Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kafka

  1. #1

    Standard Kafka

    Har ni råkat ut för arvtagarskan till 50-talets postfröken?
    Det har jag.
    Det kostade två förvirrade dagar med telefonsamtal hit och dit och en sömnlös natt att få ut kartongen med RC-anläggningarna från Minicars och hon påminde om postfröknarna på 50-talet. Hon upprepade om och om igen att att hon kunde inte lämna ut paketet. Avsändaren hade nämligen helt regelvridrigt kallat mig för BOSSE Gårdstad, inte BO Gårdstad som det står på körkortet.

    Jag bad henne att vara lite vidsynt för det rörde sig om julklappar åt tre ynglingar i 12-årsåldern och det fanns förmildrande omständigheter. Men att bara jag i hela världen har efternamnet Gårdstad betydde inget. Att det stod Bosse istället för Bo på avin borde jag minsann förstå att det absolut inte kunde vara samma person. Det skulle vara EXAKT enligt körkortslegitimationen. Jag sa att jag vet precis på minsta pryl i kartongen vad den innehåller och det är BARN och julklappar det handlar om. TYckte hon jag såg ut som en bedragare?
    Nej jag kan inte lämna ut paketet. Nej jag kan inte.... Om hon ändå sagt "tyvärr".

    Det visade sig att Posten har aldrig gjort någon informationsdrive om detta. Enda upplysningen finns längst ner på en av Postens hemsidor, knappt läsbar.
    Så när du tar emot paket - se till att avsändaren skriver ditt namn EXAKT. En av VMFK-flygarna blev vägrad paket för skillnaden mellan K och C.

    I Vallentuna mfk har tre av mina kompisar råkat ut för denna typ Kafka-liknande incident. Bered er på ett 20-tal telefonsamtal, evighetslånga diskussioner med Postpersonal, tid som går åt att bara förstå vad det handlar om.
    Jag kan mycket väl förstå att detta med namnen är ett led i att förhindra bedrägerier. Men jag kan också förstå att man ska kunna göra undantag när fakta är uppenbara. Vallentuna är ett litet samhälle med några tusen innevånare - jag tror nästan att Posttjänstemannen kände igen mig. Men kunde inte lämna ut paketet.

    I fortsättningen komer jag att åka till Enköping och inhandla grejorna över disk när jag handlar ur Minicars sortiment. Min bil är bensinsnål och det är en trevlig bilresa dit. Och ICA (med utlämningsstället) kommer jag ALDRIG att handla något på. Liten hämnd är också hämnd.

    Handla gärna på Minicars eller Rynos som det också kallas. Du kan du väl berömma Lukas, ett biträde på Minicars, om du träffar på honom. Han jobbade stenhårt för kunden och jag är honom mycket tacksam. Övrig personal är också kunniga, trevliga och kan sitt sortiment. Handla gärna mera i Sverige, för resten. Annars har vi snart ingen hobbyhandel kvar i landet.

    Bo Gårdstad
    (obs inte Bosse längre.....)
    Senast redigerat av Bosse G den 2014-11-14 klockan 09:09.

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Hur blir det då för alla invandrade personer med namn som är svårstavade för oss, med diverse streck och krumelurer. Spännande.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Lät som att du varit på Hemköp i Blackeberg... [emoji35]

    Där har de en sån nitisk k-ing, som vägrade förstå att Jocke och Joachim är samma person. Hände ett flertal ggr innan jag hade hunnit ändra mitt Paypal o div andra konton. Såg jag att det var hon som stod i postdisken gick jag dit senare/tidigare nästa dag, när det stod nån annan där, inte lika nitisk. De kunde påtala vänligt att "det måste stå samma namn som på ditt leg, men det får gå denna gång"-typ.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Haha, Bosse det är inte lätt jobba på posten. Förlåt Bo var det det skulle vara. Tror inte man behöver gå till 50 talet utan det räcker med en färre år tillbaks.
    Går till posten och ska hämta mitt paket på posten, posten var posten. Visar mitt körkort som inte var i bästa skick. Det hade delat sig lite i kanten. Kassörskan tar kortet och ruskar på det så det blir i stort sett två delar, fram och baksida. Hon bor i samma förening som mig och känner mig men kan inte lämna ut mitt paket beroende på mitt körkort.
    Går hem, limmar samman delarna på körkortet och hämtar mitt paket.

    Rekommenderar Ryons i Enköping, har handlat lite där och fått trevligt bemötande.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Oj, hehe, ska genast ändra mitt oe till ö på mitt kinakonto... Tack för tipset även om jag hittills inte råkat ut för något liknande på mitt utlämningsställe, men så ligger det också granne med vilda västern... dom är nog lite mer vidsynta där, iaf i vissa avseenden, kanske...

  6. #6


    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    123
    Klubb
    Eslövs MFK, RFK Gripen,

    Standard

    Inte dum den gången heller när jag skulle hämta ut mitt paket. Lämnar fram min Avi och mitt körkort. (rätt stavat på båda)
    Tji fick jag. Tydligen var det inte jag på mitt körkort eftersom kassörskan mycket väl KÄNDE personen på det körkortet.....
    Ganska svårt att argumentera imot, visade det sig, när någon vet att du inte är du.
    Fick ordna fram en person som legitimera att det var jag på min legitimation.
    Tja, Nu är det ju LITE kul

  7. #7

    Standard

    Jag har problem med att flera svenska webshops som kan leverera utomlands inte kan ta emot en adress i sitt system som gör att det blir rätt på paketet de skickar så det hamnar fel (det hamnar till Lund) och ibland hamnar paketet i en loop.

    Ni som har webshops: 1. Ha ett kommentarsfält. 2. Läs kommentarsfältet och skriv den adress som man skriver där (man har ju lärt sig). ;-) Som sagt, rätt adress ska det vara, annars kommer paketet fel.

    Ibland är jag förvånad att ett paket hamnar fel i Sverige fast det på undre raden står att det ska till Finland. Ska inte adresser läsas underifrån...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Skulle hämta ut ett paket på ett postenombud tidigare i höstas, ett paket som kom från Espritmodel i USA. Jag hade varit bortrest och jag var hos postombudet kl 18 efter jobbet men "posten" hade samma dag kl 16 varit och hämtat paketet för att det hade legat för länge och skulle returneras till USA. Jag sa till damen kan ni inte stoppa att paketet går tillbaka till USA? Nej. Var är paketet nu? På andra sidan gatan sa damen. Kan ni inte ordna så jag får det? Jag är här nu. Nej. Så paketet gick tillbaka till USA och jag har sen dess inte sett till grejerna trots att jag betalat allt inkl frakt och haft kontakt med Espritmodel att de skall skicka paketet igen när de får in det. Paket och pengar "putz weg".
    Kundservice... jo jag tackar jag.

    Bo E

  9. #9
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Jeg synes ikke du kan klage her. Fejlen er sådan sett di egen. Du har ikke hente pakke inden for den frist som normalt er 14 -21 dager. At de så følger reglerne er da ganske normalt og accepettabelt. Du har jo i og for sig hat god tid. At du så har været bortrejst er ikke deres fejl.

    Her er kun dig selv at klandre.

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Skulle hämta ut ett paket på ett postenombud tidigare i höstas, ett paket som kom från Espritmodel i USA. Jag hade varit bortrest och jag var hos postombudet kl 18 efter jobbet men "posten" hade samma dag kl 16 varit och hämtat paketet för att det hade legat för länge och skulle returneras till USA. Jag sa till damen kan ni inte stoppa att paketet går tillbaka till USA? Nej. Var är paketet nu? På andra sidan gatan sa damen. Kan ni inte ordna så jag får det? Jag är här nu. Nej. Så paketet gick tillbaka till USA och jag har sen dess inte sett till grejerna trots att jag betalat allt inkl frakt och haft kontakt med Espritmodel att de skall skicka paketet igen när de får in det. Paket och pengar "putz weg".
    Kundservice... jo jag tackar jag.

    Bo E

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den korrekta lösningen på postpaket (spårbara) när det strular med avvikande namn är att kontakta avsändaren som i sin tur får anmäla ett ändrat förfogande på försändelsen till posten. Ett ändrat förfogande har jag för mig att det kostar ca 150kr.

    Med ändrat förfogande kan man adressera om mottagaren i systemet på ett redan skickat paket, tar ett par dagar för allt att gå igenom systemet och om man har otur skickas paketet från servicestället för att sedan sorteras om igen för att gå tillbaks till samma serviceställe. Dock få postenmedarbetare som ens kommer på tanken att presentera denna lösningen.

    Olika personer är olika flexibla, men faktum är att de som är flexibla begår tjänstefel och inte helt omöjligt begår ett brott. Så länge personen är trevlig lösningsorienterad och inte bara bitter anser jag det är helt OK att de inte lämnar ut paket felaktigt enligt reglementet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Fluf,
    om det hade stått B. Gårdstad som mottagare hade det då, enligt din uppfattning, varit tjänstefel och ev ett brott att lämna ut det till B. Gårdstad.

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Optimate Visa inlägg
    Fluf,
    om det hade stått B. Gårdstad som mottagare hade det då, enligt din uppfattning, varit tjänstefel och ev ett brott att lämna ut det till B. Gårdstad.
    Jag har inte hela reglementet för posten i huvudet, och det är inte mina åsikter om rätt eller fel här. Försöker bara vara konstruktiv i hur man kan lösa det utan att bryta regler eller käbbla med personer som inte är villiga att begå tjänstefel.

    Har däremot jobbat ett gäng år med postorder/e-handel och gjort min beskärda del av ändrade förfoganden för att lösa allt från felstavningar till att personen som skall motta har nyligen blivit av med sin legitimation etc.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •