Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Taranis, Å, Ä och Ö i svensk inställning?

  1. #1


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard Taranis, Å, Ä och Ö i svensk inställning?

    Retar mig lite på att det inte går att skriva in Å, Ä eller Ö på modell- och mixernamn mm i Taranisen när man har svensk inställning. Översättningarna innehåller ju dessa tecken som också visas korrekt på displayen. Eller finns det något tjyvknep?

    ...och det funkar inte via PC:n heller! Namnfälten vägrar svälja våra prick-/ringtecken även om man försöker klistra in dem!
    Senast redigerat av Gasman den 2014-11-23 klockan 20:08.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  2. #2

    Standard

    På min ligger ÅÄÖ sist efter siffrorna och punkt och komma. Funkar i alla fall på modellnamnet.

    /Mats

  3. #3

    Standard

    Funkar även på mixernamn.

    /Mats

  4. #4

    Standard

    De svåra är att hitta en modell med Å, Ä eller Ö i

  5. #5


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmm... Vad kör du för version på sändarens firmware? Jag ligger kvar på ver 2940.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    De svåra är att hitta en modell med Å, Ä eller Ö i
    Bläriå...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Svenska tecken har funnits från 2.0.0. "Höjd" heter min kanal för höjdroder.
    fredrik

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Bläriå...
    Tänkte inte på den och inte på Sässna och Dåglas heller.

  9. #9


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Svenska tecken har funnits från 2.0.0. "Höjd" heter min kanal för höjdroder.
    OK! Jag har fegat lite och inte gått över till ver 2 ännu. Den anges ju faktiskt fortfarande som "något osäker" och den tidigare versionen funkar ju faktiskt kanonbra.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  10. #10


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Tänkte inte på den och inte på Sässna och Dåglas heller.
    Pajper Käråki, Vämpajer och Tajger Mått!
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #11

    Standard

    Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

    /Mats

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

    /Mats
    Man kan undra...
    Sen finns det ju en massa annat jox, spanskans ¿ och ¡ FÖRE en mening, till exempel!
    Retroholic!

  13. #13

    Standard

    Och tänk på alla bilmärken som dom har varit tvungna att krångla till stavningen på. Plajmått, Fård, Skervrolä, Våxhall, Tåjåta, Hånda och Märsedes för att bara nämna några.

    /Mats

  14. #14


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Hur klarar dom sig utan Å, Ä och Ö egentligen? Dom som inte har dom alltså.

    /Mats
    Det var en fråga som vi aldrig fick svar på, när Karl-Bertil Jonsson gick och lade sig att sova. "Att ta från de rika, och ge åt de fattiga" tänkte Karl-Bertil Jonsson innan han törnade in...
    "Hur fan ska man kunna skriva å, ä och ö" tänkte Bengt-Arne Gasman när han fryntligt gick och knoppade på söndagsaftonen....
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #15
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Det är ingen bra idé att använda svenska tecken i modellnamn eller mixar. Anledningen är att specialtecknen bara är tillgängliga om man har valt "rätt" språk. Om man byter språk till Engelska så ersätts åäöÅÄÖ av tomrum. Byter man till Tyska så ersätts de av uochU med prickar. Om man exempelvis kallar en modell för "Tvåan" så kommer den att heta "Tv an" på Engelska och "Tvüan" om man väljer Tyska.

    Nu är det kanske inte så vanligt att byta språk, men samma problem uppstår när man byter "major'-version och allt data automatkonverteras för att passa den nya versionen. Konverteringen håller inte reda på språk och går via Engelska, dvs ignorerar alla specialtecken. Automatkonversionen mellan 1 och 2 ersatte exempelvis mixernamnet "HÖJ" med "H J". Jag bytte default-namnet till "HJD" för att komma runt problemet.

    Jag diskuterade saken med Bertrand någon gång för evigheter sedan och vi kom överens om att spärra specialtecknen i de båda editorerna. Jag tror dock att detta inte genomfördes. Jag gjorde det i alla fall inte i Companion. Möjligen finns det en spärr i Radion för modellnamnen.

  16. #16


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    OK! Inget stort problem i och för sig.
    I min companion är tecknen spärrade i respektive namnfält (oavsett språkval).
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  17. #17

    Standard

    version 2.13 dom förra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat
    Using Tapatalk

  18. #18


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cinzano Visa inlägg
    version 2.13 dom förra veckan och anses vara den absolut stabilaste som dom producerat
    Verkar optimistiskt att påstå det för en alldeles ny release. Det brukar ju som bekant ta lite tid innan nya buggar och brister hittats och rapporteras. Speciellt som det på Open-tx.org står följande om de senaste releaserna:

    Currently, the major versions of OpenTX are:
    OpenTX 2.0 (public, stable)
    OpenTX 2.1 (unstable, developers only)
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  19. #19

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Som "gammal" programmerare så måste jag nog hålla med Gasman. Sen kan ju ändå den senaste releasen vara bra men jag brukat vara "sunt skeptisk" till väldigt positiva utsagor om en helt ny programvarurelease.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •