Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turnigy 9X eller Hitec Flash 7?

  1. #1

    Standard Turnigy 9X eller Hitec Flash 7?

    Det skiljer en hel del i pris 850:- för Turnigy mot 1750:- för Hitec. Vad är skillnaden varför ska jag ta den dyrare?

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Framför allt skiljer kvalitetskontrollen. Inte så mycket funktionerna. Hitec är ett företag medan Turnigy bara är ett av HobbyKings varumärken som de sätter på andra tillverkares lågprisprodukter (i det här fallet FlySky). Vissa Turnigysändare funkar bra, andra kräver att man lagar dem själv för att de skall fungera.

    Personligen har jag mycket dålig erfarenhet av Turnigys radiosystem. Jag kraschade flera plan innan jag bytte ut radiomodulen och gjorde mig av med mina mottagare. Det går alltså att byta ut radiodelen, men då blir ju radion dyrare. Hitecs radiodel lär skall vara bra, men det har jag inte testat.

    Men båda sändarna använder rätt udda radiosystem. Udda är dåligt eftersom det betyder få mottagare att välja på. I samma prisklass som Flash 7 finns nya Spektrum DX6. Den radion ger dig tillgång till betydligt fler val vad gäller billiga och bra mottagare.

    Ytterligare ett annat val i prisklassen är FrSky Taranis som har ett mycket bra radiosystem med hyfsat billiga mottagare och telemetrisensorer.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Nåja, det finns FrSky-mottagare som fungerar med hitec systemet och är rätt billiga så visst utbud finns av billiga mottagare.
    Jag tycker du ska välja en sändare du kan få hjälp med. Om du har en flygkompis att snacka med, så är det rätt bra att välja samma sort sändare. Själv har jag gått från Hitec (35MHz Flash 5) till Futaba (7C) och slutat på FrSky Taranis. FrSky är mycket flexibel men kräver att man sätter upp planet hemma innan man sticker ut för att flyga, det kan ta lång tid att få rätt på all programmering.

    Jag har en turnigy 9X med FrSky sändardel. Att jag valde att byta sändardel på grund av att plasten hade så dåligt passform att jag tappade sändarsteget på marken när jag första gången gjorde range-test. Turnigy 9X verkar billiga men för att se var jag tvungen att byta display, så jag kunde se displayen i solen, sen behövde jag byta programvara i den till en jag tålde, jag fick utslag av kinalogiken i originalprogramvaran, och sist byte av sändardel. Tillsammans kostade jag på sändaren mer än vad den kostade från början, och den slutade ändå på hyllan då jag gillar taranis många gånger bättre.
    fredrik

  4. #4

    Standard

    Nån av Spektrums DX7or då? Dom är väl i Hitec-prisklassen? Och du slipper lägga pengar på att reda upp problem med Turnigyn i efterhand. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    jag har en turnigy 9x som e flashad med er9x mjukvaran och tycker den fungerar klockrent. den ska ha samma funktioner nu som turnigy 9xr har ...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •