Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Fråga om Lipo batteri

  1. #1

    Standard Fråga om Lipo batteri

    Hej.

    Jag är grymt nybörjare på flygprylar 🙈
    Köpte en walkera QR X350 igår som jag skall ha som övningsmaskin. Tanken är att till våren köpa något större.
    Hur som helst. När jag kom hem laddade jag batterierna tills laddaren sa att de är klara. Dock drogs batteriet i radion ut på bara någon minut. Det pep och visade 6,7V

    Jag har en Devo 7 radio och det sitter ett Lipo 7.4V 800mAh i.

    Förmodar att batteriet är "dött" och att jag behöver köpa nytt.

    Frågan är, vart kommer jag över batteri som passar?

    Batteriet har 3sladdar (röd,vit,svart)

    Måste det vara ett Lipo? Det står även 15C vad har det för "betydelse"? Har kollat runt lite på batterikungen o.s.v men hittar inte med samma spec. och kontakter.

    Kan man köpa ett t.ex 7.4v 1500mAh 30c ?

    Jag pratar om batteri till radion.

  2. #2

    Standard

    Nu har jag koll på hur LiPo batterier funkar.
    Hittade denna information hos rckungen.se




    Batteriackarna är uppbyggd med 3,7V celler.


    1S - 3,7V


    2S - 7,4V

    3S - 11,1V


    4S - 14,8V



    LiPo - Litium Polymer


    LiPo-batterier kan användas till de allra flesta typerna av modeller. LiPo-batterier har mycket hög kapacitet i förhållande till sin vikt. Den inre resistansen i dessa batterier är också mycket liten vilket ökar accelerationen i tex en bil.


    LiPo-batterier är ofta märkta med något som kallas en "C-Rate". På LiPo-batterier kan det tex stå "11.1V 3200mAh 30/60C". Det betyder att batteriet har en spänning på 11.1V, en kapacitet på 3200mAh (3,2 Ah) och kan leverera en ström på 30 gånger sin kapacitet kontinuerligt och 60 gånger sin kapacitet kortvarigt. Batteriet kan alltså leverera 30 x 3,2A = 96 Ampere kontinuerligt och 60 x 3,2A = 192 Ampere kortvarigt (3 sekunder) utan att ta skada. I större, strömkrävande modeller krävs batterier med ett högre C-värde, detta för att minska risken för skador på din modell eller ditt LiPo-batteri.


    LiPo-batterier finns i många olika former och storlekar. För bilar finns specialanpassade batteripaket med ett hårt skal kring de känsliga battericellerna, så kallade "hardcase" -batterier. För flyg & heli används ofta batteripaket som klätts med krympslang vilket ger en lägre vikt.


    Laddning av LiPo


    Ett LiPo-batteri ska laddas med en speciell laddare avsedd för LiPo-batterier, aldrig något annat! LiPo-batterier har, förutom urladdningskablar (plus och minus) dessutom en balanseringskontakt. LiPo-batterier bör alltid laddas med balanseringskontakten inkopplad till laddaren, antingen direkt i laddaren eller via en separat balanseringskrets. Balanserad laddning är nödvändigt för att de individuella cellerna i batteriet inte ska få olika spänning när batteriet är färdigladdat. Får de olika spänning kan batteriet ta skada när det sendan används. Laddningsinställningarna styrs av antalet 3.7-volts celler som ditt batteripaket är uppbyggt av, samt hur stor kapacitet batteriet har. Läs bruksanvisning för ditt batteri noggrant för korrekta inställningar.


    När LiPo-batterier börjar ta slut under körning är det mycket viktigt att du slutar att köra omedelbart. Fortsättar du att köra tills det är helt slut kommer LiPo-batteriet att permanent skadas och sluta fungera helt. Detta täcks inte av någon garanti. Många fartreglage har idag en så kallad LiPo-cut-off, som själv stänger av tillförseln av stöm till motorn. Om du har möjlighet att ställa in LiPo-cut-off, gör det!


    Laddare
    De flesta laddare är idag helt automatiska och avbryter laddningen när batteriet är fulladdat. Varje batterityp (NiMh, LiPo och så vidare) kräver sin speciella laddare. Många såkallade computer-laddare klarar idag av de flesta batterityper. Laddarna innehåller då olika program för de olika batterityperna. Vid laddning av LiPo-batterier bör batteriets balanseringskontakt vara ansluten. Antingen har laddaren inbyggd balanseringskrets eller så kopplas balanseringskontakten in via en extern balanseringskrets.


    Säkerhet


    Vid laddning av alla typer av batterier gäller följande:


    Lämna under inga omständigheter batteriet obevakat under laddning. Ta alltid ur batteriet ur modellen vid laddning och ladda det på ett icke brännbart underlag. Vid krasch eller annan mekanisk åverkan, var noga med att kontrollera att batteriet inte har tagit sådan skada som kan resultera i skadligt läckage, kortslutning samt i värsta fall brand. Är batteriet skadat, lämna in det för återvinning. Var noga med att isolera alla kabeländar så att batteriet inte kan kortslutas. Ett LiPo-batteri ska laddas i en så kallad laddnings påse. Om ditt LiPo-batteri blir svullet, inte kan laddas eller har tappat effekt är det dags att lämna batteriet till återvinning. När du löder kontakter på batterier bör du ta av dig ringar och klockor med metallarmband. Detta för att minimera kortslutning.

  3. #3

    Standard

    Har du provat att ladda batteriet till radion?
    6.7V är inte farligt lång spänning.
    Och du kan i teorin sätta i vilket 2S LiPo du vill så länge det får plats fysiskt.
    / Jonas

  4. #4

    Standard

    Jo jag har laddat det med samma resultat fast radion slocknade tidigare.
    Och nu startar radion inte överhuvudtaget....
    Så frågan är ju om det är batteriet som är kasst eller om det är radion ��

  5. #5

    Standard

    Då är frågan vad du använder för laddare och vad den tyckte om batteriet?
    Innan du kasserar batteriet ska nog säkerställa att laddaren är korrekt och laddar på rätt sätt.
    Jag har flera gånger använt batterier som "tappat orken" och inte går att flyga med, men som reserv till radion går dom att flyga flera timmar med.

    /Jonas

  6. #6

    Standard

    Batteriet jag har i radion är original wkLiPo016 7,4v 800mAh 15c och laddat med medföljande originalladdare.
    Det finns bara 1kontakt från denna. Vit med 3st tunna sladdar.

    De LiPo batterierna som har samma typ av kontakt med 3st tunna sladdar + 1 kontakt med de två grövre. Funkar det att använda i radion med den vita kontakten? Såvida det är 7,4V? Eller den kontakten funkar bara att ladda batteriet med?

  7. #7

    Standard

    Befintligt batteri med den enda kontakten. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	49040
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	63,6 KB 
Id:	49039  

  8. #8

    Standard

    Ja, det är en standard balanserinskontakt som sitter på ditt original batteri så du kan ansluta valfritt 2S lipo med balanseringskontakten till radion, dom två grövre sladdarna på ett "vanligt" batteri är för att dom ska tåla mer ström, och beroende på laddare så används antingen bara balanserinskontakten (oftast billiga "skick med" laddare) eller både balansering och ström kontakten (det vanligaste om du köper en LiPo laddare).
    Jag har ingen koll på Walkeras laddare men jag skulle rekommendera att du provar med en annan laddare innan du dömer ut batteriet.
    Har du en vanlig multimeter kan du mäta mellan stiften i batterikontakten och direkt efter laddning bör du få mellan 4.1V och 4.2V om du mäter från mitten stiftet och antingen till höger eller vänster, du bör även ha samma spänning både på höger och vänster sida, men med olika polaritet, mäter du mellan dom yttre stiften får du total spänningen i batteriet, vilket borde vara 8.2V - 8.4V på ett fullt batteri.
    /Jonas

  9. #9

    Standard

    Å går det att använda ett sådant här? (Den vita kontakten),,, Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	35,5 KB 
Id:	49041

  10. #10

    Standard

    Nu syns inte balanseringskontakten på den bilden du bifogat men jag tittade på andra YKS och dom använder samma kontaktstandard som du har på originalbatteriet.
    Så svaret på din fråga är ja, det är samma kontakt.

    /Jonas

  11. #11

    Standard

    Okej. Skall kolla batteriet med multimeter ikväll.
    Aå om det visar typ 4,1 på polerna så borde batteriet vara okej?
    Och då är min fråga. Kan det då vara så att laddaren inte laddar som det ska? Eller är det så att det är fel på radion?

    Radion on fungerade så jag fick kontakt i början å kunde starta drönarens propellrar. Och jag fick bild osv på displayen.
    Men bara ett par minuter å då pep radion.
    Nu startar den inte alls med batteriet.

  12. #12

    Standard

    Ja, 4.1V / cell är ett nästan fulladdat batteri och det borde radion fungera på.
    Och nu var det många år sen jag höll på med Walkera men dom var väl inte kända kör att ha hög kvalitet på sina produkter då men dom har förhoppningsvis blivit bättre.
    Och innan du provat med annan laddare / batteri är det svårt att avgöra var felet finns, dock skulle jag rekommendera en riktig laddare om du tror att du kommer att bli kvar i hobbyn för det kommer att spara både tid och batterier om du börjar flyga större maskiner.
    Och köp då en laddare som är dubbelt så kraftig mot var du tror att du kommer att behöva för det kommer att behövas snabbare än du tror.

    /Jonas

  13. #13

    Standard

    Strålande :-)
    har nu mätt batteriets poler sitter röd, vit, svart
    röd-vit 4,2v
    röd-svart 0,0v (borde om jag fattat rätt visa 8,4)
    vit-svart 4,2


    Kollade med mitt batteri till quatron (3S)

    sladdarna i in kontakten sitter röd, blå, gul, svart

    röd-blå 4,2v
    röd-gul 8,4v
    röd-svart 12,6v

  14. #14

    Standard

    Om du får 4.2 på båda sidor måste du få 8.4 mellan röd och svart, mät igen.
    / Jonas

  15. #15

    Standard

    Provat och samma resultat,,,, provade även att köra igenom nålar genom sladdarna och mäta på dem å det gav samma resultat.
    Såg i bruksanvisningen att det gick ansluta stömkabel till radion så det gjorde jag,,, och då fungerar sändaren. "Kåt" på att flyga så var det bara å kabla ut förlängningssladd och koppla in. Så nu har jag fått lyfta för första gången!!! =)

    Nytt batteri kommer i morgon!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •