Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 125

Ämne: En växande recension av Quanum Nova / Cheerson CX-20

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Tjenixen och grattis till en mycket fin present, tomtemor vet hur man gör någon glad, och quanum novan är exakt samma som cx-20. Vilken version fick du? Opensource eller någon med det lite mer "instängda" styrenheterna?

    Köpte själv från rc-Tech när jag insåg att tull/moms tillkommet kunde sluta på samma summor, och så fick man ju lite garanti att nyttja på köpet då jag faktiskt bor 4 mil bort från rctech med så kan man ju lämna in om det skulle knipa och man inte orkar med frakt

    Till flyget:
    Måste erkänna jag är grymt nöjd även jag så här långt, men har börjar fila på lite småändringar jag saknade.
    Första är att byta radio och sändare med en Taranis och X8R, detta så jag kan få lite mer kontroll över både maskin och t ex gimbal. Tycker de förinställda värdena är lite för känsliga ibland för filmning. Samt så har jag fixat så jag ska kunna få över telemetrin till radion från flygdatorn med. Väntar på antenner bara sen så ska det in i maskinen

    Igår så flög jag faktiskt första gången med gimbal med och testade den egeninköpta julklappen i form av en hero4 silver
    Bor utanför Södra Sandby i skåne och har också köpt en från RCtech men har ej hunnit flyga än, väntar på rotorskydd som beställts för säkerhets skull.:-) Har lekt ett par timmar med en Hubsan H107 x4 men den gick inte att flyga ute med i minsta blåst.

    Har beställt en kamera(SJ5000) och tänkte köpa en Walkera gimbal från Rctech.

    Bra det blev liv i tråden igen om man får problem.:-)

  2. #22

    Standard

    Jag hade själv rotorskydd från början, men tyckte maskinen blev så ful och onödigt klumpig så plockade av dem :P
    Och mina antenner är framme idag med så nu blir det nog att ändra lite på insidan med elektroniken denna veckan!

    Gimbalen från rctech fungerar väldigt bra, dock en liten skum egenhet som gör att den rollar smått när man tiltar, misstänker det är något med radion, men inget som stör eller förstör. Men får se när nya radion och mottagaren är färdigmonterat!

  3. #23

    Standard

    Idag var det premiärflygning med gimbalen. Inga justeringar har gjorts vare sig på quadden eller gimbalen och inget har justerats i filmen. Jag har tidigare aldrig kunnat köpa något flygetyg som fungerat direkt ur kartongen.
    Här är några scener från dagens flygfilmning:
    <font color="#000000"><span style="font-family: Helvetica">http://vimeo.com/araback/quad
    //Bosse
    Senast redigerat av Bosse_A den 2014-12-30 klockan 21:13. Anledning: Fungerande länk

  4. #24
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Ser lovande ut
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  5. #25

    Standard

    Min växande recension har nu gått från att utvärdera till att åtgärda de egenskaper jag ogillar/tycker saknas.
    Bifogar 3 bilder visande nuvarande underhållsarbete.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1731.jpg 
Visningar:	987 
Storlek:	100,3 KB 
Id:	49670Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1735.jpg 
Visningar:	995 
Storlek:	71,3 KB 
Id:	49669
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1736.jpg 
Visningar:	1006 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	49668



    Bilderna visar en X8R som jag ska koppla till en Taranis med lite roliga modifikationer i mjukvaran, som kommer nyttja teensyn på bilden. Denna kommer ta flygdatan från APM:en och skickar via telemetrin i mottagaren till mig och visa flygläge, höjd, batterinivåer i cellerna etc. Allt man kan önska sig.

    Samt nu får man möjlighet justera alla brytare och spakar som man önskar, i originalradion saknade jag det en hel del

  6. #26

    Standard

    Testade koppla in lite snabbt nu, och allt med radion funkar som väntat, förutom att min flighmodeknappkombination verkar trigga kanal 7 istället för 5, så bara att koppla om och rätt sen

  7. #27

    Standard

    Väldigt intressant men har ingen aning om hur det fungerar under skalet och vad som är vad. Får väl först lära mig o flyga lite sen kommer frågorna!

  8. #28

    Standard

    Lite trådlyft.
    Jag har idag gjort ett flertal flygningar med Novan. Det som imponerar på mig är att den fungerar så bra. Även om den driftar lite spelar det ingen roll för min del. Jag har tänkt beställa reservpropellar men dessbättre har jag inte behövt sådana än.
    Jag har tidigare fotograferat med motorseglare och idag har jag bl a provat stillbildsfotografering med Hero3+. Den enorma vidvinkeln gör ju att man får barreldistorsion och detta är inget jag uppskattar. Med PS Elements har jag kunnat reducera effekten. Tidigare (med seglarna) har jag själv tryckt av bilden med separat knapp, men nu ställde jag in automatik på en bild per sekund och det gav lite mycket bilder.
    Igår lyfte jag på överdelen på quadden för att se att allt var i ordning och det verkade det vara.
    I en annat forum läste jag om en som bytt radion mot Taranis och det fungerade bra tills han råkade slå om en brytare som han trodde var RTL, men tyvärr var det inte det och quadden stängde istället av alla 4 motorerna så att landningen blev så snabb att hela qadden totalförstördes.
    //Bosse

  9. #29

    Standard

    Själv petat in Taranis med X8R och uppdaterat mjukvara till arducopter 3.2. Fungerar hur bra som helst och har satt flyglägena så de fungerar som med originalradion (förutom att jag bytat ut loiter mot det enormt mycket bättre "position hold" som är som flygbar loiter. Flyger som i stabilize, och när man släpper spakarna bromsar den i motsatt riktning som den rör sig åt och håller sig still sen. Loiter just nu annars är som att flyga en brödrost

    Dock lyckades jag nästan ut för en olycka idag när jag uppdaterade lite parametrar från en annans fil, så alla flyglägena var helt annorlunda, men det löste sig

  10. #30

    Standard

    Nu har jag äntligen beställt en ny teensy samt en liten kul sak från HK. En SBUS > CPPM converter. Varför ha massa onödiga sladdar när 1 kan räcka? Så får jag dessutom lediga portar att t ex koppla in gimbal till APMen i (om jag skulle önska det) samt mindre sladdhärvor

  11. #31

    Standard

    Efter lite om och men skulle jag nog säga att quadcoptern är nästintill perfekt nu!!
    Enda jag saknar på är en sbus > cppm-adapter jag väntar på nu för att minimera kablaget.

    Men tillagt nu är i alla fall teensy som tar data från APMen samt via spänningsdelaren för att ha koll på nivån på varje cell i mina 3S-accar. Krävdes lite lödning på APMen för att få igång dataflödet och sen lite "snyggt" förpackat och placerat där det passar.

    Inte supersnyggt, men funktionsdugligt

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1754.jpg 
Visningar:	917 
Storlek:	64,1 KB 
Id:	49866


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1755.jpg 
Visningar:	939 
Storlek:	64,8 KB 
Id:	49865


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1756.jpg 
Visningar:	945 
Storlek:	87,1 KB 
Id:	49864



    Avslutar med en film som visar hur radion tar emot datan från APMen och dess flyglägen när jag ändrar, samt ser lite om altitud, 3Dlåsning av GPS och antalet satelliter och HDOP-värde, även den cell av mitt 3S batteri som har lägst spänning visas samt totalspänning.
    Allt som sker och låter är efter datan som skickats till radion!

    Senast redigerat av oddname den 2015-01-08 klockan 20:34.

  12. #32

    Standard

    Det ser snyggt o bra ut, när kan du ta min?:-D

  13. #33

    Standard

    Lära sig flyga först, sen får man börja modda

  14. #34

    Standard

    Imponerande!
    Nu har vi bilder, men kommer du att dela med dig av inkoppling och kod?
    //Bosse

  15. #35

    Standard

    Det är lättare gjort än sagt, i detta fallet. Detta är ett befintligt projekt serru som kommer härifrån; http://diydrones.com/forum/topics/am...age=1#comments

    Användarne wolke har sedan justerat lite för att passa sina ändamål och lite förbättrat (enligt mig) interface.
    Detta är hans github med allt man kan tänkas behöva; https://github.com/wolkstein/MavLink_FrSkySPort

    Översta länken duger dock fint om man inte vill peta in cellmätning och sånt.

    Sen finns även denna tråden om denna lösningen här; http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2274401

    Fylld med en del kunskap och problem och lösningar om man vill försöka sig på det, krävs dock lite vana med både elektronik och liknande.


    I alla fall är det hela ett mycket smidigt sätt att nyttja APM tillsammans med befintliga telemetrin i X8R för att få datan i radion, men det kräver givetvis både ny radio och mottagare

  16. #36

    Standard

    Nu är det dock mer än bara att meka med quadcoptern, men petade in vibratorn i min taranis idag.
    Bara för att jag kunde :P Kan något moddas, ja då ska det banne mig moddas sålänge det är till det bättre!

    2 bilder, före och efter



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1769.jpg 
Visningar:	978 
Storlek:	91,7 KB 
Id:	49921


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1771.jpg 
Visningar:	902 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	49920

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Nu är det dock mer än bara att meka med quadcoptern, men petade in vibratorn i min taranis idag.

    Kommer inte frugan att sakna den?

    Vad har den för funktion?

  18. #38

    Standard

    Vibrerar vid viktiga meddelanden etc om man så önskar. Tänk dig valfri mobil :)

    Slänger upp en liten bild på mitt moddade script till telemetrin med, har ingen strömsensor så mekade om den batteri-info jag faktiskt har och gjorde den lite mer synlig. Kan man missa LiPo-spånning och lägsta cell-spänningen nu? :)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	teletarancells3.jpg 
Visningar:	893 
Storlek:	136,0 KB 
Id:	49927

  19. #39

    Standard

    Liten detalj som jag tycker är oumbärlig istället för att plugga in batteri så att någon olycka händer
    Tror ju att jag är långt ifrån ensam om det, men visst är det smidigt!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF1775.jpg 
Visningar:	863 
Storlek:	57,1 KB 
Id:	49957

  20. #40

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Liten detalj som jag tycker är oumbärlig istället för att plugga in batteri så att någon olycka händer
    Tror ju att jag är långt ifrån ensam om det, men visst är det smidigt!

    Är det ett 9v batteri?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •