Reklam

Resultat 1 till 18 av 18

mne: nskar tips p maskin samt kamera fr foto. Budget 10-20000kr

Standard nskar tips p maskin samt kamera fr foto. Budget 10-20000kr

Hej
    r fotograf till yrket och har snat in p det hr med drnarfotografering. Har lagt timmar in timmar ut p web-butiker och youtube-klipp fr att luska ut vad jag behver.
    jag vet att jag tids nog kommer behva en maskin som lyfter en Canon 5D men jag r inte dr,,,n.

frst snurrade walkera QR X350Pro i huvudet med ilook+
    men sedan trillade jag in p walkeras Tali H500 med 3D gimbal gopro hero 4. Alternativt deras Scout X4 med 3D gimbal och gopro hero 4. Jag vet att jag inte behver 3D gimbal fr stillbildsfoto men kper man en sdan hr model s r det lika bra stta p en sdan?

vad jag initialt r ute efter r ngon maskin (RTF) som jag kan hnga p ngot strre kamera n gopro. Samt vilken kamera och eventuell upphngning som behvs fr att montera kameran. Och givetvis vilken kamera?

Som ni frstr s r jag ny i gemet och har tidigar kpt in fotograferingar men r i startgroparna att brja s smtt flyga p egen hand,,,, men behver lite hjlp med vilken maskin jag skall g p och dess setup.
    Nytt som bttre begagnat r intressant.

Jag r vl medveten om licens, granskning samt frskring... Men jag behver en maskin innan jag kan anska g vidare med det,,,

Tack p frhand.
    Joakim

Standard

Coolt!

En undran: Vad kan en Canon 5D fota frn luften som inte tex en Sony Nex 7 klarar av tex? Diset jag alltid fr med p bild s blir suddigt hur jag n gr. ;-)

Walkera.... humm... Tali kanske r bttre n de mindre tidigare? Klarar Tali strre kameror n GoPro-size? Priset passar din range.

DJI... verkar inte ha nt som klarar strre n GoPro nej. Annars r vl nn av Phantom 2 nt att ha, eller kanske en mycket dyrare ny Inspire One.

3-axlig gimbal r fint om multirotorn har uppfllbara ben och den klarar att st still i luften medans du vrider kameran.

En bekant till mig som r yrkesfotograf kpte en Prototype 6 frn PitchUp. Det var en del pyssel innan den var frdig fast den var "RTF", men sen har han nog vart njd och anvnt den flitigt. Med en Sony Nex 5. Han hade bara flugit Parrot Drone och Hubsan fre det. Fick en hel del hjlp av mig, men sen var det fullt s. Denna kostar dock runt 40.000kr. Gr skert att bygga en egen frn en Gaui 540H och lite grejjor samt tuning och massa med tid och nn krasch...

3DRobotics har ju Iris+, ven den med GoPro-size iofs. Deras strre klarar nog strre kameror. Jag har pysslat med ngra 3DR hexa och trynat p en octa med Canon SX260-kameror. Men de finns inte som frdiga fotocoptrar direkt.

Det r det enda jag har erfarenhet av. Finns skert andra kameror. Men jag knner ej till andra RTF-paket med strre kamera n Gopro. Men det finns andra i deta forum som vet. ? :-)

Alltid bst knna p mindre enklare o billigare grejer fre du ger dig in p nt stort som nmnts ovan. Gller vara noggrann med att veta vad du hller p med och hur det funkar och att du gr rtt, annars r grejerna i backen eller s flyger de ivg och frsvinner. :-o

Hur som helst, lycka till! Kul grejer dom hr.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Om du nu nd r inne p walkera s kika p QR800

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Vnta tills dji slpper sin Inspire i mitten av december, d fr du bttre data n din gamla 5d kan prestera, kper du singel radio varianten s kommer du undan med 25000 och det enda du behver r en ipad ytterligare fr en kanon anlggning. Det hade jag gjort, den r dessutom frdig direkt ur ldan att flyga med.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

I fallet med Walkera r du i princip lst till kamera av GoPro storlek i alla fall om du vill ha lite flygtid. Sedan r deras produkter mer anpassade till hemmaanvndaren n till en fotograf.
    DJI har ngra strre maskiner som kan lyfta en DSLR men titta ven p Aligns RTF multisar, M480 och M690.
    Annars finns det ocks frdiga paket p tex foxtechfpv.com anpassade fr olika kameror.

Standard

Intressanta svar! Ser fram mot fler synpunkter och ider.

lnningen --> Jag har en Canon 5D med diverse objektiv som jag anvnder till fastighetsfotograferingar, det r anledningen till att jag skrev om just 5D men som sagt,,, Jag r ppen till frslag.
    En strre maskin som orkar strre bttre kamera fr komma in senare nr jag "lrt" mig flyga.

PinDuke---> Align M480 verkar ju i fsta anblick vara ngot jag sker. Den har lite bttre lyftkapasitet. Fr kolla runt om det finns ngra frdiga paket med kontroll, maskin, gimbal.

En intressant djungel det hr. Snacka om att bli biten! :-) kommer ju behva en maskin fr lite lek ocks!!

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

G in p FaceBook/ https://www.facebook.com/groups/flygfoto/ eller https://www.facebook.com/groups/1394963030748514/, dessa r tv forum dr det bara sysslas med dessa typer av farkoster och bda har kompetenta anvndare som kan guida dig tillrtta. Jag hrjar dr ocks.

Lycka till

PS, fr lek kan du skaffa vad du vill, bara plnboken som begrnsar.
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Kenneth E ---> Tack fr tipset,,,,MEN jag r en av f som inte har FaceBook =-) Ska dock spade in det med ngons konto :-)

Standard

En Canon 5D vger jkligt mycket och vikt = vldigt dyr multicopter.
    Det finns f RTF-"mklarfoto"-paket med strre kameror n GoPro tycker jag.
    Antar att du vill fota raka bilder och inte vlvda fisheye-bilder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Att lyfta en systemkamera behvs en rtt rejl Multi och ska det vara RTF med bra kvalite hller inte din budget d fr du minst dubbla den , men som du konstaterar sjlv ska du inte brja i den ndan , r det Foto eller film som r prio r frsta frgan , med Sony Nex fr man vldigt bra foto som duger till det mesta och krvs inte alltfr stor maskin, nr det gller film blir det helt OK HD film frn Gopro 3 och uppt , 4 an r nnu grymmare med 4 k osv , har sjlv tagit beslutet att jag inte behver bttre film n med Gopro till mina filmer och gtt ner i storlek p multi , allt r lttare att transportera och billigare batterier osv.

Mitt rd om jag visste vad jag vet idag s skulle jag kpt en Phantom 2 med H3 3 D gimbal och en gopro till den , du tar den direkt ur kartongen och efter lite trning kan du skapa vldigt bra film fr ca 12 000 kr , en beprvad maskin som funkar , det finns tusentals av i vrlden och uppstr det problem finns det hjlp p forum mm detsamma reservdelar , flyg filma ha roligt knn efter r det hr det jag vill hlla p med Yes d kan du fundera vidare vilket nsta steg r , behll Phantomen som reservmaskin eller slj den
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Man kan byta GoPro linsen s den inte bryter bilden, kostnad cirka 200usd
    DS-24 operatr.

Standard

S sant. 5D med 16-35mm glugg vger drygt 1,5kg och de hr rtf 10-30'000kr r jag medveten om att de inte kan lyfta denna....
    Dock verkar Asign M480 eller M690 vara skapliga maskiner som man kan hnga p skapliga kameror som r bttre n GoPro.
    Det r frmst stillbilder jag fotar och kvalitn jag sett p vissa mklarsidor som kr med phantom hller inte.. Jag vill hitta ngot som r bttre n vad de levererar och senare kpa en "riktig" maskin som kan ta upp "proffskamera".

Ngon som har erfarenhet av Asign?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men fr att hja bildkvaliteten ver Gopro-nivn s behvs ju ingen tung Canon 5D. Om du absolut vill ha en systemkamera s kan du ju frutom Sony ven vlja nt av t ex Panasonics ltta micro 4/3-hus och sen ett bra objektiv med fast brnnvidd - fr zoomen har du vl ingen strre nytta av i detta sammanhang... Hr r ett exempel p en mycket bra kombination till lite ver 300 g - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM1sum15svart Rtt stor skillnad i vikt till ett i sammanhanget hgst verkomligt pris vilket gr att du slipper kpa en mycket dyr multi istllet. F kan du skert vlja nn av de hgkvalitativa kompaktkamerorna och f ner vikten nnu mera men fortfarande med klart acceptabel bildkvalitet. En multi r ju trots allt inget stort och stabilt stativ som kameran sitter p och dr man till fullo kan nyttja kamerans bildkvalitet till sista droppen s man kan nog fundera ver var begrnsningarna egentligen ligger och vlja kamera drefter...
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-11-19 klockan 06:57.

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Citat Ursprungligen postat av Joakim Bjelm Visa inlgg
    Ngon som har erfarenhet av Asign?
    Align r sedan lnge ett vlknt fabrikat bland helikopterflygare och frknippas med vlgjorda produkter.
    Multirotorsegmentet r dock helt nytt fr dem. M480 och M690 r Aligns frsta multirotorplattformar men det finns ingen anledning att tro att de inte skulle vara bra fr det.
    Jag r sker p att deras kunnande och erfarenhet inom vanliga helikoptrar har en positiv inverkan nr de nu ocks vljer att satsa p multirotor.

Stiffes avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    999
    Jobb
    Malm
    Klubb
    Rcff

Standard

Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlgg
    Align r sedan lnge ett vlknt fabrikat bland helikopterflygare och frknippas med vlgjorda produkter.
    Multirotorsegmentet r dock helt nytt fr dem. M480 och M690 r Aligns frsta multirotorplattformar men det finns ingen anledning att tro att de inte skulle vara bra fr det.
    Jag r sker p att deras kunnande och erfarenhet inom vanliga helikoptrar har en positiv inverkan nr de nu ocks vljer att satsa p multirotor.
    Tror inte det r dliga grejor men inte speciellt billiga , de jag hittade kostade 2000 $ utan radion sen tillkommer en bra gimbal fr 1500 $ s det landar p en bra bit ver din budget

OCH inte minst ska du anvnda det i din verksamhet r det en viktig parameter att ha grejor som funkar och man kan f hjlp snabbt med reservdelar och ngon som kan hjlpa dig osv , det finns inga Align eller terfrsljare p nra hll vad jag vet eller ngon med erfarenhet om dessa
    Bor i Malm
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Eskilstuna ligger ganska nra Sveriges (befolknings)mitt.
    http://www.uavsystems.se/?category_id=147

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

...och r man i E-tuna s finns ju ytterligare en butik som bl a handlar med multicopter-grejor - http://www.autopartner.se/helikopter/multicopter
    Roger

Standard

Har kpt mig en quad att brja vningsflyga med. QR X350

Tror det blir en hexa till vren. Align M690.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •