Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite newbie hjälp

  1. #1

    Standard Lite newbie hjälp

    Hej

    har en liten 250 kina kolfiber kopia. har flugit mycket innan.... lite helikopter (typ en sommar)....

    Till grejen nu, det sitter ett cc3d kort i den och jag känner mig lite lätt överrumplad av alla olika inställningar man kan göra men jag tog mig i kragen en kväll och började ställa in alla parametrar efter rekomendationer jag hitta på nätet..... låt os säga att det kunde kostat mig en del inredning och delar.... men sån tur va så gick allt bra för man är så vass på att flyga.... hmmm.

    efter detta tänkte jag att jag tar en ny kväll och gör egen inställning, jag ställde in efter alla konstens regler... tillockmed live inställning från radion med parameter efter parameter precis så det är föreskrivet i guider osv men det blev inte heller bra.... den sticker plötsligt oroligt åt olika håll o kanter i alla led....

    testade ställa in allt i basic mode och bara juxade till några inställningar och plötsligt kändes den ganska ok.. nästan där... på så när som att den vli sporadiskt plötsligt rotera saaaaaakta åt olika håll (yaw).



    Perfektionist som man är så vill jag lyckas ställa in allt korekt som det ska vara... har ju serr hur kompisar får sina koptrar RIIIIIIKTIGT stabila... men jag lyckas inte. så innan den åker i tunnan så tänkte jag fråga er... Vad gör jag fel ???? och finns det någon i krokarna (Malmö) som vill ge mig lite guidning????


    Ha det gott !

  2. #2

    Standard

    Ett mycket vanligt problem är att man inte kalibrerat ESC:arna. Om du inte gjort det kolla hur du kalibrerar dina ESC:ar i manualen och följ sedan kalibreringsguiden för din flightcontroller.
    Imprez hangar:
    Multirotor: Hubsan 107 FPV, LKTR250 x2
    Flygplan (scratchbyggda): FliteTest Spitfire x2 , Fw190 baserad på FT Spitfire.
    Flygplan (byggsats): FliteTest Viggen

  3. #3

    Standard

    hmm kalibrera esc.... är inte det när man i Open pilot trottlar upp tills dem precis börjar snurra (separat för varje såklart) ???? eller talar du om kalibrering inne i esc:erna ???

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    kalibrering av ESC är att du talar om för reglaget var du har ditt max och min-läge på trotteln.

    Vanligast förfarande för att kalibrera brukar vara att slå på sändaren, med "full gas", sedan koppla batteri på reglaget, det piper till, då drar du ner spaken till min, och den ska pipa till igen, då har du talat om för reglaget sändarens "ändlägen".
    Läs i manualen för hur just dina reglage ska kalibreras

    https://www.youtube.com/watch?v=DfTdCVwZYHQ

  5. #5

    Standard

    Innan du slår sönder mer saker - eller dig själv - ta bort propellrarna...

    Kalibrera sedan fartreglagen enligt instruktioner

    testa sedan gaspådrag igen - startar alla motorer samtidigt?

    testa sedan att dra på mer gas och lyft Quaden, Ge spakutslag åt fram /bak - höger vänster och se om motorerna agerar på ditt utslag.

    Aktivera "level" När du håller i den och tippar den åt olika håll skall du höra hur motorerna går upp/ner i varvtal om tippar den åt något håll.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är viktigare än man tror att kalibrera ESC. Du kan få problem med initiering vid temperatur skillnader, problem med att få farkosten att flyga stabilt, problem med att starta koptern från marken då motorerna drar olika - vilket säkert också sker vid flygning men controllern kanske klarar av att styra farkosten i allafall och på så sätt döljer felet för dig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Jag har en sån med. Min yawar vid hovring men inte när man brassar på. Har du en 6 kanalers radio eller mer kör txpid config (googla o kolla filmen e 30 min ca o finns på openpilots hemsida) för attitude eller rate, det förstnämda om du pajjar proppar när du hovrar. Men innan kalibrera dina esc o min/max gas i openpliot.

    När det e fuktigt o rått flyger min lite märkligt ibland. Ha den ute en stund innan flygning så gyrona vänjer sig.

  8. #8

    Standard

    Härligt med måndag

    Ok låter kanon ska testa detta ikväll, tack för alla svar... såg att jag lagt tråden i fpv och inte multirotor.... sorry



    Men tilbaka till ämnet.... att kalibrera fartreglagen med spaken köper jag... skit bra tips meen nu blev jag lite konfunderad när "Streber 76" skrev att jag ska göra det i Openpilot..... hur menar du där ????? eller menar du det jag beskrev innan som man gör i deras wizard ???

  9. #9

    Standard

    Det finns en motor config i gcs under output om jag kommer ihåg. Så du sätter min max gas mot esc så att den fattar värdena från fjärren. Sen gör du nått liknande så den läser motorerna korrekt. I princip så länkar du ihop alla motorerna i gcs sen aktiverar du test output.... varning ... proppar av annars får du spackla o måla om rummet i bästa fall o hamnar på akuten i värsta. Dra upp reglaget till max i koppla in flyg batteriet. Du kommer få en annan ton ur esc, tryck på home på tangentbordet så alla reglagen åker ner till minimum. Kanske blir din yaw bättre. Antar redan att din radio har centrerade spakar o trim.

  10. #10

    Standard

    tror jag fått ordning på det nu. du hade helt rätt Streber76

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •