Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Var är det bäst o billigast att beställa Fatsharks?

  1. #1
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard Var är det bäst o billigast att beställa Fatsharks?

    Hej, skall äntligen in i FPV-träsket ;-) Men, var beställer man enklast o billigast? Är det utanför EU så åker man väl direkt på tull o skatt o så, right?

    Mvh,

    Johan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Bäst och billigast" är väl tyvärr sällan synonymer. Och visst kan du få betala moms (25 %) och en admin-avgift (ofta runt 100 kr) när du beställer från web-shoppar utanför EU. Ibland slinker paketen igenom utan att du behöver betala extra och ibland är det tvärtom så räkna alltid med kostnaden när du gör dina kalkyler.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    I många fall så blir det något billigare i utlandet även med moms och tull inblandat. Men en sak att räkna in är hur bra support man får om något strular. Readymade och getfpv /lumenier har varit grymt bra detta så dom är mina standardleverantörer readymade som nr1
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Beställer man från hobbyking och sätter att dom ska skriva 10% av värdet så slipper du moms/tull, det gjorde jag när jag beställde mina dominators. Ända avgiften jag fick va dhls mupp avgift på typ 150kr.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    slipper kan man ju diskutera men det tänker jag inte göra.
    Risken med att skriva ner värdet som jag känner folk som råkat ut för är att om paketet skulle bli förstört
    under transporten så får man det värdet som är registrerat på paketet vilket kan bli rätt tråkigt.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - vi skall nog inte klaga över att vi ibland "tvingas" betala den lagenliga momsen på 25 % av varuvärde + frakt när vi handlar från länder utanför EU. Det tråkiga är väl egentligen hanteringsavgiften - den som t ex Posten brukar ta ca: 100 kr för att utföra - men nått lär dom ju behöva ta ut för tjänsten. Nån tull har då i alla fall jag aldrig råkat ut för utan det är momsen. Dock har jag vid nåt tillfälle fått skicka in en kopia på fakturan och då hjälper det inte att dribbla med nedskrivningar av varuvärdet. Sen går det ju att handla från HKs Europalager och då slipper vi dessa pålagor - även om dom i alla fall delvis är inbakade i ett något högre pris.
    Och Dithes kan ju fundera lite över om att han själv hade ett transportföretag som bl a skulle sköta förtullning - skulle du då vilja utföra denna tjänst ("mupp avgift") kostnadsfritt ? Sen kan man ju alltid diskutera kostnadsnivån på tjänsten och 150 kr kanske är i högsta laget - och definitivt för försändelser med lågt varuvärde.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag har alltid kollat fler platser och tagit från det stället som har blivit mest förmånligast för mig den lagliga vägen. Oftast blir det att köpa från Sverige. Prutar man på service och support så kan det bli dyrare, mer tidsödande och framförallt irriterande.

    Det lättaste är ju förstås att fråga var andra myglar bäst så man slipper lägga tid på att kontrollera upp saken själv och sedan hålla tummarna att det funkar i slutänden. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •