Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Tarot Ironman 650-frågor

  1. #1

    Standard Tarot Ironman 650-frågor

    Tjoh!

    Funderar skarpt på skaffa en Tarot Ironman 650 (vanliga eller sport, antaligen den utan elektriskt uppfällbara som väger 476 gram). Tänkte ej använda originallandställena utan sätta enklare pinnar längst ut. Behöver få bort vikt.

    Ska lyfta en eller två 4S 5000mAh-ackar + gimbal + 230-grams kamera.
    Lugn flygning och användas för aerial mapping. Flygtid är viktigt, hur länge?

    Tänkte använda Tiger-motors, men vilka?
    Passliga ESCs förstås, förlag på nåt bra märke? Vettig marginal.
    Stora proppar antar jag. 10-13" är vanligast till denna, men såg nån på forumet som hade 16" och låg-kV-motorer för 35 min flygtid med gimbal o Mobius.

    Blir APM i denna.

    Vad tror ni?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Låga kv motorer och stora proppar är grejjen på den men den klarar inte så stora proppar.

    Kippis ja heippa

  3. #3

    Standard

    Så man ska satsa på så stora proppar det går... och sen anpassa motorerna efter det OCH att ackarna ska vara 4S 4000-5500 (som det finns en bunt av redan)?

    Denna jag syftade på som hade 16" http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post364706

    Mer mer mer! Ska klickas köp ju...

    Flygtid är som sagt viktigt. Inte måste väl en multicopter hovra på halvspak? Ska väl inte göra nåt om den hovrar på mindre än det, för att multirotorn är gjord för större vikt men man bara flyger runt med en liten 230-grams-kamera? Eller?

    Vad kan den bli att väga då... hm hm.... ram (400 gram) + motorer (400 gram) + ESCs (200 gram) + 2st ackar (1000 gram) + APM och RC (100 gram) + kamera (230 gram) + gimbal med servon/BL (150 gram) + proppar... blir drygt 2500 gram.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Såå hur stora proppar klarar den av? Vill ha flygtid och att den ska orka med kamera + gimbal + 2st 5000mAh 4S (en kan också funka). Om den kan flyga i 20 minuter på under 70% ack är jag nöjd.

    Tiger Motors / Synnysky eller Tarot-motorer?

    Ska bli en arbetshäst, inte en hobbygrej.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    207
    Klubb
    Valdemarsviks mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Såå hur stora proppar klarar den av? Vill ha flygtid och att den ska orka med kamera + gimbal + 2st 5000mAh 4S (en kan också funka). Om den kan flyga i 20 minuter på under 70% ack är jag nöjd.

    Tiger Motors / Synnysky eller Tarot-motorer?

    Ska bli en arbetshäst, inte en hobbygrej.
    14" klarar den nog, jag har 14x5,5" på min, men då med förlängda motorfästen.

    Gå på 6-cell om du vill ha flygtid.
    Min väger runt 2500g auw. Använder den till lite längre fpv-turer. Flygtid runt halvtimmen med 380kv sunnysky o 8000mah 6-cell.

  6. #6

  7. #7

    Standard

    Tackar! =) Lutar mot att det blir den lätta 650-ramen.

    Sen välja propellerstorlek (stigning får bli senare test/problem).

    Sen måste det kluras om det ska bli 4S (bunt ackar som redan finns), helst förstås.
    Eller om det måste bli helt andra ackar, 6S. Kan det funka med 4S? 6S ger högre
    spänning och kräver väl andra motorer, men vad mer ger 6S? Måste det inte vara
    lägre KV-motorer då? Mer moment på "hovringsvarvtal"? Lägre strömförbrukning
    ju högre spänning?

    Sen efter det så blir det att välja motorer. =) Sen ESCs...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Om det var så lätt hade alla haft dessa kopters! Jag följer med spänning ditt projekt. Blir det bra tillverkar jag en själv.

    Lycka till
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Personligen vill jag ha en smidig quad, då är inte stora proppar och låg-KV-motorer det mest lämpliga. Antar att högre varv + mindre proppar ger mer stabilitet och framförallt kvickare. Passligare för FPV o sånt. ?

    Denna Tarot är tänkt bli en glidande aerialmapper (inte åt mig). Allt över 8 minuter flygtid är hemåt. =) Redan 15 minuter skulle vara succé.

    Men jag blir inte klok på propellerstorleken. Vissa webshops skriver 12", andra 15" och folk har allt från 11 till 16". Men det verkar finnas olika 650-ramar.

    Gillar Tarot, därför sugen på en sådan.

    Sneglade lite förut på 3DRobotics-quaden. Den är lättare att bygga om. Men vet inte vad den väger... https://store.3drobotics.com/products/quad-frame-kit

    Exempel på en Tarot 650 med rätt OK setup (2,1kg i filmen, 11600mAh 4S, 43-47min hovring, 16"):
    http://www.youtube.com/watch?v=OacdRfoMwx0
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Quaden på bild längst ned i denna tråd, http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...Alien-Quad-680 ,flyger jag 30-35 minuter med beroende på typ av flygning.
    Den väger 2.9 kg med gimbal/kamera/fpv sändare och kan fällas ihop så att den blir mindre än en Tarot 650.
    Kör 6s 15*5.5 380kv.

  11. #11

    Standard

    Nice! =)

    Vad ska man satsa på för motorer då? Jag har god erfarenhet av Tiger Motors, men ej kollat om den har någon lämplig än. Vill ha nåt vanligt man får tag på, helst i Sverige.

    Detsamma med propellrar och ESCs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Ursäkta inbrytningen i denna tråd.
    Då jag endast provflugit mitt nybygge idag så har jag inte kört med voltvarningen på Nazan. Detta är min första med 6s så jag tar tacksamt emot förslag på inställning för detta.
    Såg att PinDuke hade snarlik setup på sin Alien Quad

  13. #13
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Nice! =)

    Vad ska man satsa på för motorer då?
    Jag använder SS X4108 och HW Platinum Pro 30A ESC.

  14. #14
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Ursäkta inbrytningen i denna tråd.
    Då jag endast provflugit mitt nybygge idag så har jag inte kört med voltvarningen på Nazan. Detta är min första med 6s så jag tar tacksamt emot förslag på inställning för detta.
    Såg att PinDuke hade snarlik setup på sin Alien Quad
    Beror på kvalitén på dina accar, vilken line loss dom har, hur många amp din quad drar samt hur mycket du vill ha i marginal i accen.
    Jag kör med en ganska konservativ setting.
    22.30 - 0.60 = 21.7 på första
    22.00 - 0.60 = 21.4 på andra
    Då har jag lite drygt 20% kvar i accen vid landning.

  15. #15

    Standard

    En undran jag har är vad fördelarna med 6S framför 4S är?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Beror på kvalitén på dina accar, vilken line loss dom har, hur många amp din quad drar samt hur mycket du vill ha i marginal i accen.
    Jag kör med en ganska konservativ setting.
    22.30 - 0.60 = 21.7 på första
    22.00 - 0.60 = 21.4 på andra
    Då har jag lite drygt 20% kvar i accen vid landning.
    Tack för informationen. En undran bara.
    Om du har 21,7 på första och 22,0 på andra, kommer inte denna inställning i konflikt med varann?
    När jag har ställt in mina andra Naza för 3s så har jag varit tvungen att ligga strax under loaded på första
    när jag ställt in no load på andra. Jag märkte att det var något konstigt om jag pressade quadden lite, den gick då direkt till second level protection och landade omgående.

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det beror på ilka batterier du använder dig av, ju högre C desto högre spänning när den varnar. Jag kör till exempel Multi 6S10000 dess är på 10C och här har jag satt dessa på 21v.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    9
    Jobb
    Servicetekniker rePear.se

    Standard

    Jag har precis fått ihop min Tarot 650.
    Kör 3s & 490kv men får plats med 17x5,5.
    Blir hyfsad flygtid.

  19. #19

    Standard

    Plengmo, vilken Tarot 650 är det? Original eller förlängd?

    Kenneth... "ju högre C desto högre spänning när den varnar" var nåt nytt för mig. Hur fungerar detta? Så vad är skillnaden på tex ett 6S 20C 10000mAh och ett 6S 40C 10000mAh?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Tack för informationen. En undran bara.
    Om du har 21,7 på första och 22,0 på andra, kommer inte denna inställning i konflikt med varann?
    Nej det funkar bra.

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    När jag har ställt in mina andra Naza för 3s så har jag varit tvungen att ligga strax under loaded på första
    när jag ställt in no load på andra. Jag märkte att det var något konstigt om jag pressade quadden lite, den gick då direkt till second level protection och landade omgående.
    Det har att göra med hur mycket Amp din quad drar och hur fort accen dumpar på slutet.
    I mitt fall med en set up som drar väldigt lite A och en acc som kan hålla uppe spänningen hyfsat räcker det med en diff på 0.3V för att ändå ha ganska bra med tid mellan första och andra varningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •