger

  16. #16

    Standard

    Säkert inget fel på Cessna men mycke pengar utan få något vettigt i behållning,En radio med modellminne är fördel i första hand annars bli man fast i RtF träsket.
    HK har ju släppt en ny Radio som verkar potent till lågt pris
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Mode_2_.html



    Jag köpte också hem lilla Hk Wilgan till en polare, och med den en Turnigy 5x Radion som nu verkar vara borttagen,

    Wilgan flyger lika fint på rygg som vanligt och har riktigt fina detaljer,Gjorde dock om den till 3cell

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=33605

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	WP_20140829_002.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	77,2 KB 
Id:	48636

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ibbe - det var den radion jag räknat in i min kalkyl på en Bushmaster som landade på ca: 2200 kr inkl kärra, radio, 2 st 4S-ackar och en AC/DC-laddare - och allt inhandlat från EU-lagret. Och Bushmaster är en välbyggd och robust kärra med bra flygegenskaper. Vi har redan ett par stycken i klubben och båda ägarna är synnerligen nöjda.
    Roger

  18. #18
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tack IBBE men Buhuuu att inte fler upptäckt Wilgan. Blir ju super på snön med skidor. Håller för övrigt med Mc Regor för har man begränsad erfarenhet så är modeller med noshjul aja baja. Oavsett hur starka infästningarna är. Då talar jag av egen erfarenhet från 70-talet då Yamamoto Falcon-56 mm var allenarådande. Många tuber lim gick åt.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mogge - dock hade jag nog rätt bra hållbarhet på mitt styrbara noshjul på bl a Falcon 56 men det var en helt annan kvalitet och stabilitet på dessa nosställ kontra de klena leksaksgrejor som sitter på de flesta billiga modeller idag. De 2 senaste EPO-modellerna med styrbart ställ som har dykt upp på fältet (under hösten) har båda havererat i nosstället - och den sista gjorde det redan vid den första landningen och där talade vi inte om nån nybörjarflygare. En av kärrorna är ombyggd till sporrställ (en Cessna av nåt slag) och frånsett att den nu fungerar så blev den dessutom betydligt snyggare...
    Men den ombyggnaden är inget som en nybörjare normalt fixar. F ö Mogge - vill du ha en stabil och trevlig bus/busk-flygkärra så skall du testa Bushmastern - det kan nog vara nåt för dig...
    Roger

  20. #20
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av 1991 Visa inlägg
    någon gång kommer jag skaffa riktiga grejer! Men är nog inte helt ute från nybörjarstadiet ännu, känner att en krasch ofta står i farstun om man säger så. Därför håller jag gärna mera kostnaderna än så länge (är ju fattig studentjävel kan tilläggas ).

    Jag tackar för tips angående andra flygplan, uppskattas! Men om vi håller oss till den cessnamodellen, om man flyger på fotbollsplaner (plastgräs eller grus), funkar det? Eller är det enbart asfalt som gäller?

    Du tænker totalt fejl her. Det var akurat sådan jeg tænkte -for en idiot jeg var. Det blev meget dyrere at komme i gang og det virket aldrig skittet. De var ikke før jeg købte mig en ordentlig radio (dx7) jeg begynte at kunne få til det der med flyvningen. I sidste ende viste det sig at jeg havde brugt mindst 6 tusser mere end om jeg havde inset at det at købe ordentlig grai fra starten var det billigste. Even om det kostet 2 k mere at starte. Da haved jeg jo så sparet 4 nok til 2 gode fly mer. -Satans

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •