Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur förseglar ni plastfilmsskarvar?

  1. #1

    Standard Hur förseglar ni plastfilmsskarvar?

    Hej! Har tillfälligt "gått tillbaka" till att klä med plastfilm. Detta efter en period med mindre rc-plan där papper och dope har använts med överraskande bra resultat, t.o.m. så bra att jag har övervägt att aldrig mera klä med plastfilm.

    Har nu under hösten slängt ihop en segelplansvinge och klätt denna med plastfilm eftersom det ju av olika anledningar lämpar sig bättre för ett segelplan.

    Såg i någon annan tråd att Trim Solvent hade använts för att försegla de olika skikten av plastfilm på ett ganska komplicerat färgschema. Detta med ett supersnyggt resultat!

    Trodde för ett tag att jag hade hittat den ultimata lösningen på tidigare plastfilmsproblem (flikar som fladdrar eller klumpiga strängar av nagellack). Fick dock till min fasa reda på att Trim Solvent inte längre får säljs inom EU!

    Nu till min fråga. Någon som vet om det på något sätt ändå går att få tag på Trim Solvent? Alternativt finns något annat sätt att försegla klädselskarvarna, som är snyggare än nagellacksmetoden? (Vingen i fråga har ett färgschema med ganska spetsiga ytor som garanterat kommer att släppa om man inte fäster dem på något sätt.)

  2. #2

    Standard

    Tunnaste varianten av cyano bruka jag använda men det är lite finlir att få det att rinna precis efter skarven utan att rinna in på klädseln. Men det sitter i alla fall.

    /Mats

  3. #3

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Då får man väl inte sälja aceton eller cellulosa tinner heller....eller?

    Är det inte så att det måste fraktas som farligt gods och då blir fraktkostnaden betydligt mer så att det blir ointressant.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andwa Visa inlägg
    Har kollat med denna butik. Trim Solvent har utgått.

    Kan man kanske beställa från USA? Tänker att det kanske är lättare när man som privatperson beställer små kvantiteter jämfört med återförsäljare i Europa, som ju måste ta hem en större mängd åt gången (om det kanske är frakten som är problemet).

    Någon som har erfarenhet av, eller tips på någon bra nätbutik i så fall?

  6. #6

    Standard

    Tower Hobbis har men Shipping Note: Flammable, cannot be shipped via Air

    Shipping Restricted Item
    This item cannot ship to specific US states and/or to specific countries due to government regulatory controls or due to other circumstances that are also beyond our control.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    16
    Jobb
    SSAB Borlänge
    Klubb
    Ludvika RFK

    Standard

    Ajdå, jag beställde en flaska från http://www.rc-butiken.se/index.php?a...productId=4566men den lär jag väl inte få då...

  8. #8

    Standard

    Ja, som det ser ut just nu så är det omöjligt att få tag på varan överhuvudtaget utan att bli kriminell.
    Har en känsla av att man lär hamna på CIA:s register över "misstänkta som tillverkar bomber" om man forskar vidare på detta

    Får bli papper och dope även fortsättningsvis...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •