Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Flygfototillstaand - hur?

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    1
    Jobb
    Studerande
    Klubb
    Hässlö

    Standard Flygfototillstaand - hur?

    Undrar hur man kan ta sig tillvaga for att faa ett flygfototillstaand i mellansverige. Ar det svaart? Vad kostar det? Har ni det?

  2. #2

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Flygfototillstånd söker du hos Försvarsmakten. I ditt fall hos Kgl. Livgardet i Stockholm 08 58454000.
    Dom kan svara på dina frågor och ge dig anvisningar om vad du ska skriva i din ansökan.

    Jag har själv ett flygfototillstånd med sk självgranskningsrätt. Då mitt tillstånd gäller i hela Sverige och är ett tillsvidaretillstånd utan områdesbegränsning eller tidsbegränsning, är jag av förklarliga skäl otroligt rädd om denna handling och är noga med att inte bryta mot gällande regler och begränsningar. Är jag osäker så publicerar jag inte bilderna/videon eller låter MB s godkänna materialet före spridning.

    Numera gäller tillstånden bara för visst område samt är tidsbegränsade. För närvarande är det Försvarsstaben som handhar dessa tillstånd men jag tror att det inom en snar framtid kommer att handhas av Lantmäteriverket. En stor utredning om flygfototillstånd lär pågå just nu och jag tror inte att det blir lättare för oss att få några tillstånd framledes.

    Kay krut

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ErotikErik Visa inlägg
    Undrar hur man kan ta sig tillvaga for att faa ett flygfototillstaand i mellansverige. Ar det svaart? Vad kostar det? Har ni det?
    För enbart flygfotografering krävs inget tillstånd. Tillstånd krävs däremot för spridning av flygbilder eller filmer, till exempel på Youtube, och det beskriver kay krut föredömligt.
    /Leif

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Enligt Datainspektionen måste man ha tillstånd för kameraövervakning om man filmar från luftfarkost utanför privat område
    http://www.datainspektionen.se/press...en-om-dronare/
    Känns meningslöst att söka tillstånd hos försvarsmakten om man ändå kan bli straffad av annan lag. Bättre att bara läsa på vad som är skyddsobjekt och undvika filma okända personer och hoppas att eventuell förseelse är ringa och inte straffas. I biltrafiken är det ju så.
    Engelsmännen håller inte på med tillstånd utan där får man filma: https://ico.org.uk/for-the-public/drones/

  5. #5

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Det är en hel djungel med lagar och förordningar som man bör ta del av innan man börjar filma hit o dit. Datainspektionen reglerar tillstånd för övervakning med sk fasta kameror. Dom skriver också att det krävs tillstånd för kameraövervakning från vad dom kallar drönare, dock "beroende på var man filmar" Vi lever och bor i Sverige. Det är våra lagar som vi får följa.
    Det är likadant i trafiken, man får ju inte köra hur som helst där heller. I vissa fall behövs tillstånd där också, även om många ski..r i det, t ex handikapparkeringar mm.

    Jag skrev i tidigare inlägg vem han kunde kontakta för att få hjälp. Dom kan nog skicka honom till rätt instans där han kan få hjälp med sin ansökan.

    Jag anser att det finns alldeles för mycket tyckande, gissningar och dålig information här på vår hemsida vad gäller regler och lagar om just fotografering och filmning från luften. Om tillräckligt många anser att en viss sak är okay så blir det helt lagligt! Kan andra så kan väl jag. Varför kan inte våra "folkvalda" i vårt förbund, en gång för alla, inhämta korrekta uppgifter om vad som gäller och sedan publicera det här på sidan. Se´n är det bara upp till oss medlemmar att följa det.

    Hoppas att jag inte startat en ny debatt. Det var absolut inte meningen.

    Kay krut

  6. #6

    Standard

    När det gäller Datainspektionens regler så gäller de väl s.k. övervakningskameror. Finns det överhuvudtaget fastställda regler för kameror monterade på "drönare" (UAS, modellflyg?), "dashcam" (i vindrutan på bilar), på hjälmar,kamerastativ et.c.? Kan någon tala om var lagtext eller motsvarande finns att läsa så att man kan svara korrekt på trådskaparens fråga?
    /Leif

  7. #7
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Sök på 'kameraövervakningslagen'. Den lagen reglerar exakt det du frågar efter.
    Fram till tidigt 2013 sade lagen att alla publika fast monterade kameror var tillståndsbelagda. Lagen ändrades sedan till att kameror monterade på fordon och arbetsredskap inte kräver tillstånd. Detta var en nödvändig ändring eftersom det finns tiotusentals backkameror på bilar och lastbilar. Dessa var strikt sett illegala tidigare.

    Kameror monterade på flygande farkoster nämns över huvud taget inte som en speciell grupp i kameraövervakningslagen. Datainspektionens tolkning är relativt ny. Att de kommit fram till att kameror på drönare är tillståndsskyldiga känns långt ifrån uppenbar när kameror på bilar, lastbilar, truckar, motorcyklar etc är lagliga. Detta oavsett om fordonen är fjärrstyrda eller ej. Men det är ju upp till myndigheterna att tolka lagen och tillämpa den även i oförutsedda situationer.

    Det är föga fruktbart att debattera myndigheters tolkning av lagtext. Fram tills dess att lagstiftaren förändrar eller förtydligar lagtexten så är det myndighetens tolkning som gäller. Om de inte åker på bakslag i någon rättslig instans vill säga. Och det händer ju faktiskt rätt ofta. Vi får väl se hur det går.

    Och ja, jag har läst lagtexten.
    Senast redigerat av dvogonen den 2014-12-03 klockan 19:37.

  8. #8

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Sök även på "Kameraövervakningsförordningen". Där hittar man vad som gäller för fordon, fartyg och luftfartyg. Man kan söka vidare på luftfartyg och hitta t.ex. Transportstyrelsens sida.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •