Reklam

 
Sidan 1 av 7 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 125

Ämne: En växande recension av Quanum Nova / Cheerson CX-20

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard En växande recension av Quanum Nova / Cheerson CX-20 samt utveckling!

    Efter att ha varit utan mitt första quadbygge nu i ungefär 1.5 år så började jag bli lite småsugen att bygga nytt igen. Inspirerad av alla roliga och fina byggen man lurat på lite i forum, bland annat här (i alla fall de bilder jag kunnat se på innan registreringen nyligen). Men har även känt att jag inte vill bygga från grunden då det i huvudsak är filmande jag vill göra som verkar intressant.

    Så mina val föll på Phantom-versionerna och andra lite dyrare saker som aldrig riktigt lockade.
    Men så en dag råkade jag stöta på modellen i rubriken, och efter att nästan ha beställt från HK och ha läst alla ev. problem blev det från www.rctech.se som hade enligt mig hyffsat bra pris (visade sig väl värt då något gick fel och det sköttes extremt bra och snyggt och maskinen tillbaka i fullgott skick på mindre än en vecka.)



    Nu till det lite roligare, ni får ursäkta om det blir luddigt ibland, är ingen recensent direkt, bara en vanlig svensson som vill dela lite erfarenheter om en produkt som verkar väldigt trevlig. Tanken är en växande recension som fylls på alltmer efter att erfarenheten av den växer.



    Vad är då detta?


    Kortfattat är detta en kopia av walkera/phantom-modellerna som dock för priset är väldigt välutrustad i rätt version. Rätt version menas de modeller som använder APM som FC, och gärna med open-source så det är lätt att modifiera om man så önskar och lägga till saker såsom APM-kompatibel utrustning.
    Jag köpte även till en Walkera G-2D gimbal som verkar fungera riktigt bra så här långt, dock inte testat den riktigt än.

    Allt i mitt fall anlände i en större låda med mindre lådor till alla delarna och gimbalen var trevligt inpackad i lådan till koptern. Hur lådorna ser ut spelar nog ingen roll för de flesta, men det är ju ändå en viss känsla med att få saker i en låda som verkar ha fått lika mycket omtanke som produkten i sig

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1488.jpg 
Visningar:	5761 
Storlek:	82,6 KB 
Id:	48851



    Efter lite montering och målande av diverse detaljer så fick jag en leksak som såg ut så här, av någon anledning ansåg jag inte att jag ville ha gimbalen monterad här så den bara ligger där och stajlar lite.
    För mig egen skull gjorde jag en liten dekal till sändaren med, där man har koll på vilka flyglägen som finns och hur de ställs in, samt hur gimbalen justeras och med vad.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1529.jpg 
Visningar:	5754 
Storlek:	75,8 KB 
Id:	48852


    Lite mer konkret om koptern då. Det man får är en kompetent liten maskin som har allt man kan förvänta sig från betydligt dyrare maskiner. Man får t ex en GPS som gör att maskinen kan hålla sig stabil och stilla på sitt ställe och kompensera för att den rör sig med vind etc.
    Man får även möjlighet med den 100% open-source-versionen att via APM-planner kunna planera in rutter för koptern att flyga. Och kör man sedan telemetrimoduler så kan man ställa in rutter när man flyger och få flygdata med riktning höjd och liknande.

    Som kärna till alla funktioner är då APM (ardupilot mega) som är en direkt konkurrent till exempelvis DJI NAZA. Dock billigare och med fler funktioner. Fördelen är väl pris och möjligheterna; vilka även är det negativa om man inte har lite erfarenhet av den, då det är en djungel att justera in om man inte nöjer sig med stock-settings.

    Mer info kommer här

    Sändaren

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1547.jpg 
Visningar:	5527 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	48882

    Sändaren är en enkel historia om än funktionell. Den har det man kan önska av en RTF-modell.
    I mitt fall Mode 2 vilket innebär att det är vänster spak som sköter motorerna, så att säga.
    Den är inte väldigt begåvad med inställningsmöjligheter och liknande och alla spakar och knappar har en funktion
    (om man nu som jag kör med 2-axlig gimbal). Och givetvis även trim även om det knappt ska behövas med en begåvad FC som en APM


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1551.jpg 
Visningar:	5515 
Storlek:	27,4 KB 
Id:	48881

    Det lilla ställbara är lägesbrytarna och pottarna på övre delen av sändaren, men ser ingen anledning att ändra hur de fungerar då det är tillräckligt smidigt. SWA + SWB i kombination ställer in flyglägena som synes på bilden nedan sen.
    AUX1 och AUX2 är t ex till gimbal för att justera lutning och vridning.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1548.jpg 
Visningar:	5636 
Storlek:	37,8 KB 
Id:	48883

    För att göra mig själv lite gladare vid flygning lade jag till en liten sak jag kopierade från nätet och förbättrade enligt mig själv! Så har jag en dekal med alla flyglägena samt var jag styr gimbal Enkelt och effektivt




    Flygning!

    Tänkte börjar dela med mig av erfarenheterna från att flyga med maskinen.
    Efter lite om och men med kalibrering av sändare och stabilisering, testflygning/lyftning och sen faktiskt nyligen riktig flygtid utomhus måste jag erkänna den är riktigt riktigt trevlig att flyga med! Visserligen driver den lite som många gör, men om man inte bryr sig att justera småååått med spakarna är det inget att gnälla på, man kan ju visserligen trimma in med sändaren, men det lilla den driver gör inget mig något. Och för att slippa att den skulle råka driva vid loiter pga trimmet. (även om jag tror det kräver mer handling med spakarna än trimmet skulle påverka alls)

    Men i alla fall, första flygningen gick oväntat smidigt, lyfte fint, körde igång loiter efter några minuter för att GPSen skulle få chans att få ett bra värde på GDOP så den uppför sig. Quadcoptern låg fint kvar där jag ville då det var nästan helt vindstilla låg den verkligen och myste i luften, och jag på marken i skenet av ljuset från den

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1602.jpg 
Visningar:	5364 
Storlek:	89,1 KB 
Id:	49123
    Bild på quadcopter på mark innan start, likt Phantom har den tydliga indikatorer för fram och bak i form av starka lysdioder.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1610.jpg 
Visningar:	5384 
Storlek:	28,1 KB 
Id:	49122

    Quadcopter i luft i loiter, poserade fint medans jag försökte få en hyffsat bra bild.







    Mer kommer! Hoppas det smakar så här långt
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1537.jpg 
Visningar:	408 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	48853   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	interface.jpg 
Visningar:	584 
Storlek:	156,4 KB 
Id:	48877   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1567.jpg 
Visningar:	446 
Storlek:	44,3 KB 
Id:	48878   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1565.jpg 
Visningar:	403 
Storlek:	47,2 KB 
Id:	48879   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1564.jpg 
Visningar:	492 
Storlek:	56,0 KB 
Id:	48880  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1549.jpg 
Visningar:	412 
Storlek:	39,4 KB 
Id:	48884   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1557.jpg 
Visningar:	465 
Storlek:	32,7 KB 
Id:	48885  
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-29 klockan 18:20.

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    4
    Jobb
    Timmerbilsoperatör

    Standard

    Det här var precis vad jag behövde! Står i valet och kvalet på att bygga från scratch med hjälp av "receptet" i http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nom-multirotor
    eller RTF liknande den du recenserar.

    Snyggt dokumenterat, jag följer!

  3. #3

    Standard

    Trevligt att höra! Själv kommer jag från grund-bygge med en design från en som kallas jago.
    Det var visserligen kul att bygga, men minst lika kul att flyga med denna som med min egna och flygandet är ju målet

    Enda negativt som kommer sen med denna annars är nog den lilla knoppen där uppe, den gick sönder under en "dålig landning" men lite superlim skapade ett skyddande skal som håller ihop allt, men eftersom jag har 3D-skrivare blir det en ersättardel sen som även är lite lagom stor och utan lullull

  4. #4

    Standard

    Hej!
    Jag har just packat upp en Quanum Nova FPV GPS som verkar vara exakt samma son Cheerson CX-20.
    Denna köpte jag hos Hobbyking för 266 EU, fraktfritt, men jag fick betala in ung 750 kr till fraktbolaget för hantering och moms. Tydligen kan man köpa detta lika billigt från RCtech. Jag har även beställt en brushless gimbal för 83 EU fraktfritt, men denna ligger hos Postens tull och jag vet inte om moms tillkommer.
    Det vore intressant att följa dina erfarenheter i denna tråden.
    Hälsningar
    Bosse

  5. #5
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ser lovande ut
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  6. #6

    Standard

    Lite lödning på Juldagskvällen krävdes då strömbrytaren i sändaren hade en mycket osäkert TILL-läge. Denna enkla omkopplare har funktionen TILL-TILL och kan därmed vändas 180 grader. Förhoppningen var att omkopplaren skulle vara stabil i detta läge och det visade sig vara fallet. Efter kalibrering kunde quadden provlyfta på salsgolvet och den visade sig då vara mycket stabil.
    //Bosse

  7. #7

    Standard

    Nu har vi testat Julklappen från Tomtemor och det visade sig att den fungerade fantastiskt bra och den kunde landa vid startpunkten utan att sändaren vidrördes.
    Jag lade upp en liten video från premiereflygningen.
    http://youtu.be/C2JPh7flyfI?list=UU_...dF0vciBafoNWww
    God fortsättning
    Bosse
    PS Vi har byggt 3 st på köpta ramar för några år sedan, men de har inte fungerat lika bra som denna. DS

  8. #8

    Standard

    Tjenixen och grattis till en mycket fin present, tomtemor vet hur man gör någon glad, och quanum novan är exakt samma som cx-20. Vilken version fick du? Opensource eller någon med det lite mer "instängda" styrenheterna?

    Köpte själv från rc-Tech när jag insåg att tull/moms tillkommet kunde sluta på samma summor, och så fick man ju lite garanti att nyttja på köpet då jag faktiskt bor 4 mil bort från rctech med så kan man ju lämna in om det skulle knipa och man inte orkar med frakt

    Till flyget:
    Måste erkänna jag är grymt nöjd även jag så här långt, men har börjar fila på lite småändringar jag saknade.
    Första är att byta radio och sändare med en Taranis och X8R, detta så jag kan få lite mer kontroll över både maskin och t ex gimbal. Tycker de förinställda värdena är lite för känsliga ibland för filmning. Samt så har jag fixat så jag ska kunna få över telemetrin till radion från flygdatorn med. Väntar på antenner bara sen så ska det in i maskinen

    Igår så flög jag faktiskt första gången med gimbal med och testade den egeninköpta julklappen i form av en hero4 silver

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Vilken version fick du? Opensource eller någon med det lite mer "instängda" styrenheterna?
    Hur ser jag vilken version vi har?
    Vår Taranis har vi satt igång till den förra qadden som har vad jag tror är samma styrenhet i som i Novan.
    Taranisen är inte den enklaste att programmera tycker jag, men det finns ju inga gränser på vad man kan åstadkomma.
    Om bara tullen kan släppa iväg gimbalen så får vi tydligen helt suveräna åkningar med Hero3+ enligt din film.
    Jag har även beställt en FPV-sats
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=63646
    som det tyvärr är backorder på.
    Med en annan quad har vi provat FPV med annan utrustning och där googlesen läckte ljus så vi fick ha en handduk över huvudet. Ett litet prov följer här:
    http://youtu.be/XpgFlH3mgcs
    Jag tycker det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter.
    //Bosse

  10. #10

    Standard

    Det måste vara open souce enligt HobbyKing:

    "*Note: The Quanum Nova flight controller is based on the open source APM Project from 3D Robotics, the design files per the creative commons license are available under the files tab below."

  11. #11

    Standard

    Nu har jag anslutit en dator med "mission planner" till usbkontakten under quadden. Efter att jag klickat på anslutsymbolen så händer efter en stund att position visas på kartan mycket noggrant och om jag lyfter och vrider den i olika lägen så syns det också på skärmen. Något batteri har jag inte anslutit eftersom den får ström genom USB-kabeln och jag vill inte att enheten får ström från 2 håll. Den andra quaddens styrkort (APM 2.5 board) har en bygel som man tar bort om man ansluter yttre batteri. Tyvärr hörs ett pip med frekvensen 1 Hz som jag skulle vilja ha tyst på.
    //Bosse

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Tjenixen och grattis till en mycket fin present, tomtemor vet hur man gör någon glad, och quanum novan är exakt samma som cx-20. Vilken version fick du? Opensource eller någon med det lite mer "instängda" styrenheterna?

    Köpte själv från rc-Tech när jag insåg att tull/moms tillkommet kunde sluta på samma summor, och så fick man ju lite garanti att nyttja på köpet då jag faktiskt bor 4 mil bort från rctech med så kan man ju lämna in om det skulle knipa och man inte orkar med frakt

    Till flyget:
    Måste erkänna jag är grymt nöjd även jag så här långt, men har börjar fila på lite småändringar jag saknade.
    Första är att byta radio och sändare med en Taranis och X8R, detta så jag kan få lite mer kontroll över både maskin och t ex gimbal. Tycker de förinställda värdena är lite för känsliga ibland för filmning. Samt så har jag fixat så jag ska kunna få över telemetrin till radion från flygdatorn med. Väntar på antenner bara sen så ska det in i maskinen

    Igår så flög jag faktiskt första gången med gimbal med och testade den egeninköpta julklappen i form av en hero4 silver
    Bor utanför Södra Sandby i skåne och har också köpt en från RCtech men har ej hunnit flyga än, väntar på rotorskydd som beställts för säkerhets skull.:-) Har lekt ett par timmar med en Hubsan H107 x4 men den gick inte att flyga ute med i minsta blåst.

    Har beställt en kamera(SJ5000) och tänkte köpa en Walkera gimbal från Rctech.

    Bra det blev liv i tråden igen om man får problem.:-)

  13. #13

    Standard

    Ström från 2 håll ska inte vara några problem, kört så flera ggr, krävs ju även om man ska konfigurera lite saker t ex
    Men vågar inte garantera att det funkar alltid, men alltid funkar för mig (så slipper man lova saker man inte vet helt :P )

  14. #14

    Standard

    När jag anslöt batteriet så försvann pipet och allt verkade fungera OK.
    //Bosse

  15. #15

    Standard

    Har även hört att man ska kunna köra en liten fuling och lödda fast sådan 9v anslutning på en XT60 kontakt och köra sådan för att slippa pipet men även risken för att något ska kunna hända som att propparna ska kunna rotera vilt

  16. #16

    Standard

    Nu har vi kört flera omgångar och bl annat kontrollerat skorsten och TV-antenn. Den är otroligt stabil utan några justeringar. Vi hade dock en incident som inte orsakade några skador och det visade sig vara GoProkamerans WiFi som störde mottagaren. Det kändes inte helt bra när kontakten med quadden brutits, men då trädde den automatiska hemgången in och den landade snällt. Det visade sig också att quadden hade svårt att ta in GPS-signalerna när kamerans WiFi var igång. När vi stängt av detta blev det inga mer konstigheter.
    Det finns nästan hela tiden ett pip från sändaren. Batterierna är kontrollerade och fulladdade så det kan inte vara batterivarning. Någon som vet orsaken till detta?
    //Bosse
    Senast redigerat av Bosse_A den 2014-12-28 klockan 17:44. Anledning: glömd mening

  17. #17

    Standard

    Radion vill gärna pipa på "halv gas" hela tiden om det är originalradion. Inget att göra åt om du inte vill modda lite

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Inget att göra åt om du inte vill modda lite
    Jag är inte främmande för att "modda" lite, men vad är modden och vad tror du anledningen är att man behöver modda.
    Taranis-radion har inga konstiga ljud för sig.
    //Bosse

  19. #19

    Standard

    Det finns nästan hela tiden ett pip från sändaren. Batterierna är kontrollerade och fulladdade så det kan inte vara batterivarning. Någon som vet orsaken till detta?
    Är det Taranis radion du använder så är det sändarmodulen som stör något i högtalaren, det finns några video och trådar om att man kan flytta och skärma några kablar inne i sändaren för av bli av med ljudet.
    Och eftersom WiFi även dom använder 2.4 GHz så är risken för störningar på styrningen överhängande.
    /Jonas

  20. #20

    Standard

    Plocka bort högtalaren från originalradion om det är den som piper (om det går?)
    Piper alltid på halv gas annars. Väntar själv bara på lite antenner sen så slipper jag originalsakerna

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •