Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

mne: Godknd UAV operatr skes i Hagfors-trakten

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard Godknd UAV operatr skes i Hagfors-trakten

Jag arbetar p NIRAS som r ett av Danmarks strsta teknik- och miljkonsultbolag. Vi har ven en vl utbredd verksamhet i Sverige med ca 140 konsulter frn Malm till Stockholm. I Danmark har vi en stor UAV-avdelning som utfr allskns uppdrag men de fr inte operera i Sverige nnu och drfr behver vi nu std av en seris firma med mjlighet att ta uppdrag i Hagfors-trakten. Givetvis r er firma registrerad fr F/FA-skatt samt att frskring och alla ndvndiga tillstnd finns och efterlevs.

En av vra danska UAV-operatrer fljer med under uppdraget. Er multikopter mste kunna lyfta vr termograferingsutrustning med en total vikt p ca 800g. Flygning ver vatten kommer att frekomma.

Hr av er till mig p epost Christian.wihlborg@niras.se med fretagsnamn, kontaktperson samt ngon form av bevis p frskring samt Transportstyrelsens tillstnd. Det gr ven bra att ringa (p vardagar).

Jag vet att det finns en lista p Transportstyrelsens hemsida med godknda operatrer men jag postar frgan hr fr att f tips p ngon som verkligen kan ta den hr typen av uppdrag. Det r allts inte ngon med en Phantom och GoPro vi r ute efter.

Med vnlig hlsning
    Christian Wihlborg
    Affrsomrdeschef
    NIRAS
    040-624 1031
    Vstra Varvsgatan 19
    211 19 MALM
    /Christian

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Har endast ftt ett svar p detta meddelande. r det verkligen inga fler som finns i eller kan operera i trakten av Hagfors?
    /Christian

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 025
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlgg
    Har endast ftt ett svar p detta meddelande. r det verkligen inga fler som finns i eller kan operera i trakten av Hagfors?
    Detta r ett strikt modellflygforum dr man lever p devisen att sunda frnuftet r enda regeln. Allts bara fritidsflygare utan ambition p hgre skola hr.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Varfr skall vi svara, de flesta maskiner r instllda och frberedda fr en viss kamera. Jag skulle behva ett par dagars ombyggnadstid och tester med just den kameran fr att veta att allt fungerar som det skall nr det verkligen r dags.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Nu tnker nu vl nd lite fel. Jag har sjlv tv Mikrokopter Hexa och jag har haft tillstnd i tio rs tid men inte nu lngre. Jag har hngt p detta forum sedan det startade.
    Att det skulle ta flera dagar fr att stlla om till annan kamera r ju rent b..s.. Fr dem som kr med t ex ett Hisightfste eller liknande r det standard kameraskruv som gller. Jag kr med olika kameror och byter enkelt emellan.

Lt dem som verkligen har ngra konstruktiva tips skriva sina inlgg istllet fr att komma med tykna pstende.
    /Christian

Standard

Snacka om att kasta sten i glashus - Herr Wihlborg hade kanske ftt fler svar om han hade behandlat medlemmarna p detta forum p ett professionellt sett istllet fr att svra t dem. Jag har under den tid som jag flugit uppdrag aldrig mtt en kund som anvnt orden BS eller frskt frringa. Jag har mycket svrt att se ett samarbete med en sdan instllning som du har, dr faktiskt BDE kund och uppdragsgivare ska kunna samarbeta p win-win basis.

Herr Wihlborg borde kanske kvva sin julilska och terkomma med en mer seris och professionell instllning.

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Jodu Halcon, det var ju verkligen konstruktivt av dig. Lste du inte Henke2 och Kenneths kommentarer innan du hoppade p mig?

P det hr forumet hnger mnga som vill eller har startat sin UAV verksamhet med utgngspunkt i sin hobby. Det r hr man kan f inspiration till utveckling och hjlp nr man kr fast.

Det jag reagerar mot r att bli phoppad med BS (jag fortstter anvnda denna fina term s lnge den r befogar) nr den r helt obefogad. Det jag erbjuder r en fin och lnsam affrsmjlighet fr ngon som har alla sina tillstnd i ordning och som r intresserad av en seris kund. Vad kommer det sig att ni inte kan gldjas med den/dem som fr mjligheten istllet fr att bara tykna mot mig?

Slutligen Halcon undanber jag mig dina sura besserwisserkommentarer p mina poster i framtiden. Ring mig om du har ngot problem med mig s snackar vi. Du mr mig p 070-7261430.
    /Christian

Standard

Suck.... du beter dig som en barnunge, jag kan riktigt se hur mnga som skulle vilja jobba ihop med dig nu efter dina inlgg men nskar dig nd lycka till, det kan du behva.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-31 klockan 13:43.

Standard

Ta en titt p UAV-listan istllet s ser du vilka du kan ta kontakt med.

Majoriteten av medlemmar hr r inte UAV-piloter, de r FPV-piloter.

De flesta flyger fr eget ndaml, s fort man flyger p uppdrag r det UAV som gller och d stora summor pengar p ett meningslst papper (tillstndet)

Jag har sjlv varit UAV-pilot och slutat vara det pga byrkrati, dumheter och dyra pengar.

Idag:
    UAS-kategori Avgift fr tillstndsprvning i kr rsavgift i kr
    1A 4 800 1 400
    1B 4 800 1 400

DVS du MSTE betala 4800 fr att ens kunna bli godknd - dessa betalas EJ tillbaka om du inte uppfyller kraven.
    Nr man vl r godknd kostar det 1400 / r att frnya (man mste meddela att man frnyar varje r)

Till detta kommer en separat frskring p XXX kronor om ret.

Fr detta fr du ett papper i handen ger dig inte mer mjligheter n du har som FPV-pilot annat n att faktiskt ta betalt fr dina tjnster.
    (det r skattemyndigheten som skter den delen - inte TS)

Nog om det - UAV-listan hittar du hos TS...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg

DVS du MSTE betala 4800 fr att ens kunna bli godknd - dessa betalas EJ tillbaka om du inte uppfyller kraven.
    Nr man vl r godknd kostar det 1400 / r att frnya (man mste meddela att man frnyar varje r)
    ...
    Jag trodde man skickade in papperen fr att bli godknd.?Sen betala in den hutlsa summan.
    S du menar att bara fr att jag skickat in papperen s mste jag betala?
    Sen fatta jag att frsta summan gller i tv r drefter 1400/r

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Christian, jag ber om urskt fr mitt klumpiga inlgg. Men mikrokopter anses idsg som en dinosaur bland de moderns japanska sportbilarna. Idag bygget man koptern runt den kameta som skall anvndas med borstlsa motorer, blir det obalans kan det bli som fljd uppbrnda motorer eller i vrsta fall en kraschad kopter. Sedan vet vi inte vad fr strningar er kamera snder ut vilket ocks kan ventyra koptern.
    Och vill du ha hjlp kan jag tipsa om ett forum p facebook som heter " fotografering med radiostyrd helikopter" vill du ha lnk skicka PM till mig. Dr finns ngra stycken som kr med just dessa sdana koptrar som du efterfrgar fr fotobruk.
    DS-24 operatr.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Halcon - varfr r du s bitter! Gott Nytt r p dig!

Undcon - tack fr bra inlgg men jag r redan vl insatt i tillstndsprocess mm efter att sjlv haft tillstnd under mnga r.

Kenneth - tack fr bra tips. Jag ska kolla vidare p det forumet men tar tacksamt emot en lnk. Att MK r en dinosaurie hller jag visserligen inte med om men visst har du en pong i att man mnga gnger trimmar sin kopter till den last man anvnder. I en MK kan man dessutom ha 5 profiler beroende p last/uppdrag ;-) Jag tror nog det handlar vldigt mycket om tycke och smak med. Sjlv har jag ven haft cc3d, kk och Naza men helt fastnat fr MK FC pga enkelhet och anvndarvnlighet.
    /Christian

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Skall skicka en lnk i morgon, skicka ditt mail s ordnar jag det till dig under dagen. GOTT NYTT AR
    DS-24 operatr.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Witalis Visa inlgg
    Jag trodde man skickade in papperen fr att bli godknd.?Sen betala in den hutlsa summan.
    S du menar att bara fr att jag skickat in papperen s mste jag betala?
    Sen fatta jag att frsta summan gller i tv r drefter 1400/r
    Hej!

Det r en anskningsavgift dvs:
    Oavsett om du fr godknt eller ej s mste du betala. Nr jag skaffade licensen stod det inget p hemsidan om dessa avgifter s de kom som ett surt nackskott nr allt var klart.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    Hej!

Det r en anskningsavgift dvs:
    Oavsett om du fr godknt eller ej s mste du betala. Nr jag skaffade licensen stod det inget p hemsidan om dessa avgifter s de kom som ett surt nackskott nr allt var klart.
    Fan....
    S nu nr jag skickat in s r jag tvungen att betala oavsett om jag fr det eller ej....
    Det var surt som fan. Hade jag vetat det s vete F** om jag gjort det. Men men nu r det gjort iaf.
    S det r en dyr administrations avgift om man fr nej.

Men nu r det nyr... S vi tar en extra l p det och skjuter ngra raketer s blir det nog bra...

Skl kamrater!!!

Reg.datum
    Oct 2014
    Inlgg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemls

Standard

det var ett sjuhelsikes mickelmack att f tillstngd med flyga snt hr....

men har jag fattat det rtt s r uas-1a fr dom som har mindre eller lika med 1.5 kg vikt? och har du d en multicopter som vger mer n 1.5 kilo s r det uas-1b du mste anska om... s i praktiken mste man anska om tillstnd oavsett vad du flyger? vare sig du flyger fr hobby eller serist? dvs s fort du flyger utomhus?

Standard

Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlgg
    det var ett sjuhelsikes mickelmack att f tillstngd med flyga snt hr....

men har jag fattat det rtt s r uas-1a fr dom som har mindre eller lika med 1.5 kg vikt? och har du d en multicopter som vger mer n 1.5 kilo s r det uas-1b du mste anska om... s i praktiken mste man anska om tillstnd oavsett vad du flyger? vare sig du flyger fr hobby eller serist? dvs s fort du flyger utomhus?
    Tillstnd behvs bara om det sker kommersiellt. Ass man ska tjna pengar p det.

Men fr privat bruk och som hobby behvs inte tillstnd.

Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubbls

Standard

Vill ni diskutera tillstndsprocessen s finns det kanske andra trdar p forumet som lmpar sig bttre.
    /Christian

Standard

Hi Christian,

I can't see why you have received so much bad response from your question. Our company is based in Gteborg and we have 3 pilots with tillstand 1b including forsakring. We even have tillstand to fly any machine as we build and design our own (usually tillstand is just for one machine).

How often do you need to have someone flying in that area? I personally can easily travel and work.

if you want a chat (I speak Swedish just not write) then email me at ecksframe@live.se or ring.

Mvh and happy new year

Cameron Turnbull
    0723227608

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Orkar inte lsa efter allt skitsnack i brjan av trden. men fixxa mig tillstndet s flyger min hexa med 15 min flygtid och 12 kg lyftkraft grna er kamera.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •