Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Linda om 3s motor till 4s

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard Linda om 3s motor till 4s

    Suttit och sökt lite men hittar inget vettigt.
    Funderade på om man skulle göra som experiment att linda om en motor för att fungera på 4S istället för 3S

    Om man nu skulle försöka sig på detta ska man då gå på något tjockare lindnings tråd och bara lägga på 15-20% fler lindnings varv?

  2. #2

    Standard

    Om du lägger på tjockare tråd får det väl inte rum mer varv? eller är utrymmet så generöst?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Ingen aning det är bara en generell fråga.
    Funderar på att göra det med någon billigare 2204 motor eller t-motor 2206
    Men jag antar man kommer behöva något tjockare tråd för att den ska klara av ökad effekt av att köra 4S? och fler varv för att inte varva för mycket.
    Tråd tjocklek det bör väl finnas trådar som är bara tiondels milimetrar tjockare.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Ingen aning det är bara en generell fråga.
    Funderar på att göra det med någon billigare 2204 motor eller t-motor 2206
    Men jag antar man kommer behöva något tjockare tråd för att den ska klara av ökad effekt av att köra 4S? och fler varv för att inte varva för mycket.
    Tråd tjocklek det bör väl finnas trådar som är bara tiondels milimetrar tjockare.
    Väldigt grovyxat: Det är motorns storlek som avgör effekten, inte lindningen. Generellt så säger man att strömmen ger värmen. 3S och 100watt blir 10A, 4S och 100watt blir bara 7,5A. Du kan alltså gå ner i tråddimension på din motor och fylla på med flera varv.

    Vill man behålla 10A och gå upp till 4S så behövs samma tjocklek på tråd OCH fler varv, det får inte plats och du behöver en större motor. Med större motor är 4S och 10A inga problem och du har nu en motor som ger 130watt istället för 100watt.

    Du lindar alltså om för att få en motor som beter sig som bäst utefter batteri och propeller, inte för att öka effekten.

    __________________________________________________ _____

    Sen finns det dem som är väldigt duktiga på att bygga motorer, då kan dem få in mer material eller bättre material på samma yta och få upp verkningsgraden. Då kan man öka effekten i en motor av samma storlek. Men det handlar om förhållandevis små förändringar trots allt och ofta är det plånboken som styr och erkänt duktiga tillverkare får stå tillbaka till förmån för exempelvis Delayking.

    __________________________________________________ ______

    Avslutat med en kanske brutal sanning hehe. Har man sökt om omlindning och inte hittat så behöver man träna på att söka, för det är nog nästan det område som varit störst och mest på tapeten genom tiderna innan multikoptrarna tog över...
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    fler varv så blir det väl en annan spec på motorn ? isoleringen tror jag är det viktigaste
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
    1700kv 4s vs 2300kv 3s
    För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
    Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

    Eller har jag det här helt ombakfoten

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Allt jag ser är att jag drar 8.5A istället för 13A på samma varvtals område.
    1700kv 4s vs 2300kv 3s
    För mig betyder det att jag kan flyga längre med samma drag/bättre drag med samma propeller.
    Synd jag inte fick något värde på mitt rpm vid fullgas så jag kunnat se om den låg högre samma eller lite lägre.

    Eller har jag det här helt ombakfoten

    Det är exakt det som händer.
    På 4S matar du in mer spänning (Volt) och förbrukar mindre Ström (Ampere)

    Resultatet blir att om du har samma storlek på din acce (frånsett en Cell extra) så kommer den räcka längre.

    Det är ett vanligt sätt att få ut mer flygtid på FPV -med tex Skywalkers som lätt går över 1 timme på 4S och 5000mAh
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tjockare tråd har mindre resistans och det blir en effektivare motor, mer drag och mindre värme så helt rätt tänkt.
    och ja helt rätt tänkt med kv bara jag som inte tänker tillräckligt långt.

    här minns en tråd med diverse länkar för att få mer info om motorlindning .
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Airbot micro titan 2300kv
    Lindade 16varv
    Tråd troligast 0.18 då jag fått det mät verdet flest gånger. Men 0.18-0.20mm diameter
    Antal trådar 4st

    Så om jag ersätter med 2st 0.4 trådar istället borde jag få bättre plats till att linda och bättre jämnare lindning eller(då jag bör förlora mindre yta då eller.) Eller om jag bara tar 1st 0.8mm (kanske tillockmed kan få dit en 0.85 tråd på samma antal lindningar då?).

    Tänker jag rätt?


    Jag har så många brända sådana nu efter alla mina kiss reglage äter upp motorer på löpande band. när man ska byta batteri.
    Senast redigerat av eAk den 2014-12-22 klockan 01:12.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är det diameter eller radie du pratar om i storlekar på trådarna?
    Area av cirkel är pi*r*r.
    Det är ledningsytan som är viktig och ska hållas samma. 4 stycken tråd med diameter 0,18mm ger en yta av 4*(pi*0,18/2*0,18/2)=0,10mm2

    0,4mm-tråd har på samma sätt ytan 0,12mm2 och en 0,4mm tråd räcker

    0,8mm-tråd har på samma sätt ytan 1mm2, och får sannorlikt inte plats
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Det står diameter i mitt inlägg så ja.
    Jag förstår inte riktigt varför du räknar arean. du måste väl räkna med all luft som hamnar imellan ledarna och allt annat som händer när du använder flera trådar? Jag satt och mätte på ledarna. Jag får mått mellan 0.5-0.7 i diameter på det jag lindat av från motorn. Beställde hem rullar med tråd i alla möjliga storlekar mellan 0.2 och 0.85 Jag läste att terminerar jag lindningarna på ett annat sätt krävs det 1.7gånger mindre lindnings varv för samma varvtal. Så då borde jag kunna använda en tjockare tråd få mindre motstånd och på så sätt vinna i effektivitet. Nu är inte målet längre som tråden säger gå från 3s till 4s utan bara att linda om ett gäng motorer som har brunnit till att få Förhoppninjgsvis bättre persetanda än dom hade från början med nogrannare lindad tråd.

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Är det diameter eller radie du pratar om i storlekar på trådarna?
    Area av cirkel är pi*r*r.
    Det är ledningsytan som är viktig och ska hållas samma. 4 stycken tråd med diameter 0,18mm ger en yta av 4*(pi*0,18/2*0,18/2)=0,10mm2

    0,4mm-tråd har på samma sätt ytan 0,12mm2 och en 0,4mm tråd räcker

    0,8mm-tråd har på samma sätt ytan 1mm2, och får sannorlikt inte plats

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hur tjock tråd du än har (om den bara har en tjocklek och är rund) så gäller att andel tråd blir pi*r*r/2r*2r=pi/4=78%, dvs oberoende av diametern. Att använda tunnare trådar ger bara marginell förbättring, och den orsakas inte av att tråden är tunn utan att du lindar bättre med tunn tråd.
    fredrik

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Hur tjock tråd du än har (om den bara har en tjocklek och är rund) så gäller att andel tråd blir pi*r*r/2r*2r=pi/4=78%, dvs oberoende av diametern. Att använda tunnare trådar ger bara marginell förbättring, och den orsakas inte av att tråden är tunn utan att du lindar bättre med tunn tråd.
    Okej men då hoppas jag att med 0.6mm eller 0.7mm tråd bör jag kunna linda lika mycket och bättre än orginal lindningarna och få mycket större koppar massa och bättre effektivitet på motorn(då det verkar vara platsen de 4 0.18/0.17 trådarna tar upp när dom är ihop twinnade). Jag antar dom har flera tunnare ledare fört att det ska gå snabbare/enklare för maskiner/små barn att linda fler motorer per dag. på så sätt få ner priserna. Känns som det kommer vara enklare för mig att få ett så bra resultat som möjligt med bara 1tråd att pilla med så att den ligger så bra som möjligt.
    Läste att man kunde uppnå bättre effektivitet om man hade flera tunna trådar igenom att elektronerna ville färdas ytterst vid hög ström men våra små borstlösa motorer hade någon testat att det var inte tillräckligt mycket ström som går igenom ledarna för att det skulle hända, så det var bättre med så tjock tråd man kunde linda såpas bra som möjligt för att kunna linda den bättre.

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vid 15-30kHz och uppåt måste man räkna med strömförträngning. Oberoende av strömstyrka
    fredrik

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Vid 15-30kHz och uppåt måste man räkna med strömförträngning. Oberoende av strömstyrka
    Hur fort switcher ett esc då. Inte alls i dom hastigheterna. Runt 8 kHz

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Här ett räkneexempel från LTH
    http://www.eit.lth.se/fileadmin/eit/...ef15/Flt-4.pdf, ingen effekt om ledaren har mindre än radie än 0.94mm vid 5kHz. Man räknar på sinusvåg. Vi har dock fyrkantsvåg.

    Fyrkantsvågens formel Summa(4/(pi*k)*sin(2k*pi)) för k=1,3,5,....
    Om vi har fartreglagets frekvens som 7kHz (vanligast)
    fyrkantsvågen foriertransformerad:
    1 har frekvensen 7kH <- ingen strömförträngning
    1/3 har frekvens 21kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
    1/5 har frekvens 35kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
    1/7 har frekvens 49kHz <- här behöver vi egentligen räkna på strömförträngning på ledare större än 0.94mm
    och så vidare i oändlighet

    men t.o.m. tekniska högskolan tycker det är "besvärligt" i alla fall för överton 1 - 13, sen blir det exponetiell inträngning.
    Slutsats låt bli att räkna på det i vårt fall det ger rätt lite merinformation.
    fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Fick på 12 varv tjockare kabel om jag mins rätt skulle 9.5 varv ge mig 2300 varv. Men nu är klockan så sent att får vänta med provkörning tills imorgon.

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    12varv ger mig 1900kv
    och motorerna drar hälften så mycket ström.
    6.8A op full gas istället för 13A

    T-motor 2206 2000kv drar lite mer än dessa 8.3A på full gas (den visade bara ~1850KV när jag mätte dessutom)

    Så det var mig en ruskig skillnad på effekt förbrukning.
    Ska linda klart alla motorerna och montera dom på min 250 så ska det bli spännande att se hur den flyger sedan.

  19. #19

    Standard

    Jag tycker att det skulle vara kul om du tog några bilder när du lindar och motorerna.

    Kanske också lite jämförelser, du har säkert en tabell för proven?

    Jörgen

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
    Här är mitt kalkylark.
    Den senaste motorn hamnade på 1750kv. Vet inte om jag lindat den fel eller den första fel eller om det bara skiftar såpas på att man lindat trådarna bättre/sämmre.

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag tycker att det skulle vara kul om du tog några bilder när du lindar och motorerna.

    Kanske också lite jämförelser, du har säkert en tabell för proven?

    Jörgen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •