Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bra flygtid men inte överdrivet dyrt

  1. #1

    Standard Bra flygtid men inte överdrivet dyrt

    Min chef har blivit väldigt intresserad av multirotor efter att jag visat en del.
    Det handlar om att använda någon form av multirotor för att kontrollera tak etc.
    Nej, det är inte en tjänst som skall säljas, det är för att underlätta och göra det säkrare för medarbetarna så att man slipper ta sig upp på tak etc, alltså inget kommersiellt arbete, det är för egen vinning.

    Nu när vi klargjort det, vad hade ni rekommenderat för setup till tex en 650 Ironman quad för lång flygtid? (smidigt att stoppa in i bilen då den är vikbar)

    Motorer, propellrar och batteri?

    Det kommer att monteras någon form av kamerautrustning på den för FPV, även om den kommer att flygas LOS, den kommer inte att flyga högre än 30-40m beroende på byggnad, men behöver ändå vara relativt stabil.

    Med lång flygtid menar jag runt 20-30 minuter.

  2. #2

    Standard

    4S8-10Ah
    350kv motorer
    17"-proppar

  3. #3

    Standard

    Stor risk att det går in under kommersiellt då det är ett företag som använder den och ni inspekterar väll inte taken gratis? Kan va värt att kolla upp det så det inte blir problem. Har ingen direkt input på setup då det inte är något som jag testat men det boopi skrev låter inte helt fel så länge den inte blir för tung.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det går in under kommeriellt, jag tror inte ni får mycket flygtid om jag förstår det rätt. Ni kommer säkert att behöva ha länsstyrelsens tillstånd dessutom och där blir det till 99% nej.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    Bara en undran, varför skulle de få 99% nej av länsstyrelsen?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Så länge bilderna/videon inte publiceras någonstans är det väl inget problem?
    Med den konfigurationen Kenneth föreslår (8Ah) får jag drygt 40 min på en lättvikts quad. Fast jag har bara 14". Jag har även fpv.
    Christian

  7. #7

    Standard

    Det är ju bevakning som säljs in, men bevakningen säljs ju in som vanlig bevakning, samma som att gå upp på taket och kolla. Så det är fortfarande inget som kommer säljas in med flyg, det är något som kommer väljas av företaget för att slippa gå upp på höga tak itan säkerhetslinor etc.

    Går det tex larm på ett företag så är det även där smidigt att söka av taket fort, även där är det inget vi tar betalt för.

    Ingea bilder kommer publiceras.

    17" props, får det plats på den ramen?
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  8. #8

    Standard

    Tyvärr så används ju flygfät kommersiellt iaf så .....

    Företaget tjänar pengar på att ha den så därav kommersiellt.

  9. #9

    Standard

    Ja, tillstånd från transportstyrelsen krävs. 4800:-/år tror jag det är. Samt försäkring ca 1500:-/år. Jag tror dock inte länsstyrelsen behöver blandas in.

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jo, om det är i en central del av en stad/by som fastigheten ligger i. Men det framgick inte av frågan därför ett halvt svar.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Inga pengar kommer att tjänas på att ha den. Det är ingen tjänst som ska säljas. Men men, mer tips på setups?

    Motormärken etc
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Om det är ett företag som använder den så tjänar man ju pengar, om så vara indirekt.

    En fotograf måste t.ex. ha tillstånd för att fota hus med en quad, även om hen i princip skulle kunna göra det med en skylift.

  13. #13

    Standard

    Frågar man lov får man det aldrig, det är som att be om möjlighet att slippa få flyga, leta undantag så man inte får göra nåt. =)
    Jag är förvånad över att så många människor får köra bilar.

    Tiger Motors, Sunnysky
    APC, Xoar
    GensAce, ThunderPower
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    Jag har idag precis fått färdig ett quadbygge. Ramen är 700 mm och jag har tigers motorer på 370 kv. 14 tums propellrar.
    Med gimbal och en jabo jib4 ( snarlik gopro ) en separat fpv kamera, 600 mw fpv sändare, gps tracker, separat lipo för fpv utrustningen och 2 st seriekopplade 8000 mah 3s ( kör alltså på 6s ) så fick jag med försiktig provflygning och en hel del hovrande nästan 25 min flygtid. Total vikt vid provflygningen var nästan exakt 3,5 kilo och den hovrade fint med lite drygt 50% trottel.

  15. #15

    Standard

    http://www.youtube.com/watch?v=OacdRfoMwx0 Tarot 650 med rätt bra setup och vikt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Standard

    Åh vad fint!
    Tiger motorer får det nog bli. Vad kör du för esc's?
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •