Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Behöver hjälp med sammankoppling av prylarna.

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard Behöver hjälp med sammankoppling av prylarna.

    Jag har köpt en sådan här http://www.autopartner.se/helikopter...quad-g10-combo men inser att jag inte alls vet hur jag ska koppla ihop allt och behöver hjälp med det.
    Motorerna kopplas ihop med esc såklart men sedan då?
    Vad kopplas in på styrkortet, vad kopplas till mottagaren, var kopplas becen?
    Jag känner att jag behöver en grundlig beskrivning av hur allt ska kopplas och hoppas någon orkar beskriva det riktigt detaljerat för mig.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Sök på Youtube cc3d eller på open pilot hemsida dom har video hur du gör.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är den enkla sanningen som alltid gäller - läs på och förkovra dig innan du börjar. Det finns ingen "quick fix" som fungerar i det långa loppet. Vill du testa lite quad-flygning utan tekniska kunskaper så köp istället en enkel och helt flygklar quad så kan du i alla fall lära dig grunderna i flygningen och se om du vill fortsätta med denna f ö mycket intressanta hobby. Denna lilla inomhus-quad är alldeles förträfflig när man skall börja sin multikopter-karriär - http://shop.lindinger.at/product_inf...cts_id=9705880
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    På vilket sätt ska jag lära mig att bygga en själv genom att köpa en färdig menar du?
    Jag har för övrigt en liten färdig som jag flygit med och gillade det och därför vill bygga en egen.

  5. #5

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Sök på Youtube cc3d eller på open pilot hemsida dom har video hur du gör.
    Jag har sökt och kollar lite på Youtube men det är svårt att hitta precis rätt info bland allt som finns där.

    Jag tror jag har fått lite koll ändå efter mycket funderande, jag kopplar väl så som jag tror och ser om det funkar, det är ju ändå inga dyra saker som kan gå sönder.

  6. #6

    Standard

    Kommer inte ihåg hur jag lärde mig men vet att det tog sin tid och man fick läsa lite här och var om hur dom olika komponenterna fungerade och hur man kopplade ihop och konfigurerade det.

    Fastnar du på nån detalj är det lättare att få hjälp med just det än
    allting för det blir för omfattande att skriva.

    Ett bra forum att hitta mycket info på är http://www.rcgroups.com/mini-multirotors-800/
    Du kan också kika på videos av https://www.youtube.com/user/flitetest/videos
    Flitetest förklarar i olika avsnitt hur saker fungerar lite generellt. Kan va bra att börja med så du får lite hum om hur det funkar för att sen detaljstudera på forum och andra sidor.

    Lycka till iaf, det är en väldigt kul hobby !

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag uppfattade dig som nybörjare inom hela området så det var därför jag rekommenderade dig en enkel inomhus-quad att ta de första stapplande stegen med - istället för en förhållandevis rapp 250-quad. Men kan du redan flyga så hoppa över det rådet och följ dom övriga du redan fått - alltså läs på ordentligt och har du sen nån detaljfråga så ta den här så får du säkert ett bra svar. Men en hel "byggkurs för quad-nybörjare" är det nog svårt att få för den kan bli oerhört omfattande.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Sådär, provflugen och klar. Jag var tvungen att prova den en snabbis i garaget och imorgon ska jag snygga till kabeldragningen nu när jag vet att den fungerar.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Se där - det ordnar sig. Bara att tuta på och köra vidare.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Grattis till ditt bygge

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Tack, det känns bra att ha fått ihop den helt och hållet själv.
    Just nu sitter jag och drar om kablarna så det ser lite bättre ut, igår kväll stoppade jag bara in allt och fäste med buntband så jag skulle kunna prova den.

    Den var inte helt stabil vid hovring utan drev lite, kan man justera det så den blir alldeles stilla om man släpper spakarna?
    Hur mycket expo brukar man köra med, kör man expo på alla kanaler?

  12. #12

    Standard

    Tjena..
    Nä du kommer inte få den att stå helt stilla..
    Beroende på hur långt upp du har den och hur omgivningen ser ut kommer den att driva mer eller mindre.

    Visst, jag kan också ställa min i hovring och släppa spakarna på radion i 10 sekunder om det är vindstilla och jag gör det ute på gatan med mycket plats runt. Innomhus med massa möbler och grejor blir "markeffekten" mycket större.
    Jag har också CC3D. Kör lite expo i radion på fram/bak o skev höger/vänster.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •