Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Någon som testat Frsky variometer?

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tack för tipset @Flahultarn med Alofthobbies.com. Nu kan jag använda min X4R i min DLG. Den är bra mycket stabilare på telemetri än D4R-II.
    fredrik

  2. #22

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    ...
    I vinter ska jag montera givaren i en lufttät ask och dra en liten slang ut i det fria så att slangänden mynnar vinkelrätt mot fartvinden.
    Tror du inte du får ökat tryck i slangen ändå? Jag tror det bästa är att ha den i ett nästan slutet utrymme där inte fartvinden kan bygga upp extra tryck. Även i en slangöppning vinkelrät kommer du få extra tryck har jag för mig.

  3. #23
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    NJA,
    Tror nog att gasman är rätt ute, jag har för mig att på fullskala seglare så togs det statiska trycket fån sidan av flygkroppen. Att det skulle bli ett över tryck tror jag inte, möjligen ett undertryck men det blir nog inget vacum om hålet ut i sidan på kroppen är helt öppet.
    Dvs. Slangen får inte peka bakåt eller framåt.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #24

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Display kan betyda en yta för visning men även bara visa. Grundbetydelsen är visa.
    Ja, så är det också. Jag ville mest framhävda att informationen visas på extern display/screen så att ingen tror att det räcker med enbart en OSD-enhet som monteras i flygplanet!

    Kommentar till Peters inlägg:
    OSD:n visar en symbol som rör sig i samma riktning som flygplanet och visar kompassavvikelse mot startpunkten så det är bara att rikta in flyget så att symbolen rör sig mot starten för att hitta hem. Kan liknas vid instrumentflygning!
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  5. #25


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    NJA,
    Tror nog att gasman är rätt ute, jag har för mig att på fullskala seglare så togs det statiska trycket fån sidan av flygkroppen. Att det skulle bli ett över tryck tror jag inte, möjligen ett undertryck men det blir nog inget vacum om hålet ut i sidan på kroppen är helt öppet.
    Dvs. Slangen får inte peka bakåt eller framåt.
    På Cessna 172 sitter det statiska uttaget på vänstra kroppssidan vinkelrätt mot fartvinden. Det hålet är kanske 1 mm och statiska trycket störs inte nämnvärt av vare sig fartvind eller propellerströmmen så det borde funka bra på en seglare också. Och enligt Bernoullis lag ska förvisso det statiska trycket minska vid ökad vinkelrät hastighet men det är ändå så förhållandevis låga hastigheter det handlar om att man nog kan bortse från den påverkan.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #26

    Standard

    Har en high precision liggande som jag ev kan tänka mig att sälja. Köpt på alofthobbies. Blev både moms och någon avgift i sverige vid leverans så blev inte så billigt som det kan verka.

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Köpte min här - http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=8300
    Tillkommer typ 2,5 $ for frakt. Smågrejor som denna brukar slinka igenom "momskontrollen" - men inga garantier för detta dock...
    Annars finns den ju här också till hyfsat pris - http://www.uavsystems.se/sport-hogpr...cPath=28_44_45 Dock tillkommer det ju frakt om man inte råkar befinna sig i Eskilstuna.
    Roger

  8. #28


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad skall man använda om man vill ha vario tillsammans med en Multiplex DX 18?
    Finns det något vettigt alternativ?

    // Mats W

  9. #29


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Vad skall man använda om man vill ha vario tillsammans med en Multiplex DX 18?
    Finns det något vettigt alternativ?

    // Mats W
    Misstänker starkt att det inte finns någon slags standard här utan att man är piskad att använda märkesspecifika prylar. Tyvärr är det ju en viss prisskillnad mellan FrSky och Multiplex grejer...

    http://www.multiplex-rc.de/en/produc...cb0efc6b91134b
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #30


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Men den ser ju bra ut.
    Och det blir smidig installation.
    Tackar för "hjälp-googlandet" :-)
    Skall nog beställa en sådan så småningom? Det tråkiga är bara att jag nog inte hinner klart med min termikseglare i vinter?
    Projekten ligger i högar på varandra i hobbyrummet.
    Men det vore nog jäkligt kul att flyga termik med en riktig vario ombord?
    // M

  11. #31


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Här finns lite matnyttigt om FrSky's sensorer (för den som är elektroniskt intresserad).

    http://www.eflightwiki.com/eflightwi...rSky_Telemetry
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •