Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Godkänd UAV operatör sökes i Hagfors-trakten

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard Godkänd UAV operatör sökes i Hagfors-trakten

    Jag arbetar på NIRAS som är ett av Danmarks största teknik- och miljökonsultbolag. Vi har även en väl utbredd verksamhet i Sverige med ca 140 konsulter från Malmö till Stockholm. I Danmark har vi en stor UAV-avdelning som utför allsköns uppdrag men de får inte operera i Sverige ännu och därför behöver vi nu stöd av en seriös firma med möjlighet att ta uppdrag i Hagfors-trakten. Givetvis är er firma registrerad för F/FA-skatt samt att försäkring och alla nödvändiga tillstånd finns och efterlevs.

    En av våra danska UAV-operatörer följer med under uppdraget. Er multikopter måste kunna lyfta vår termograferingsutrustning med en total vikt på ca 800g. Flygning över vatten kommer att förekomma.

    Hör av er till mig på epost Christian.wihlborg@niras.se med företagsnamn, kontaktperson samt någon form av bevis på försäkring samt Transportstyrelsens tillstånd. Det går även bra att ringa (på vardagar).

    Jag vet att det finns en lista på Transportstyrelsens hemsida med godkända operatörer men jag postar frågan här för att få tips på någon som verkligen kan ta den här typen av uppdrag. Det är alltså inte någon med en Phantom och GoPro vi är ute efter.

    Med vänlig hälsning
    Christian Wihlborg
    Affärsområdeschef
    NIRAS
    040-624 1031
    Västra Varvsgatan 19
    211 19 MALMÖ
    /Christian

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Har endast fått ett svar på detta meddelande. Är det verkligen inga fler som finns i eller kan operera i trakten av Hagfors?
    /Christian

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Har endast fått ett svar på detta meddelande. Är det verkligen inga fler som finns i eller kan operera i trakten av Hagfors?
    Detta är ett strikt modellflygforum där man lever på devisen att sunda förnuftet är enda regeln. Alltså bara fritidsflygare utan ambition på högre skola här.
    Superhero

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Varför skall vi svara, de flesta maskiner är inställda och förberedda för en viss kamera. Jag skulle behöva ett par dagars ombyggnadstid och tester med just den kameran för att veta att allt fungerar som det skall när det verkligen är dags.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Nu tänker nu väl ändå lite fel. Jag har själv två Mikrokopter Hexa och jag har haft tillstånd i tio års tid men inte nu längre. Jag har hängt på detta forum sedan det startade.
    Att det skulle ta flera dagar för att ställa om till annan kamera är ju rent b..s.. För dem som kör med t ex ett Hisightfäste eller liknande är det standard kameraskruv som gäller. Jag kör med olika kameror och byter enkelt emellan.

    Låt dem som verkligen har några konstruktiva tips skriva sina inlägg istället för att komma med tykna påstående.
    /Christian

  6. #6

    Standard

    Snacka om att kasta sten i glashus - Herr Wihlborg hade kanske fått fler svar om han hade behandlat medlemmarna på detta forum på ett professionellt sett istället för att svära åt dem. Jag har under den tid som jag flugit uppdrag aldrig mött en kund som använt orden BS eller försökt förringa. Jag har mycket svårt att se ett samarbete med en sådan inställning som du har, där faktiskt BÅDE kund och uppdragsgivare ska kunna samarbeta på win-win basis.

    Herr Wihlborg borde kanske kväva sin julilska och återkomma med en mer seriös och professionell inställning.

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Jodu Halcon, det var ju verkligen konstruktivt av dig. Läste du inte Henke2 och Kenneths kommentarer innan du hoppade på mig?

    På det här forumet hänger många som vill eller har startat sin UAV verksamhet med utgångspunkt i sin hobby. Det är här man kan få inspiration till utveckling och hjälp när man kör fast.

    Det jag reagerar mot är att bli påhoppad med BS (jag fortsätter använda denna fina term så länge den är befogar) när den är helt obefogad. Det jag erbjuder är en fin och lönsam affärsmöjlighet för någon som har alla sina tillstånd i ordning och som är intresserad av en seriös kund. Vad kommer det sig att ni inte kan glädjas med den/dem som får möjligheten istället för att bara tykna mot mig?

    Slutligen Halcon undanber jag mig dina sura besserwisserkommentarer på mina poster i framtiden. Ring mig om du har något problem med mig så snackar vi. Du mår mig på 070-7261430.
    /Christian

  8. #8

    Standard

    Suck.... du beter dig som en barnunge, jag kan riktigt se hur många som skulle vilja jobba ihop med dig nu efter dina inlägg men önskar dig ändå lycka till, det kan du behöva.
    Senast redigerat av Halcon den 2014-12-31 klockan 13:43.

  9. #9

    Standard

    Ta en titt på UAV-listan istället så ser du vilka du kan ta kontakt med.

    Majoriteten av medlemmar här är inte UAV-piloter, de är FPV-piloter.

    De flesta flyger för eget ändamål, så fort man flyger på uppdrag är det UAV som gäller och då stora summor pengar på ett meningslöst papper (tillståndet)

    Jag har själv varit UAV-pilot och slutat vara det pga byråkrati, dumheter och dyra pengar.

    Idag:
    UAS-kategori Avgift för tillståndsprövning i kr Årsavgift i kr
    1A 4 800 1 400
    1B 4 800 1 400

    DVS du MÅSTE betala 4800 för att ens kunna bli godkänd - dessa betalas EJ tillbaka om du inte uppfyller kraven.
    När man väl är godkänd kostar det 1400 / år att förnya (man måste meddela att man förnyar varje år)

    Till detta kommer en separat försäkring på XXX kronor om året.

    För detta får du ett papper i handen ger dig inte mer möjligheter än du har som FPV-pilot annat än att faktiskt ta betalt för dina tjänster.
    (det är skattemyndigheten som sköter den delen - inte TS)

    Nog om det - UAV-listan hittar du hos TS...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg

    DVS du MÅSTE betala 4800 för att ens kunna bli godkänd - dessa betalas EJ tillbaka om du inte uppfyller kraven.
    När man väl är godkänd kostar det 1400 / år att förnya (man måste meddela att man förnyar varje år)
    ...
    Jag trodde man skickade in papperen för att bli godkänd.?Sen betala in den hutlösa summan.
    Så du menar att bara för att jag skickat in papperen så måste jag betala?
    Sen fatta jag att första summan gäller i två år därefter 1400/år

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Christian, jag ber om ursäkt för mitt klumpiga inlägg. Men mikrokopter anses idsg som en dinosaur bland de moderns japanska sportbilarna. Idag bygget man koptern runt den kameta som skall användas med borstlösa motorer, blir det obalans kan det bli som följd uppbrända motorer eller i värsta fall en kraschad kopter. Sedan vet vi inte vad för störningar er kamera sänder ut vilket också kan äventyra koptern.
    Och vill du ha hjälp kan jag tipsa om ett forum på facebook som heter " fotografering med radiostyrd helikopter" vill du ha länk skicka PM till mig. Där finns några stycken som kör med just dessa sådana koptrar som du efterfrågar för fotobruk.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Halcon - varför är du så bitter! Gott Nytt År på dig!

    Undcon - tack för bra inlägg men jag är redan väl insatt i tillståndsprocess mm efter att själv haft tillstånd under många år.

    Kenneth - tack för bra tips. Jag ska kolla vidare på det forumet men tar tacksamt emot en länk. Att MK är en dinosaurie håller jag visserligen inte med om men visst har du en poäng i att man många gånger trimmar sin kopter till den last man använder. I en MK kan man dessutom ha 5 profiler beroende på last/uppdrag ;-) Jag tror nog det handlar väldigt mycket om tycke och smak med. Själv har jag även haft cc3d, kk och Naza men helt fastnat för MK FC pga enkelhet och användarvänlighet.
    /Christian

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Skall skicka en länk i morgon, skicka ditt mail så ordnar jag det till dig under dagen. GOTT NYTT AR
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Witalis Visa inlägg
    Jag trodde man skickade in papperen för att bli godkänd.?Sen betala in den hutlösa summan.
    Så du menar att bara för att jag skickat in papperen så måste jag betala?
    Sen fatta jag att första summan gäller i två år därefter 1400/år
    Hej!

    Det är en ansökningsavgift dvs:
    Oavsett om du får godkänt eller ej så måste du betala. När jag skaffade licensen stod det inget på hemsidan om dessa avgifter så de kom som ett surt nackskott när allt var klart.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Hej!

    Det är en ansökningsavgift dvs:
    Oavsett om du får godkänt eller ej så måste du betala. När jag skaffade licensen stod det inget på hemsidan om dessa avgifter så de kom som ett surt nackskott när allt var klart.
    Å Fan....
    Så nu när jag skickat in så är jag tvungen att betala oavsett om jag får det eller ej....
    Det var surt som fan. Hade jag vetat det så vete F** om jag gjort det. Men men nu är det gjort iaf.
    Så det är en dyr administrations avgift om man får nej.

    Men nu är det nyår... Så vi tar en extra öl på det och skjuter några raketer så blir det nog bra...

    Skål kamrater!!!

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    det var ett sjuhelsikes mickelmack att få tillstångd med flyga sånt här....

    men har jag fattat det rätt så är uas-1a för dom som har mindre eller lika med 1.5 kg vikt? och har du då en multicopter som väger mer än 1.5 kilo så är det uas-1b du måste ansöka om... så i praktiken måste man ansöka om tillstånd oavsett vad du flyger? vare sig du flyger för hobby eller seriöst? dvs så fort du flyger utomhus?

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlägg
    det var ett sjuhelsikes mickelmack att få tillstångd med flyga sånt här....

    men har jag fattat det rätt så är uas-1a för dom som har mindre eller lika med 1.5 kg vikt? och har du då en multicopter som väger mer än 1.5 kilo så är det uas-1b du måste ansöka om... så i praktiken måste man ansöka om tillstånd oavsett vad du flyger? vare sig du flyger för hobby eller seriöst? dvs så fort du flyger utomhus?
    Tillstånd behövs bara om det sker kommersiellt. Asså man ska tjäna pengar på det.

    Men för privat bruk och som hobby behövs inte tillstånd.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    92
    Jobb
    Fastighetskonsult
    Klubb
    Klubblös

    Standard

    Vill ni diskutera tillståndsprocessen så finns det kanske andra trådar på forumet som lämpar sig bättre.
    /Christian

  19. #19

    Standard

    Hi Christian,

    I can't see why you have received so much bad response from your question. Our company is based in Göteborg and we have 3 pilots with tillstand 1b including forsakring. We even have tillstand to fly any machine as we build and design our own (usually tillstand is just for one machine).

    How often do you need to have someone flying in that area? I personally can easily travel and work.

    if you want a chat (I speak Swedish just not write) then email me at ecksframe@live.se or ring.

    Mvh and happy new year

    Cameron Turnbull
    0723227608

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Orkar inte läsa efter allt skitsnack i början av tråden. men fixxa mig tillståndet så flyger min hexa med 15 min flygtid och 12 kg lyftkraft gärna er kamera.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •