Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Nybliven flygplansägare önskar råd

  1. #1
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard Nybliven flygplansägare önskar råd

    Hej,

    Jag har nyss köpt mitt första flygplan. Är hyfsat rutinerad på RC helikopter, både el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

    Kärran jag har köpt är en PT-17 Stearman 71" som är elkonverterad. Jag vill sätta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har förstått att 1.80 är bästa storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

    Om någon skulle vilja komma med goda råd är det väldigt uppskattat.

    Tack på förhand.

    /Mats

  2. #2

    Standard

    En snygg modell.
    Men börja med en enklare modell som studsar lite lättare utan att brytas sönder vid minsta misstag.
    Fundera på om du inte ska skaffa en Easystar/Bixler liknande modell som träningsmaskin.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tanken med en Easystar är i o f s god men har du redan flygerfarenhet av helisar så borde du kunna fixa en lite roligare förstagångskärra - typ denna - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    Lite mindre förlåtande än en Easystar/Bixler men mycket roligare så om du t ex kan få hjälp första gångerna så fixar du det säkert. Men flyg inte din Stearman som förstakärra...
    Roger

  4. #4
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Tack för omtanken!

    Jag tror inte att själva flygningen kommer att bli något större problem. Jag har testat tidigare och har flugit väldigt mycket flygplan i simulator de senaste åren. Och som sagt var, flygkunskaperna med helikopter är tämligen goda. Jag har dessutom hjälp med dubbelkommando när vi kommer så långt. Men, kanske skaffar jag en billig begagnad trainer som jag kan träna start och landing med, jag vet inte ännu.

    Jag önskar mer lite goda råd kring det rent mekaniska för att kunna färdigställa min Stearman.

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jag flög min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den räckte väl till för den modellen. Jag förmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den är lite tung men flyger förvånansvärt bra och ska nog inte ställa till med några problem för dig.
    Kay krut

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har en ful tiger trainer som blir din för 950kr. Då ingår OS Max .46 ax och 4 servon.
    Vingen är från en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
    Ska se om jag kan hitta nån bild på ekipaget. Här kroppen med en annan vinge
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Agert_trainer.jpg 
Visningar:	154 
Storlek:	369,4 KB 
Id:	49135
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Hej,

    Jag har nyss köpt mitt första flygplan. Är hyfsat rutinerad på RC helikopter, både el, nitro och bensin, men kan inte mycket om flygplan.

    Kärran jag har köpt är en PT-17 Stearman 71" som är elkonverterad. Jag vill sätta en bensinmotor i den, fyrtakt ska det vara. Jag har förstått att 1.80 är bästa storleken till det flygplanet. Men, jag har ingen aning om vilken motor man skall leta efter och vilken man eventuellt inte skall leta efter.

    Om någon skulle vilja komma med goda råd är det väldigt uppskattat.

    Tack på förhand.

    /Mats
    Jag kan komma två motorer som som borde bli lagom. Båda hittar du på www.aircpro.com. Den ena är en OS GF40, den andra en NGH GF38. Själv hade jag valt en OS GF40.

    Lycka till!

    Emil

  8. #8
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kay.krut Visa inlägg
    Jag flög min med en fyrtakts metanolmotor, OS- FT 120. Den räckte väl till för den modellen. Jag förmodar att du menar Great Planes Boeingmaskin. Den är lite tung men flyger förvånansvärt bra och ska nog inte ställa till med några problem för dig.
    Kay krut
    Som sagt var jag har inte så mycket koll, men jag tror att det är en Great Planes modell jag har.
    Hur är förhållandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lämnar metanolmotorn mer effekt?

    Tack för info!

  9. #9
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Jag har en ful tiger trainer som blir din för 950kr. Då ingår OS Max .46 ax och 4 servon.
    Vingen är från en Graupner trainer. Jag bor i Lund.
    Ska se om jag kan hitta nån bild på ekipaget. Här kroppen med en annan vinge
    Tack för erbjudandet, men det är inte aktuellt just nu.

  10. #10
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    Jag kan komma två motorer som som borde bli lagom. Båda hittar du på www.aircpro.com. Den ena är en OS GF40, den andra en NGH GF38. Själv hade jag valt en OS GF40.

    Lycka till!

    Emil
    Tack!
    Jag har kikat på både OS GF-30 och GF-40. Båda tar 18x8 prop som sitter på kärran nu.

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Som sagt var jag har inte så mycket koll, men jag tror att det är en Great Planes modell jag har.
    Hur är förhållandet mellan fyrtakt metanol och fyrtakt bensin, motsvar de varandra i effektuttag eller lämnar metanolmotorn mer effekt?

    Tack för info!
    För två likvärdiga motorer, oavsett 2- eller 4-takt, får du märkbart högre effekt med metanoldrift. Men samtidigt betydligt högre bränsleförbrukning.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    2T har jag bra koll på, åker bensin i helikoptern och har flugit nitro tidigare. Misstänkte att förhållandet var detsamma med 4T men var inte säker. Tack för info.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •