Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Hur komma förbi "polisviruset" ?

  1. #1


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard Hur komma förbi "polisviruset" ?

    Hej på er, fick detta skit i datorn i går.
    Försöker komma åt mitt antivirus på alla sätt men det går inte att starta felsäkert läge.Datorn startar bara om till original-läge och där är det totalstopp.
    Försöker laborera med "felsäkert läge med kommandotolk" men har goofat så nu kommer jag inte ens till fönstret där jag kan skriva komandon.
    Datorn laddar filer och startar upp direkt.
    Har läst att man kan skriva "Explorer.EXE och därmed kunna starta antiviruset?
    Vad tusan skall jag hitta på? Kommer inte vidare.
    Tacksam för alla råd.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  2. #2

    Standard

    första frågan - vad har du för OS?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Logga in med en annan användare och rensa.

  4. #4
    Fiesler167s avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    33
    Jobb
    Pensionerad möbelsnickare
    Klubb
    Hangar 4800 Danmark

    Standard

    Hej.

    Gendannelse af pc`en.
    Bedste hilsener Ib /OY-4657

    Min hemsida: www.Flyvetossen.dk

    Pågående byggnad: www.Flyvetossen.dk/Alcione.html

    Jag bygger mer än jag flyger.

    Club: www.Hangar4800.dk

  5. #5


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Har W7.
    Lutar åt att jag blåser skiten...suck.
    Har backupp på alla filer men det där med att ominstallera och konfigurera allt....Blääää.

    // M
    Flygsmurfen

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Någon aning hur du fick viruset?

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det jäkla viruset och ett annat som är en kopia av Windows Defender / Microsoft Defender är tuffa och jag har även sett att folk med MAC har fått något sådant. De som tror att de är säkra för att de surfar med Telia och betalar för deras virusskydd blir lika blåsta.

    Som Blomster nämner så ska man se till att ha en "reservprofil" på burken dit man kan logga in och därifrån rensa med antivirusprogram. Elakheten ligger i profilen om man har tur.

    Jag tror att man kan få dessa saker även via facebooks och aftonbladets annonser (och inte enbart fulsidor). Nerladdningssidor av nyttoprogram är inte heller riskfria. Många gratisprogram är annonsfinansierade och drar in skräp i datorn som man inte vill ha.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    det må da gå an at starte med en boot cd. hvor også antiviruset er installert.

    Så lag en bootcd på en ren maskine og sørg også for at denne indeholder en antivirus som kan køres fra promt.

  9. #9

    Standard

    Problemet är att många sitter inloggade med konton som har administratörsrättigheter och det ger fulprogrammen all access de behöver.

    Reservkonton kan vara Admin - ditt vardagliga konton skall vara vanlig användare.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag har också haft detta jävla virus eller vad man ska kalla det. jag fick blåsa hårddisken för att få bort det. Fast jag hade två andvändar konton i win7. Mitt AVG antivirus klarade inte att ta bort det. och det var betal versionen jag hade. Men det är 3 år sedan snart. Så nu borde antivirus programmen klara av detta skit.

    Jobbig som fan att blåsa disken och installera om allt man hade . För att inte tala om foton och dokument man inte gjort backup på. Borde klippa fingrarna av idioterna som tillverkar dessa virus program.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har rensat det från ett par datorer och är ganska säker på att jag loggade in i felsäkert läge och raderade div filer, hittade nån guide på nätet .
    blåste ingen av burkarna.

    Ett tips , använd aldrig InternetExplorer det är en skitmagnet som bara skapar bekymmer
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Ett par bra sätt att skydda sig på är som sagt att inte vara inloggad som admin,aldrig klicka på konstiga annonser samt läsa ordentligt när man installerar nya program. Genom att följa dessa råd samt att veta vad man håller på med har jag endast haft ett virus trots väldigt mycket aktivitet på diverse mindre lagliga sidor. Enda viruset jag haft vart naturligtvis det värsta av dom alla och det var väl cirka tio år sedan . Chernobyl tror jag det hette, blev man infekterad så raderade det ens bios flash minne och datorn vart lika med skrot, upptäckte det dock innan och lyckades ta bort det.

  13. #13


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Installera Adblock och t.ex. scriptsafe så är man hyfsat säker. Skräpet kan mycket väl komma in genom annonser på vilken sida som helst. Aftonbladet har t.ex. spridit virus vid några tillfällen. Blockerar man då annonser och script så klarar man sig nog. Dessutom får man en mycket trevligare surfupplevelse när an slipper se all reklam.

    http://www.idg.se/2.1085/1.594354/sk...finns-overallt

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej!
    Om jag förstår dig rätt går det inte att starta om datorn i SAFE MODE.
    Ett alternativ kan då vara att på en USB-sticka installera ett "ransomware"-borttagningsverktyg och boota datorn från USB-stickan så att borttagningsprogrammet aktiveras INNAN "ransomware"-programmet får chans att starta upp och blockera datorn.

    Det du behöver göra är att vid uppstart omedelbart trycka på den tangent som gör att du kommer in i BIOS-intällningar (oftast F2-tangenten). BIOS-inställningarna ger dig bl.a. en möjlighet att välja bootsekvens, dvs. var datorn ska först ska sööka efter startprogram.. Där ska man göra inställningar så att datorn först försöker boota från USB innan den ger sig på hårddisken.

    Här är en beskrivning: http://privacy-pc.com/how-to/remove-...esnt-work.html

    Programmet som används i den artikeln har en 30-dagars fri "pröva på"-period vilket borde vara tillräckligt :-).

  15. #15

    Standard

    Goda råd här ovan.. Du kan ju även rensa hd:n via en annan dator. Tex om du kopplar in den via en hdvagga alt som en slavdisk.
    Bosatt på Värmdö/Gustavsberg

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Det går även att använda Puppylinux för att rädda filer
    då denna startas från CD eller sticka.

    Jag fick igång polarens dator genom att använda Michaels råd i #14.
    Tack så mycket Michael.
    Våga vägra Facebook.

  17. #17


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Hej Vänner, tack för utförliga svar.
    Känns som at det är utanför min kompetens att installera rensprogram och ställa om hur burken bootar???
    I morgon blir det renblåsning och ominstallation.
    Har skiva med W7 liggandes.
    Är dags att rensa i klägget på diskarna i alla fall.

    //Mats W
    Flygsmurfen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •