Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Nybliven flygplansgare nskar rd

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard Nybliven flygplansgare nskar rd

Hej,

Jag har nyss kpt mitt frsta flygplan. r hyfsat rutinerad p RC helikopter, bde el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

Krran jag har kpt r en PT-17 Stearman 71" som r elkonverterad. Jag vill stta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har frsttt att 1.80 r bsta storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

Om ngon skulle vilja komma med goda rd r det vldigt uppskattat.

Tack p frhand.

/Mats

Standard

En snygg modell.
    Men brja med en enklare modell som studsar lite lttare utan att brytas snder vid minsta misstag.
    Fundera p om du inte ska skaffa en Easystar/Bixler liknande modell som trningsmaskin.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tanken med en Easystar r i o f s god men har du redan flygerfarenhet av helisar s borde du kunna fixa en lite roligare frstagngskrra - typ denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Lite mindre frltande n en Easystar/Bixler men mycket roligare s om du t ex kan f hjlp frsta gngerna s fixar du det skert. Men flyg inte din Stearman som frstakrra...
    Roger

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

Tack fr omtanken!

Jag tror inte att sjlva flygningen kommer att bli ngot strre problem. Jag har testat tidigare och har flugit vldigt mycket flygplan i simulator de senaste ren. Och som sagt var, flygkunskaperna med helikopter r tmligen goda. Jag har dessutom hjlp med dubbelkommando nr vi kommer s lngt. Men, kanske skaffar jag en billig begagnad trainer som jag kan trna start och landing med, jag vet inte nnu.

Jag nskar mer lite goda rd kring det rent mekaniska fr att kunna frdigstlla min Stearman.

Reg.datum
    Jan 2007
    Inlgg
    564
    Jobb
    Glad pensionr.Ofrbtterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malm Radioflygsllskap

Standard

Jag flg min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den rckte vl till fr den modellen. Jag frmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den r lite tung men flyger frvnansvrt bra och ska nog inte stlla till med ngra problem fr dig.
    Kay krut

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Jag har en ful tiger trainer som blir din fr 950kr. D ingr OS Max .46 ax och 4 servon.
    Vingen r frn en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
    Ska se om jag kan hitta nn bild p ekipaget. Hr kroppen med en annan vinge
    Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	Agert_trainer.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	369,4 KB 
Id:	49135
    fredrik

Standard

Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlgg
    Hej,

Jag har nyss kpt mitt frsta flygplan. r hyfsat rutinerad p RC helikopter, bde el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

Krran jag har kpt r en PT-17 Stearman 71" som r elkonverterad. Jag vill stta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har frsttt att 1.80 r bsta storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

Om ngon skulle vilja komma med goda rd r det vldigt uppskattat.

Tack p frhand.

/Mats
    Jag kan komma tv motorer som som borde bli lagom. Bda hittar du p www.aircpro.com. Den ena r en OS GF40, den andra en NGH GF38. Sjlv hade jag valt en OS GF40.

Lycka till!

Emil

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlgg
    Jag flg min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den rckte vl till fr den modellen. Jag frmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den r lite tung men flyger frvnansvrt bra och ska nog inte stlla till med ngra problem fr dig.
    Kay krut
    Som sagt var jag har inte s mycket koll, men jag tror att det r en Great Planes modell jag har.
    Hur r frhllandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lmnar metanolmotorn mer effekt?

Tack fr info!

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlgg
    Jag har en ful tiger trainer som blir din fr 950kr. D ingr OS Max .46 ax och 4 servon.
    Vingen r frn en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
    Ska se om jag kan hitta nn bild p ekipaget. Hr kroppen med en annan vinge
    Tack fr erbjudandet, men det r inte aktuellt just nu.

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlgg
    Jag kan komma tv motorer som som borde bli lagom. Bda hittar du p www.aircpro.com. Den ena r en OS GF40, den andra en NGH GF38. Sjlv hade jag valt en OS GF40.

Lycka till!

Emil
    Tack!
    Jag har kikat p bde OS GF-30 och GF-40. Bda tar 18x8 prop som sitter p krran nu.

Gasmans avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    297
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Strngns Modellflygare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlgg
    Som sagt var jag har inte s mycket koll, men jag tror att det r en Great Planes modell jag har.
    Hur r frhllandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lmnar metanolmotorn mer effekt?

Tack fr info!
    Fr tv likvrdiga motorer, oavsett 2- eller 4-takt, fr du mrkbart hgre effekt med metanoldrift. Men samtidigt betydligt hgre brnslefrbrukning.
    //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med trar i gonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Matwess avatar
    Reg.datum
    Nov 2014
    Inlgg
    41
    Klubb
    Eslv & Lddekpinge

Standard

2T har jag bra koll p, ker bensin i helikoptern och har flugit nitro tidigare. Misstnkte att frhllandet var detsamma med 4T men var inte sker. Tack fr info.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •