Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Spektrum kontra andra sändare.

  1. #1
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard Spektrum kontra andra sändare.

    Har ett 20-tal modeller med Orange-Spektrummottagare. Börjar bli jobbigt samt att nu räcker inte 6 kanaler.Behöver en bättre sändare. Vad finns i sändarträsket som kan användas till dessa modeller? Har tidigare haft det mesta som finns(fanns) i 35 bandet vad gäller JR-Graupner. Som närmsta granne till Hobbyborgen var det inte så konstigt. Behöver lite info. om vad som kan finnas på marknaden till vettig penning.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tjena Mogge,
    Tja - har du redan Spektrum-mottagare så är det väl Spektrum som ligger närmast. Klarar du dig med 7 kanaler så verkar DX7s fungera bra för de som har den i klubben - annars är det väl DX9 som ligger närmast till hands. Även den finns representerad i klubben och har hittills fungerat bra.
    Roger

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    DX9 - minst - om inte 6 kanaler räcker.
    Slår du ut mer än 20 modeller på en mottagare så blir det ju inte så mycket per modell.
    Du får ju inte model match om du har DSM-modul till en annan sändare och ett fel när du startar med fel modell motiverar klart finessen. Sen kan du ju ha en hott radio till de andra modellerna.....
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Vad sägs om en Taranis med en Orange modul, hanterar upp till 32kanaler fördelat på en inbyggd 16kanals telemetrisändare + valfri modul med JR-format (tex en OrangeRX DSM2/X modul).

    Lite tröskel att tänka programmeringen i OpenRX, men när det är på plats kan du göra så gott som vad som helst. Totalt runt 2000kr med modul skulle jag gissa.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller nog på en DX9 i st f Taranis - om man inte absolut behöver alla programmeringsmöjligheter som programvaran i Taranis medger - men som även gör den mera komplex att "komma in i".
    Är man hängiven flygare (som Mogge) så tror jag faktiskt inte att några kronor mera för nått så centralt som sändaren har nån avgörande betydelse...
    Roger

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Vad sägs om en Taranis med en Orange modul, hanterar upp till 32kanaler fördelat på en inbyggd 16kanals telemetrisändare + valfri modul med JR-format (tex en OrangeRX DSM2/X modul).

    Lite tröskel att tänka programmeringen i OpenRX, men när det är på plats kan du göra så gott som vad som helst. Totalt runt 2000kr med modul skulle jag gissa.
    Hej Mogge!

    Den här Taranis är ju lockande, bra pris och oanade möjligheter att programmera "vad som helst". Om du gillar att göra inställningar på dator och annan modern elektronik så kan säkert Taranis vara en givande utmaning under långa, mörka vinterkvällar.

    Annars är det bara att välja mellan Spektrum DX7S och DX9 eftersom du, liksom jag, har många DSM2 mottagare. Spektrum har kampanjpris nu så kombinationen DX7S och mottagaren AR8000 är det alternativ som ger mest värde för pengarna.

    Tycker Lars

  7. #7

    Standard

    Jag fick min Taranis för en knappt en vecka sedan och tänkte att jag skall väl ha lärt mig den innan sommaren. Men det var lättare än jag trodde och jag skulle kunna ge mig ut och flyga i morgon om det var så. Jag har ingen erfarenhet av programmering och brukar bli vansinnig på telefon så fort jag ska gör något annat än att ringa. Ja även när jag ska ring ibland.

    Men visst, man får tänka om lite men snart hajar man hur det är tänkt och det är ganska logiskt. Sedan finns ju hur mycket hjälp som helst att få. Även om man inte flyger så avancerade grejer känns det bra att inte radion begränsar en.

    Det låga priset kan ju göra att man blir tveksam om kvaliteten. Man jag tror inte det är där man har sparat mest. Programvaran har ju gjorts på frivillig basis och själva skalet är en tidigare JR/Graupner modell. Jag tycker knappar och spakar känns förtroendeingivande.

    /Mats

  8. #8
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Tack för tips. Det jag kanske invänder och retar mig på vad gäller Spektrum är att min utomordentliga DX6I inte på något vis liknar DX/7. Hade en invandrande fransman som ville ha hjälp med programmering av en T-28. Inte f-n förstod jag ett smack.
    Dom liknar ju inte alls varandra. Hur är det då med Spektrum9? Trots att jag utan att skämmas läst ett halvt liv med logistik på universitet och startat företag runt halva jordklotet blir jag inte klok på alla tokigheter i alla sändarprogrameringar. Så har vi då Taranis som om jag förstått det rätt har mera av allting som man kanske inte behöver. Vi har inom Växjö Rc en nybörjare som under ett år lärt sig mer om Rc-flyg än resten av oss behövt ett liv att att lära. en s.k. natural. Han inhandlade en Taranis som han lovordar och spakar med den äran. Ska lyssna lite med honom. annars är väl det logiska att fortsätta med Spektrum men som sagt detta med logiska programmeringar är ett gissel.

  9. #9

    Standard

    Jag tycker att de verkar ha tänkt ungefär likadant på DX6i som på de nyare och större apparaterna. Man väljer utformningen på modellen och så kommer den att aktivera de kanaler som behövs för den och sedan funkar det bara. Skillnaden är nog mest att DX6i inte kan så mycket, det blir ju då en hel del saker man inte känner igen i de större apparaterna.

    Om jag skulle köpa radio idag så skulle jag köpt en DX9 men jag har en DX18 nu så det är inte aktuellt.

    Jörgen

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Mogge
    Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis Taranis....
    Du kommer att älska den efter några kvällars labbande. Jag har Futaba, Spektrum också men
    Taranisen är nummer ett!
    Lycka till
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  11. #11
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Ang Taranis, man kan koppla den till datorn för att fixa mixar etc. Men trots att jag är en tokig datprfanatiner kör jag sn ändaren helt "vanilla" och all mixning gör jag med knapparna och spakarna i sändaren. Enda.är att det är lite annat flöde och tänk i den som i grunden är logiska input(spakar) - mixning(en spak plus en annan spak minus minus en knapp) - output(till valfri kanal).

    Största anledningen till det långa priset är att det inte är tyska ingenjörer som skall ha patenträtt på vägen.

    Anledningen att jag kör via knappar istället för via datorn är att jag spontant skall kunna justera vad som helst på fältet. Och att sätta upp en 6kanaligt flygplan med flaperons och skevroder i tre olika flyglägen tar nog inte mer än 5min nu när jag lärt mig grunderna.

    Edit;
    Vin, öl, whiskey och mobiltelefon för forum kan ge felstavningar...
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har man redan ett 20-tal modeller utrustade med Spektrum-mottagare så är ju det i sig en stor anledning att fortsätta med systemet. Visst kan man sätta i t ex en Orange/Spektrum-modul i Taranisen men nån nämnde att Model Match inte fungerar i det läget och vill man ha den funktionen så är ju inte Taranis riktigt rätt val. Även om min kompis Göran (Utmanaren2002) gillar Taranisen så har han lite större krav på kanaler och funktioner jämfört med de flesta av våra klubbkamrater så jag tror faktiskt inte att han skulle lyckas sälja in konceptet till så väldigt många av kollegorna i klubben. Det finns som sagt ingen "one size fits all" när det gäller sändare utan man bör nog kolla noga och sen göra sitt val efter egna preferenser och inte efter andras.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Nog måste man väl kunna använda Taranis-sändaren på fältet utan internet och laptop? :-o Vad vet jag?

    Varför finns det en så otroligt lång tråd på detta forum om Taranis? Har inte läst den, bara blev att undra. Är det mycket problem med den? Följer det inte med nån anvisning? Är den väldigt svårkonfigurerad? Har för många nybörjare köpt en billig sändare som är på tok för avancerad/krånglig för dem? Jag hittar ej långa Futaba-trådar... =) så jag undrar varför det skrivs så otroligt mycket om Taranis. Ingen av oss i klubben har en Taranis, men man blir ju nyfiken... vad är det jag ska vara nyfiken på?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Om man tar en sändare som är mycket kraftfull och inbjuder till att använda avancerade funktioner så är det nog svårt att undvika att en viss entusiasm sprider sig bland användare med stort tekniskt intresse. Det är inte så konstigt att det blir långa forumtrådar när det finns så mycket roligt att pyssla med.

    Jörgen

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Håller med Roger om att det inte går att rekommendera en lösning som passar alla. Jag tror att om man är nyfiken, gillar utmaningar och har tid så är Taranis rätt koncept. Med flexibilitet och programmerbarhet så klarar den allt radiostyrt du kan tänka dig. Känner du att det är svårt att komma igång så finns mängder av "färdiga" modellprogram att kopiera på nätet och som du enkelt kan anpassa om det behövs. Behöver du hjälp så finns oftast svaret på det här forumet. Jag är ingen expert på programmering så jag testar alltid hur det funkar både i sändaren och i datorn innan jag skickar iväg kärran i luften. Jag flyger flygplan, segel, multikopter och helikopter och känner mig trygg med Taranisen i alla situationer.
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nog måste man väl kunna använda Taranis-sändaren på fältet utan internet och laptop? :-o Vad vet jag?

    Varför finns det en så otroligt lång tråd på detta forum om Taranis? Har inte läst den, bara blev att undra. Är det mycket problem med den? Följer det inte med nån anvisning? Är den väldigt svårkonfigurerad? Har för många nybörjare köpt en billig sändare som är på tok för avancerad/krånglig för dem? Jag hittar ej långa Futaba-trådar... =) så jag undrar varför det skrivs så otroligt mycket om Taranis. Ingen av oss i klubben har en Taranis, men man blir ju nyfiken... vad är det jag ska vara nyfiken på?
    Hej!
    Nä, du behöver ingen laptop/internet för att använda Taranisen. Men för att få en bra manual behöver du tanka hem den själv. För det följer inte med något som ens kan komma i närheten av att kallas en manual.
    Att det finns så många och långa trådar om just Taranisen är nog pga att den med sitt öppna operativsystem erbjuder obegränsade möjligheter och därför nog lockar en speciell grupp människor. Dvs de där som absolut bara MÅSTE in och gräva i grejerna bara för att det går(!)
    Men nu måste man ju faktiskt inte flasha ned ny firmware, byta ut hälsningsfras och välkomstbild det första man gör. För det är där mycket av krånglet uppstår med t.ex. USB-drivers som är lite svajiga och diverse annan mjukvara till PC:n som är lätt att göra fel med.
    Det funkar alldeles utmärkt att bara ladda hem manualen och köra radion med den mjukvara som finns i från början. Själv har jag envisats med att göra all programmering direkt på sändaren (även om det är betydligt enklare och smidigare via PC) bara för att bli van med knappar och menyer så att man kan göra det man vill/behöver ute på fältet, direkt på sändaren.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tycker att prio 1 är hur sändaren känns i handen, har haft spektrum,jr,futaba,taranis.
    Jr gav mycket i funktionalitet men satt inte bra i mina händer så efter ett tag försvann den.
    Taranisen är grym , funktionalitet utan dess like, litar helt klart på den, har inte haft några som helst problem, eller en failsafe men fick nog skylla mig själv när jag slängde in en parkflyer mottagare i en dlg , men trots funktionaliteten så kommer ändå min taranis åka ut, trivs så otroligt bra med mina futabor, t8fg och t14sg inte alls samma nivå på funktionalitet men sitter så otroligt bra i handen och känslan i spakarna är enligt mig oslagbar.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  18. #18
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Wow!
    Vilket drag det blev i denna tråden. Men nog borde det väl finnas flera än Taranis och Spektrum som kan hantera mina modeller som har Spektrum-Oranga mottagare? Då menar jag sändare nya eller begagnade som inte ligger runt en månadslön? Jag minns väl hur Spektrum blev nedsablade av yttersta digniteter i modellflygverksamheten till att bli mer eller mindre accepterade som tillförlitliga. Minns väl en av våra mera kända som skrev,så´n skit. Även våra älskade barnarbetare i östland lär väl sig löda.Jag behöver minst 7 kanaler med behov av 9. Modellminne minst 30 så jag slipper omprogrammera mellan vinter-sommarflyg. Peppar -peppar förr i tiden gick det i backen i samma takt som jag producerade vilket experter bevisligen intygade berodde på radiofel. Numera så ökar bara flygplansflottan såvida man inte kan ge bort alt. sälja av till underpris. Jag är väldigt nöjd med responsen. Gammal man gör så gott han kan. Hela ändan ristar han men kroppen den står stilla. RcFF rockar.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mogge,
    Visst - får du t ex tag i en bra begagnad Futaba 9C eller 10C (den med separat HF-modul) så kan du ju stoppa in en Orange/Spektrum-modul i dessa men då måste du samtidigt försöka få tag i en tillräckligt stor Campac-modul för att få in dina 30 kärror i minnet. Sen har jag förstått att man förlorar Model Match. Har kört båda dessa Futaba-sändare under många år med olika HF-moduler i. Min gamla 9C härbärgerar numera en "äkta" Spektrum-modul men den sändaren används bara för inomhusflygandet. Kan dock "bara" använda max 8 kanaler för dessa moduler används i PPM-mode. Tror dock att man i en JR har möjlighet att använda 9 kanaler i PPM-mode.
    F ö blir det mer och mer sällsynt att nya sändare har en separat HF-modulplats även om det säkert fortfarande finns en och annan modell kvar på marknaden med den möjligheten - varav Taranis är ett exempel. I den sändaren kan du ju ha 2 olika 2,4 GHz-system installerade samtidigt så visst kan du sätta i en Orange/Spektrum-modul även i den och använda dina gamla Spektrum-mottagare (men utan Model Match) - sen kan du köpa FrSky-mottagare när du köper nya och den vägen ta steget till bl a telemetri - om du är intresserad. Men som sagts tidigare - det är i många fall en lite större inlärningströskel på den sändaren än på många andra. Och skall man få hjälp av mallar m m så får man nog vara beredd på att "samverka" lite mellan sändare och PC...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-11-08 klockan 17:30.

  20. #20
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Ja ,du Mc Regor. Ännu inte möts face to face so to speak. Du för ett i mina öron(ögon) vettigt resonemang. Nu är det inte ögonblickligen livsviktigt men under dom närmaste veckorna så! Har ett projekt med allt från hjulbromsar till klaffar till luckor till osv. Hoppas kunna visa framöver. Är mer eller mindre lost in space på gr.av alla intryck man får. Blir mer eller mindre trött av all reklam som alla radiosäljare vill visa. Däremot är jag positiv till all respons som denna tråden gett. Kan väl bli ett vägval för andra som är i samma situiation. Det är väl ändå detta forumen är till för. Har bestämt mig!!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •