Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: shockflyer för 10cc bensinare !

  1. #1

    Standard shockflyer för 10cc bensinare !

    Jag hade r
    tänkt bygga en stor shockflyer för en evolution 10cc bensinare 😎 hur stor bör de vara tror ni 2m spännvid ?

    hade tänkt bygga den av rosa golvisolering 😊typ av skivor som är 60x125x3cm.

    om nån har en länk med bilder på ett liknande bygge så dela gärna av er !

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En 2meters 3D kärra har ofta en motor kring 40-50CC. En 10CC har mindre effekt givetvis och även en mindre propeller, så verkningsgraden är dessutom lägre.

    Du behöver ner rejält i vikt och det tror jag blir svårt med massiva skivor. En tunn skiva är per definition det sämsta sättet att fördela material.

    Använd materialet, men gör det smartare än hur man gör i en shockflyer.

    Kolla in de första sidorna i modellflygnytt 2002-6 för lite idéer. http://modellflygnytt.se/gamla/2002/MFN_2002-6.pdf
    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det har byggts liknande flygetyg för betydligt större motorer.
    Du förlorar inget på att försöka.
    Bygger du den precis som en vanlig inomhusare med stag mm blir den ju mycket lätt.
    Frågan är hur du skall göra med beklädnad?
    Foamen lär ju inte tåla bränslet ..eller? Har ingen koll på just det.
    Traditionellt papper och lim kan ju vara bästa valet i så fall?
    Jag skulle gå på vanlig vit friggo i stället.
    Blir betydligt lättare och säkerligen tillräckligt starkt. Den här typen av maskin skall ju flygas sakta så det blir inga större påfrestningar.
    Du kan lägga in lite kolfiber-rör i vingarna för att styva upp.
    Om du t.ex väjer ca 30-40 mm friggo till vingen kan du ju slipa till en hyfsad profil och få lite bättre flyg-egenskaper.
    Föreslår ett laminat av balsa och ply på varje sida av nosen för att klara påfrestningen fr motorn. Det blir lätt och starkt.
    Tror absolut att ca 2 m spv blir lagom i detta fall.
    Har funderar en hel del på liknande bygge men inte kommit till skott.
    Kör hårt och håll oss uppdaterade.

    // Mats W

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Det har byggts liknande flygetyg för betydligt större motorer.
    Du förlorar inget på att försöka.
    Bygger du den precis som en vanlig inomhusare med stag mm blir den ju mycket lätt.
    Frågan är hur du skall göra med beklädnad?
    Foamen lär ju inte tåla bränslet ..eller? Har ingen koll på just det.
    Traditionellt papper och lim kan ju vara bästa valet i så fall?
    Jag skulle gå på vanlig vit friggo i stället.
    Blir betydligt lättare och säkerligen tillräckligt starkt. Den här typen av maskin skall ju flygas sakta så det blir inga större påfrestningar.
    Du kan lägga in lite kolfiber-rör i vingarna för att styva upp.
    Om du t.ex väjer ca 30-40 mm friggo till vingen kan du ju slipa till en hyfsad profil och få lite bättre flyg-egenskaper.
    Föreslår ett laminat av balsa och ply på varje sida av nosen för att klara påfrestningen fr motorn. Det blir lätt och starkt.
    Tror absolut att ca 2 m spv blir lagom i detta fall.
    Har funderar en hel del på liknande bygge men inte kommit till skott.
    Kör hårt och håll oss uppdaterade.

    // Mats W
    Kör du på aspen så tål frigolit det, men så var det ju oljan....det har jag ingen koll på.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    "Ecoprim" (rosa eller blå hård foam) tål metanol, har jag för mig.
    Hur det är med bensin vet i tusan, bara att prova.
    Och så är den ju en aning tyngre, men mycket starkare.
    Retroholic!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har liksom Henke svårt att tro att en 10 cc bensinmotor verkligen skulle kunna orka med en 2 m 3D-kärra. I 3D-sammanhang så bör du ju gärna ha uppåt dubbla statiska dragkraften kontra vikten och en 10 cc bensinare är väl inte direkt den starkast motorn i 10 cc-klassen. Kolla vilka 3D-kärror på marknaden där rekommendationen är en metanoldriven 10 cc-motor - sen kommer du att finna att dessa kärror är mycket lätta relativt storleken (balsa-byggen) vilket absolut har sin betydelse.
    Såg på motorspecarna att man rekommenderade en 12*6" och angav varvtalet då till ca: 11.000. Plockade in denna dimension och varvtal i en "dragkrafts-kalkylator" och med en APC-E 12*6" blev då den statiska dragkraften runt 3500 g. Ok - det var en kalkylator för elmotorer men det borde ändå ge en antydan om vilken maximal statisk dragkraft du kan förvänta dig ur den motorn. Och i så fall borde flygvikten knappast överstiga runt 2 kg om du skall få trevliga 3D-prestanda vilket jag knappast tror att du fixar med en 2 m-kärra - och inte ens 2,5 kg men där skulle jag nog tro att viktgränsen absolut går om du vill ha en rolig 3D-kärra. Och totalvikten drar iväg rätt rejält när spännvidden går mot 2 m-gränsen om stabiliteten i kärran skall motsvara storleken...
    Men andra kanske har bättre svar än vad jag har men att räkna på totalvikt kontra max statisk dragkraft kan nog vara en hygglig utgångspunkt. Och sen försöka se vilken storlek av kärra man skulle kunna bygga i aktuellt material till den max flygvikt man kommit fram till.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •