Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Linda om 3s motor till 4s

  1. #21

    Standard

    Ohms lag gör att det blir lägre A med 4S än 3S oavsett om du lindar om motorn eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Ohms lag gör att det blir lägre A med 4S än 3S oavsett om du lindar om motorn eller ej.
    Öhhh - vad menar du egentligen ? Om du har samma belastning (propp) och ökar spänningen med 33 % så kommer garanterat ström och inmatad effekt att öka rätt rejält. Men om du minskar propp-storleken och bibehåller samma inmatade effekt som tidigare så kommer strömmen givetvis att minska eftersom spänningen ökar. Men det bygger som sagt på att den inmatade effekten bibehålles.
    Roger

  3. #23

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
    1700kv 4s vs 2300kv 3s
    För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
    Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

    Eller har jag det här helt ombakfoten

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I runda slängar matar du in drygt 10 % mera effekt i din 3S-setup jämfört med din nya 4S-setup. Sen säger ju det inte speciellt mycket om man inte vet relationen på dragkraften mellan dessa två olika setuper. Om 3S-setupen hade ca: 10 % högre statisk dragkraft så är ju effektiviteten ungefär lika dem emellan. Och om du har ungefär samma vikt och energiinnehåll på 3S-acken som på 4S-acken så är ju slutresultaten inte långt ifrån varandra. Men som sagt - att inte veta dragkraften gör ju jämförelserna rätt ointressanta, tyvärr.
    Roger

  5. #25

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Aja ska bli spännande att se hur den går när jag fått beställt nya batterier och lindat klart alla motorer.

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
    1700kv 4s vs 2300kv 3s
    För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
    Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

    Eller har jag det här helt ombakfoten

    Det är exakt det som händer.
    På 4S matar du in mer spänning (Volt) och förbrukar mindre Ström (Ampere)

    Resultatet blir att om du har samma storlek på din acce (frånsett en Cell extra) så kommer den räcka längre.

    Det är ett vanligt sätt att få ut mer flygtid på FPV -med tex Skywalkers som lätt går över 1 timme på 4S och 5000mAh
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UndCon - läs mitt svar till dig tidigare i denna tråd. Med samma propp på 3S resp 4S så drar en 4S-setup mera maximal ström. Visst - ökar du från t ex 3S4000 till 4S4000 och samtidigt drar ner proppstorleken eller minskar gaspådraget för att få samma inmatade effekt i båda fallen så ökar givetvis flygtiden men även vikten på acken (och den totala kapaciteten) har ju samtidigt ökat med runt 33 % så det vore ju märkligt annars. Det finns liksom inga fria luncher utan skruvar man på en parameter så får man också skruva på andra - i alla fall om önskemålet är längre drifttid. Alternativet till att öka från 3S4000 till 4S4000 kan ju vara att behålla samma proppdimension och gaspådrag men välja en större ack - kanske runt 3S5000--3S5500. Vikten torde vara ungefär densamma som 4S4000 och eftersom den inmatade effekten är densamma så torde slutresultatet i drifttid räknat också bli ungefär densamma. Men eftersom vikten på ekipaget ökat så kan man inte dra fördel av hela den ökade kapaciteten på acken eftersom effektbehovet kommer att öka något. Däremot så kan man öka verkningsgraden genom att proppa upp men då bör ju detta kombineras med lägre KV och kanske också lägre stigning. Men här måste man testa och mäta för att hitta det bästa svaret. I grunden så gav ju Henke svar på det flesta gåtorna i sitt tidigare inlägg i denna tråd. Men en sak är säker - ökar du från 3S till 4S med samma propp så ökar den maximala strömmen OCH därmed max inmatad effekt. Men behövs t ex 300 W för att flyga så förändras inte detta av en höjning av ackspänningen men ökar du samtidigt batteriets kapacitet (och vikt) med t ex 33 % (en cell till eller högre kapacitet med samma antal celler) så kommer du givetvis att få en längre drifttid - dock inte motsvarande hela höjningen av kapaciteten eftersom totalvikten också ökat.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •