Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: FMS Cessna 182 1400mm - Reparera , hur?

  1. #21
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du har fortfarande inte svarat på våra frågor....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det denna radio:


    Såg i en recension att nån tyckte att det bara var skräp och bytte den mot en Spektrum och sen fungerade det bättre. Samt att original-proppen var för stor speciellt för nybörjarbruk.
    Roger

  3. #23

    Post

    Dåligt batteri?
    Vi har testat, olika batterier. Vi har 2 accar vardera.
    Plus att bror , bytt ut acc en gång.
    Ingen skillnad.

    Flyger när det verkar blåsa rätt ordentligt..
    Ja vi flög en gång i alldeles för blåsigt väder.
    Vi flyger vid max 4ms vind (på gränsen till för mycket)

    Senast var det 1-2ms vind och det var som i mitt senaste klipp, på mitt plan började beté sig konstigt.


    Jag har ännu inte testat detta:

    Prova med att först ladda accen och sedan köra modellen förankrad på backen. Uppför den sig då likadant så kan det bero på att elekroniken drar ner på strömmen när accen är slut. Då har du bara ström kvar till att landa kärran. Har du fullgas när detta händer så kommer strömmen att "pulsa" och dra ner i korta intervaller. Dra då ner gasen till noll och se om den fortfarande spökar för dig. Många nybörjare tror att detta är fel på anläggningen men det är helt okay.
    Detta var bara en tanke av många.
    Men, jag flög i ca 2min , som syns i klippet. Accet var fulladdat.


    Har motorn vart med i en krasch och fått en liten skada som gör att den går lite trögare?

    Någon små krasch, har väl skett. Eller, rättare sagt några för hårda landningar så att den studsat upp ca
    5-10cm för att
    sedan landa, och oturligt nog 'trilla på nosen' (för högt gräs, och den tippade fram och körde i proppen
    och värstannade)


    Propellern balanserad?
    Det vet jag inte, jag har inte balanserat någonting. Det skakar inget, såvitt jag vet.

    Vi har vart lite slarviga med CG, accen fästes med kardboard band kan hamna 0,5-10mm för långt fram/bak.


    Det är sändare, och mottagaren som är ovanför här som var med i RTF kittet.

  4. #24

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Vet inte om detta kan va till hjälp?
    Jag har precis samma RTF paket. Det jag har råkat ut för , är att motorn har tappat dragkraft.
    Det jag gjorde då, var att jag flyttade fram ESC till hålet mellan motorrummet och kabinen.
    Samtidigt gjorde jag större hål i batteriluckan , genom att skära bort varannan tvärpinne.
    Om du mäter arean på luftintagen och arean på springorna i batteriluckan, så är det mindre area i batteriluckan.
    Man säger att förhållandet bör vara 1:3, men original är förhållandet ca 1:1.
    Om du har för litet förhållande , så får du inte tillräckligt med luft som kan kyla ESC, samt placeringen bör vara där det är mest strömmning på luften!

    Efter denna modifiering har jag inte tappat power i motorn

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Robnors tips kan absolut vara relevant så testa nåt liknande.
    Roger

  6. #26
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robnor Visa inlägg
    Om du har för litet förhållande , så får du inte tillräckligt med luft som kan kyla ESC, samt placeringen bör vara där det är mest strömmning på luften!
    Och för att förtydliga för trådskaparen, som kanske inte vet detta....?
    ESC:erna bryter spänningen till motorn när de blir överlastade och/eller överhettade, men låter servona få ström och funka.
    Har du känt på ESC:n efter landning? Känns den varm?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Robnor,
    Du hade en tråd om detta som kanske Bim bör läsa:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...na-182-(1400mm)

    /Bo

    Citat Ursprungligen postat av Robnor Visa inlägg
    Vet inte om detta kan va till hjälp?
    Jag har precis samma RTF paket. Det jag har råkat ut för , är att motorn har tappat dragkraft.
    Det jag gjorde då, var att jag flyttade fram ESC till hålet mellan motorrummet och kabinen.
    Samtidigt gjorde jag större hål i batteriluckan , genom att skära bort varannan tvärpinne.
    Om du mäter arean på luftintagen och arean på springorna i batteriluckan, så är det mindre area i batteriluckan.
    Man säger att förhållandet bör vara 1:3, men original är förhållandet ca 1:1.
    Om du har för litet förhållande , så får du inte tillräckligt med luft som kan kyla ESC, samt placeringen bör vara där det är mest strömmning på luften!

    Efter denna modifiering har jag inte tappat power i motorn

  8. #28

    Standard

    Hej. Jag har haft batteriet osv, på samma sätt sedan dag ett. Nu helt plötsligt så blev det såhär, det har vart bra mycket kallare än tidigare gånger då jag flög i Juni/Juli, och nu senast var det nog -3ºC till -7ºC.

    Jag har alltid haft ESC, så den har legat ovanpå Lipo Accen (3S 25C 2200mAh).
    Kanske är värmerelaterat? Men märkligt att det blivit just nu, när det vart som kallast.

    Jag bifogar lite bilder+ 1 paint bild, där jag uppfattar du monterat ditt ESC? (Har svårt att få det till att du monterat det någon annanstans, pga det korta kablaget)











  9. #29

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HPIM0001.jpg 
Visningar:	128 
Storlek:	61,1 KB 
Id:	49652Hej!
    Här är en bild tagen från batteriluckan !

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HPIM0003.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	49653

    Framifrån

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HPIM0004.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	59,2 KB 
Id:	49654

    Modifiering av luckan!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	HPIM0002.jpg 
Visningar:	127 
Storlek:	54,9 KB 
Id:	49655

    Har även satt en strömbrytare , så att jag kan tända och släcka belysningen utan att behöva koppla i och ur kontakten på mottagaren !

  10. #30

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej på er igen!
    Som framgår av tidigare i detta inlägg , så har det varit problem med motor bortfall mm. Jag har kommit fram till att detta berode på RADIO bortfall med följd att motorn stannade, smt en rejäl krasch (halvroll på 2 meter över marken utan pilot påverkan ).
    Nu har jag skaffat en annan radio (Spektrum DX6I ). Har flugit 10 gånger utan minsta problem.

    ALLTSÅ RTF i all ära, men deras radio koncept är inte att lita på . Synd att de som börjar skall få en så tråkig start med sitt flygande.

  11. #31
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Skönt att du hittade orsaken. Tyvärr finns det många tillverkare som är lycksökare i branchen. Dessa har inte alltid rätt grejer. De som tillverkar bra saker lockar inte alltid nybörjaren, och hobbex just tar inte in de lite dyrare modellerna med bra radio i RFT-paket.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •