Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Flygning, Triangeltävlingar med GPS och telemtriutrusning?

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Question Flygning, Triangeltävlingar med GPS och telemtriutrusning?

    Hej
    Jag skriver och frågar här i hopp att ni har några ideer i ämnet?

    Jag har börjat intressera mig förTriangeltävlingar på www.onlinecontest.org. Är det någon som testat detta? I så fall får ni gärna berätta.
    Har beställt en GPS-Logger 2 från http://www.sm-modellbau.de och blev lite eld och lågor när jag läste manualen och hittade en länken till www.onlinecontest.org vilka administrerar tävlingsformen.
    Eftersom man inte hinner med den skenande utvecklingen på telemetriområdet så är det förvirrande om vilken utrustning man ska köpa, så det vore fint med lite tips och råd från andra intresserade. Just nu använder jag Mpx M-link i en Royal SX 9 och Weatronic i en Mpx Royal SX 16. Jag har variometer till både M-link och Weatronic och som sagt så är en GPS på ingång. GPSén tänker jag använda till Mpx M-link-systemet eftersom det har bra stöd för SM-Modellbau produkter, sensorer m.m.
    Det jag saknar med GPS:arna anpassade för modellflyg är den vanliga handhållna frilufts GPS:ens möjlighet till ruttplanering och waypoint-navigering/hanterig. Så är det någon som har ideer, kommentera mer än gärna!

    /Ville, vilse i GPS och telemetridjungeln.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    En utbredd stor tävlingsgren i Bayern området, tror att den funnits i snart 10 år. I början var det ganska dyrt att delta pga att utrustningen var mycket kostsam, idag är det inte fullt så dyrt om man inte väljer den absolut senaste och värsta.
    Jag har provat grenen(skala segelflyg, 6m spv) men har idag ingen vettig kärra att stoppa elektroniken i, men det hade varit roligt att få prova på med bra grejor hela vägen. Idag kör de typiskt i den klassen med 8m seglare med fällbar motor på ryggen och är verkligen hightech rakt igenom. Skulle dock önska en enklare klass med typ Blue Phenix, sedan ställer det även krav på en bra markstation med real tid övervakning.
    Som sagt hade varit roligt att prova på idag med den teknik som finns, men tyvärr kommer väl ingen starta en tävling i Sverige då antalet flygare skulle bli mindre än antalet fingrar på min ena hand.
    Lycka till
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •