Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

mne: Taranis, , och i svensk instllning?

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard Taranis, , och i svensk instllning?

Retar mig lite p att det inte gr att skriva in , eller p modell- och mixernamn mm i Taranisen nr man har svensk instllning. versttningarna innehller ju dessa tecken som ocks visas korrekt p displayen. Eller finns det ngot tjyvknep?

...och det funkar inte via PC:n heller! Namnflten vgrar svlja vra prick-/ringtecken ven om man frsker klistra in dem!
    Senast redigerat av Gasman den 2014-11-23 klockan 20:08.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Standard

P min ligger sist efter siffrorna och punkt och komma. Funkar i alla fall p modellnamnet.

/Mats

Standard

Funkar ven p mixernamn.

/Mats

Standard

De svra r att hitta en modell med , eller i

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Hmm... Vad kr du fr version p sndarens firmware? Jag ligger kvar p ver 2940.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlgg
    De svra r att hitta en modell med , eller i
    Blri...
    //Mange

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Svenska tecken har funnits frn 2.0.0. "Hjd" heter min kanal fr hjdroder.
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlgg
    Blri...
    Tnkte inte p den och inte p Sssna och Dglas heller.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Svenska tecken har funnits frn 2.0.0. "Hjd" heter min kanal fr hjdroder.
    OK! Jag har fegat lite och inte gtt ver till ver 2 nnu. Den anges ju faktiskt fortfarande som "ngot osker" och den tidigare versionen funkar ju faktiskt kanonbra.
    //Mange

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Cool

Tnkte inte p den och inte p Sssna och Dglas heller.
    Pajper Krki, Vmpajer och Tajger Mtt!
    //Mange

Standard

Hur klarar dom sig utan , och egentligen? Dom som inte har dom allts.

/Mats

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

/Mats
    Man kan undra...
    Sen finns det ju en massa annat jox, spanskans och FRE en mening, till exempel!
    Retroholic!

Standard

Och tnk p alla bilmrken som dom har varit tvungna att krngla till stavningen p. Plajmtt, Frd, Skervrol, Vxhall, Tjta, Hnda och Mrsedes fr att bara nmna ngra.

/Mats

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

/Mats
    Det var en frga som vi aldrig fick svar p, nr Karl-Bertil Jonsson gick och lade sig att sova. "Att ta frn de rika, och ge t de fattiga" tnkte Karl-Bertil Jonsson innan han trnade in...
    "Hur fan ska man kunna skriva , och " tnkte Bengt-Arne Gasman nr han fryntligt gick och knoppade p sndagsaftonen....
    //Mange

dvogonens avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

Standard

Det r ingen bra id att anvnda svenska tecken i modellnamn eller mixar. Anledningen r att specialtecknen bara r tillgngliga om man har valt "rtt" sprk. Om man byter sprk till Engelska s erstts av tomrum. Byter man till Tyska s erstts de av uochU med prickar. Om man exempelvis kallar en modell fr "Tvan" s kommer den att heta "Tv an" p Engelska och "Tvan" om man vljer Tyska.

Nu r det kanske inte s vanligt att byta sprk, men samma problem uppstr nr man byter "major'-version och allt data automatkonverteras fr att passa den nya versionen. Konverteringen hller inte reda p sprk och gr via Engelska, dvs ignorerar alla specialtecken. Automatkonversionen mellan 1 och 2 ersatte exempelvis mixernamnet "HJ" med "H J". Jag bytte default-namnet till "HJD" fr att komma runt problemet.

Jag diskuterade saken med Bertrand ngon gng fr evigheter sedan och vi kom verens om att sprra specialtecknen i de bda editorerna. Jag tror dock att detta inte genomfrdes. Jag gjorde det i alla fall inte i Companion. Mjligen finns det en sprr i Radion fr modellnamnen.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

OK! Inget stort problem i och fr sig.
    I min companion r tecknen sprrade i respektive namnflt (oavsett sprkval).
    //Mange

Standard

version 2.13 dom frra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat
    Using Tapatalk

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Cinzano Visa inlgg
    version 2.13 dom frra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat
    Verkar optimistiskt att pst det fr en alldeles ny release. Det brukar ju som bekant ta lite tid innan nya buggar och brister hittats och rapporteras. Speciellt som det p Open-tx.org str fljande om de senaste releaserna:

Currently, the major versions of OpenTX are:
    OpenTX 2.0 (public, stable)
    OpenTX 2.1 (unstable, developers only)
    //Mange

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 850
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Som "gammal" programmerare s mste jag nog hlla med Gasman. Sen kan ju nd den senaste releasen vara bra men jag brukat vara "sunt skeptisk" till vldigt positiva utsagor om en helt ny programvarurelease.
    Roger

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •