Reklam

 
Sidan 1 av 9 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 163

Ämne: Drönare stoppar flygtrafiken

  1. #1

    Standard Drönare stoppar flygtrafiken

    Jag ser en ljus framtid för vår hobby... (obs, notera ironin)

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19966678.ab

    Edit:
    Även expressen rapporterar!

    http://www.expressen.se/nyheter/dron...mma-flygplats/

    Man blir ju nyfiken på vad en sådan här incident kostar i pengar.. och hur F-N folk tänker när dom ger sig upp i luften!?

    Edit 2:
    Länk till DN
    http://www.dn.se/sthlm/dronare-stopp...ver-stockholm/

    länk till SVD
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dr...ik_4163089.svd
    Senast redigerat av bmw den 2014-12-04 klockan 12:39.
    QAV540G - Alexmos - Immersion 433mhz - Lawmate 2,4 - Graupner 11x5 - DJI Naza

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Det kanske börjar bli dags för licens på hobbyflyg trots allt. Det finns andra hobbies som har det och det är inget problem för dem.

    Observera att jag inte tycker att vi borde ha det om det inte vore nödvändigt...

  3. #3

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Ja dom binder ju ris till sin egen r.v, fåntrattar. Gissa om vi får restriktioner kring vårt modellflyg ganska så snart. Så ja, jag ser också ljust på vår framtid. Kanske dags att börja linflyga igen !!

    Kay krut

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    spelar ingen roll vilken hobby det är så kommer det alltid finnas folk som ställer till det.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Det är det som är fördelen med ett licensförfarande. Har man licens kan man ha mindre reglering. Det licensen främst gör är att säkerställa utbildning. Om de personer som flög idag hade läst på lite/haft licens hade de vetat varför man inte får flyga som de gjorde och vilka konsekvenser det får.

    Med tanke på hur situationen utvecklats på senare tid känns det mer och mer aktuellt att det borde ställas krav på kunskap i transportstyrelsens reglemente för luftfart innan man får köpa en autonom multirotor på hobbex.

  6. #6
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Hoppas alla tänker på var och när de flyger, tar inte lång tid innan vi har ett totalförbud för flyg utanför klubbfälten.
    Som även de säkert får en massa förhållningsregler mm
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  7. #7

    Standard

    Har länge haft tanken om fpv cert. Finns lång diskussion i flygförbud tråden. Men fan vad dom överdrev. En som skulle fota ett bygge lär inte vara någon fara för dom stora planen om dom inte kommer förbi på 100m höjd. Alla som flyger fpv vet att en bild från 1km höjd (gissar på att dom stora planen inte kommer lägre än så) är totalt värdelös så han kan inte ha flygit särskilt högt.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Om inte jag minns fel så finns det bestämmelser redan på 30meters höjd om man är inom några mil av en flygplats, alltså om du sätter upp en lykstolpe på 31 meter så måste du ha lampa som varnar flyget, skulle bli väldigt skraj om det kom ett flygplan på 35 meters höjd, säkert piloten också men bestämmelserna finns.

    Har inget mot cert alls men frågan är om det gör nån nytta, folk med jaktlicens får ju för sig att skjuta genom köksfönstret iallafall
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Standard

    Nu står det ju inget om licenser fanns eller inte då de inte rett ut frågan än, så piloten kan mycket väl ha haft tillstånd för flygningen...

    Passerade karolinska för nåt år sen när det stod en kille med radio o skärm på stativ o spakade en quad ovanför bygget. Han tittade mer på skärmen än i luften fast quaden var los. Troligtvis för att få bästa bilderna. Då stoppades inte flygtrafiken så tack vare media och att de blivit mer populära så blir det svårare för oss som utövar vår sport.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Reine Visa inlägg
    piloten kan mycket väl ha haft tillstånd för flygningen...
    Chansen att få ett godkännande till flygning vid inflygning på flygplats är näst intill obefintlig.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Knappast autonoma flygfarkoster som är största problemet. Största problemet i mitt tycke är de som inte använder sitt sunda förnuft när de skall flyga och observera att dessa personer finns inom alla grenar inom modellflyget. Sedan syns de som håller på med FPV samt spelar in sina flygningar mer.

    MVH / Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Mig veterligen är det inte krav på att bevisa att man kan transportstyrelsens reglemente för att få tillstånd för kommersiell verksamhet med UAS, så tillståndet i sig avhjälper inte problemet med att en ovetande flygfotograf kan störa flygtrafiken, även om denna anser sig vara seriös i sitt utövande och har alla nödvändiga tillstånd.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Som sagt var så skulle lite sunt förnuft undanröjt denna idiotiska flygning.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Knappast autonoma flygfarkoster som är största problemet. Största problemet i mitt tycke är de som inte använder sitt sunda förnuft när de skall flyga och observera att dessa personer finns inom alla grenar inom modellflyget. Sedan syns de som håller på med FPV samt spelar in sina flygningar mer.

    MVH / Kajaken
    Håller med till 100% av det du skriver och det är presis därför jag tror någon typ av simplare cert kan hjälpa till mycket. Det ska inte va svårt eller dyrt att ta men det ska säga till så man förstår risker, regler och faktiskt kunna spaka en kopter utan en gps. Man vill att folk ska få lite sunt förnuft och få upp intresset att läsa på mer om tex hur grejerna fungerar.

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Är det den killen jag vet, så har han alla tillstånd som kan fås och arbetar med att dokumentera bygget. Jag tror samtidigt att Luftfarten vill markera sin ståndpunkt till dessa farkoster, det är inte första gången det är på tapeten och nu såg de sin chans.
    Ett samarbete vore att föredra istället för att spy galla på dessa farkoster.
    Licens=Ja, som gäller piloten och inte farkosten som det är idag.
    Samspel i luften!
    Kom med kreativa ideer som kan lösa frågan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Ja det finns ju inte så mycket att säga om det...
    Bara att hålla sig till närmaste modellflygfält så var det löst!
    Säger sig självt att det blir problem om man flyger som denna idioten!

    // Pierre

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Är det den killen jag vet, så har han alla tillstånd som kan fås och arbetar med att dokumentera bygget. Jag tror samtidigt att Luftfarten vill markera sin ståndpunkt till dessa farkoster, det är inte första gången det är på tapeten och nu såg de sin chans.
    Flygning inom en flygplats kontrollzon kräver ALLTID tillstånd från trafikledningen oavsett vilka övriga certifikat/tillstånd som råkar finnas. Kontrollzon börjar vid marken. Om det är så att personen fortlöpande arbetar med att dokumentera bygget är det märkligt att en sådan simpel sak inte kollats upp.
    Somliga gör livet surt för andra, jag ser framför mig att risken för restriktioner/inskränkningar vad det gäller vår möjlighet att bedriva modellflyg blir alltmer överhängande. Jag hoppas dock att jag har fel...

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    En lokaltidning skrev att drönaren upptäcktes när den störde ambulanshelikoptern vid Karolinska. Så det är inte bara ett problem i kontrollzonerna men det var ju stoppat flyg på Bromma som massmedia nappade på. Och det är säkert så att helikopterpiloterna vill statuera ett exempel på problemet med drönare.

  19. #19

    Standard

    Som ny i hobbyn är denna diskution intressant. Men endast en gnutta sunt förnuft säger ju att inte köra flygfän som väger mer än ett par hundra gram där det finns folk. Risken att tappa kontrollen är allt för stor. Senast idag lyckades jag sumpa min Hubsan när jag flög lite för långt bort och tappade LOS då den åkte under horisonten, jag hittde den aldrig . Sen har vi detta med annat flyg i luften. Det finns säkert viktiga aspekter att ta hänsyn till även där inte ens sunt förnuft räcker till. Man kanske ska kontakta en modellflygklubb innan jag börjar leka med min 250 quad som snart kommer med posten snart.

  20. #20

    Standard

    Karolinskas helipad är en del av Bromma flygplats så det är inte konstigt att Bromma stängdes ner...

    Här finns info o tillåtna flyghöjder: http://www.madsen-system.se/luftrum/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •