Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: lost in space

  1. #21

    Standard

    Det är nog inte riktigt rätt att beskriva det som en lång och en kort antenn. Snarare en kort antenn direkt vid mottagaren och en annan kort antenn som sitter på en bit kabel. Man ser normalt sett ganska tydligt att den yttersta delen av kabeln är skalad. Den oskalade delen är oftast skärmad och agerar alltså inte som antenn.

    Men har Spektrum verkligen mottagare som är byggda så? Jag har fått för mig att spektrum bara får diversity genom att man kompletterar med en satellitmottagare. Den metoden har också fördelen att signalen kodas av helt och hållet och om det är en stark nonsense signal som en av antennerna ser så ignoreras den helt.

    De äkta spektrummottagare som jag har på hyllan har en antenn eller en antenn åt varsitt håll och allt tyder på att de är konfigurerade som en dipol. De två korta snuttarna bildar alltså en ganska mycket bättre antenn tillsammans.

    Om det är en analog diversity så kommer den starkaste signalen på en frekvens att gälla även om det är rent nonsense som kommer från en annan källa.

    Om man ser på Orange RX mottagare som tex R800X som har två långa antenner så vet jag inte hur de är konfigurerade. Man får anta att det är analog diversity. När jag testade tillsammans med 1.3GHz så fick jag fick tex bedrövliga resultat med Orange R615X (två korta antenner i vinkel) jämfört med när jag hade en annan kinesisk mottagare som bara har en antenn.

    Jörgen

  2. #22

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Nu börjar jag dra örona åt mej när det gäller att återanvända den mottagaren som felat/trilskats. Eftersom det bara är toppen på den långa antennen som är verksam antenn innebär det att jag inte haft så fel i hur de varit konfigurerade. Bara att den korta varit lite krum o inte så utsträckt som den borde. Kan ju göra lite räckviddskontroller men sen kanske ändå bara att kasta bort. De borde ju förresten vara gjorda i ett material som håller sej rakt o fint o inte tillåter sej att rulla ihop sej till en krok....

    /Lars

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Till bl a FrSky gå det att köpa antennen som reservdel som då kan se ut så här -
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7678.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	49363

    Nu kanske antennen i din mottagare är lödd direkt på mottagarkortet men att det skulle vara nåt fel på antennstumpen, bara den sitter fast i kortet, känns väl inte alltför troligt även om givetvis allt kan hända. En bild skulle nog ge oss lite mera möjlighet att bedöma...
    Roger

  4. #24

    Standard

    En sökning på AR500 ger ganska snabbt att man kanske inte skall använda den alls, äkta eller piratkopierad. Men man hittar mycket skit om alla gamla DSM2 mottagare.

    Jag ser också att flera av de gamla DSM2 mottagarna hade långa antenner eller kombination av långa och korta.

    Jörgen

  5. #25

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Är AR400 en DSMX och oxå den bättre och säkrare, om man klarar sej med fyra kanaler? Det är ju stor skillnad på priset på en AR400 och en AR6210. Ja menar en 700 - 800 för varje mottagare. Till ett par plan kan man kanske kosta på det, ett par st alltså. Vet att hobbyn kan bli dyr iof, men ibland måst ju annat prioriteras


    /Lars

  6. #26

    Standard

    Det är först på senare tid som jag börjat flyga med Spektrum mottagare den största delen av tiden, Spektrum mottagarna satt i modeller som inte fick så mycket flygtid. Fram tills nyligen så flög jag nästan bara med väl inslitna modeller med Orange mottagare.

    Jag har bara haft ett helt oväntat problem med Orange mottagare. Då var jag ca 300m bort med en Orange R610 mottagare som jag köpte för 20kr när Hobbyking hade rea. Problemen jag hade nyligen med 1.3GHz video och Orange R615X borde inte ha varit oväntade, tidigare prov hade visat att jag klarade ungefär 300 meter trots att 1.3 och 2.4 tillsammans är en mycket dålig ide.

    Jörgen

  7. #27

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har haft två störningar med en o samma AR500, eller nån kopia möjligtvis. Skulle vara om nån granne har nån sändare som tar över kontrollen. Jag är ibland ute i naturen o kör, en sjö ute i skogen t ex. Där borde det ju inte kunna finnas nån stark störsignal, kan en felfri AR6200 kunna vara hyfsat säker, trots att det är en DSM2?

    /Lars

  8. #28

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har ett par Walkie Talkie som jag ibland hör att det är nån annan som bryter in och alltså använder samma frekvens som mina walkie talk-sändare- Jag blirinte klok på de amerikanska och andras sätt att skriva stora tal, men kan frekvensen vara 1442 MHz, blir det isf 1,44 GHz? Är detta en risk, och isf, hur ofta är en kom-radio med och stör RC?
    /Lars

  9. #29


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag förstår inte riktigt hur Walkie Talkies kom in i denna diskussion och skulle det finnas sådana som sänder på 2,4 GHz så skall du väl ha otur om sådana drabbat dig på olika platser... Och kör du vid en sjö i skogen så är det nog ingen risk för nån sån störning - men möjligen från din egen mobil. Inte speciellt vanligt det heller men det lär ska ha förekommit. Det är antagligen nåt problem med din mottagare så testa med en annan så kan du i alla fall komma en bit framåt - tror inte att diskussioner runt alla tänkbara andra utrustningar som använder radiokommunikation kommer att lösa dina problem. Så - in med en annan mottagare i modellen, gör räckviddstest och om den är OK så får du väl flyga och se hur det går.
    Roger

  10. #30

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Förr var det så att Spektrum tog två "kanaler" när den band. Alltså var det två olika mottagare, en till var antenn. Varje satellit ökade med två nya. Jag kan ha förstått fel förstås. Hur det är med det mera hoppande DSMX har jag inte kollat upp. Jag kan inte säga att jag haft något problem med DSM2 annat än dåliga servosladdar, betterier och annat man inte kan skylla på radion. Min åsikt är att alla nya 2,4 är riktigt bra om det är kända fabrikat. Alla budgetversioner som de gamla 6-kanals från både Futaba och Spektrum hade betydligt sämre potar och annat än de dyrare burkarna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #31
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Nja, riktigt så funkade det väl inte. Med ett DSM2-system låser sändare och mottagare två kanaler på 2.4-bandet och håller sig till dessa kanaler alldeles oavsett vilka störningar som uppstår efter låsningen. Att ha en eller flera slav-mottagare ger bara större chans att klara av störningar, men ökar inte bandbredden. Två mottagare på samma kanal är bättre än en. DSM2 fungerade utmärkt så länge som det inte fanns annat som störde och fungerar fortfarande bra i relativt ostörda miljöer. Med tiden har dock 2.4-bandet blivit mycket belastat i och med alla hemmanätverk etc som sänder på detta band.

    Modernare protokoll, som DSMX, hoppar hela tiden runt på alla tillgängliga kanaler på bandet. Jag har för mig att Spektrum delat bandet i minst ett dussin delar. I och med att informationen som överförs är så liten så klarar man på detta sätt av extremt stora störningar. Det räcker med att ett enda meddelande kommer fram på någon av kanalerna för att överföringen skall upplevas som störningsfri. Återigen ökar inte en slavmottagare bandbredden, den minskar bara risken för att bli helt utstörd.

    Futaba, FrSky, Hitec etc kom efter Spektrum och gick direkt på att använda hoppande radiosystem och slapp därför problemen som DSM2 råkat ut för i och med att 2.4-bandet blivit så fullt.
    Senast redigerat av dvogonen den 2014-12-13 klockan 21:45. Anledning: L

  12. #32

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej igen
    Igen denna fråga om säker och trygg RC-kontakt. Om man vill ha DSMX för en billig penning, är då AR400 ett bra alternativ? Eller ska man anse att man inte klarar sej utan en satellitmottagare? Det är väl ivarjefall bättre än en AR500? Varje gång man flyger så tar man ju en risk att falla lite hårt ner igen, men vissa plan vill man ju vara lite extra rädd om, o inte köra på med DSM2, efter vad man får lära sej här.
    Ja jag fattar, lite hypotetisk fråga kanske`?
    /Lars

  13. #33

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag kör numer med AR610, fullrange men utan satellit. Funkar kalasbra, ingen skillnad mot (original) AR6210 med satellit.

  14. #34

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har bjudit (Ebay)och en gång fått för ca 300 en ny AR6210, sån som ser ut som en original. Har inte testat, dock. De där Orange, de är allihopa DSM2, väl?
    Senast redigerat av lekman den 2015-01-07 klockan 07:01.

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    va sägs om OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM

    Vad är CPPM?

    /Lars

  16. #36

    Standard

    CPPM är samma signal som du får ut på trainer kontakten på radion och används av FBL-gyron och multirotor kontroller.
    /Jonas

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Just så är det, alla servosignaler skickas i ett pulståg ut på CPPM-kontakten ( CPPM = combined pulse pulse modulation). Det är visserligenen frågan om en analog pulsbreddsmodulerad signal, men man kan ändå likna CPPM-utgången vid en ( gammal) dators serieport, medan de vanliga kanalutgångarna tillsammans närmast är att likna vid en parallellport.

  18. #38

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Combined Pulse Position Modulation. Ordet "Combined" är egentligen överflödigt och används (bara?) av FrSky. Det räcker att säga "PPM" för pulståget med alla kanaler och "PWM" (Pulse Width Modulation) för de vanliga separerade servo signalerna.
    /A

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    OK.
    För mej, som inte känner mej så insatt blev det nog lite överkurs nu. Får jag DSMX med den mottagaren? Om jag har en tillräckligt modern Spektrumsändare? (OrangeRx R615X DSM2/DSMX Compatible 6Ch 2.4GHz Receiver w/CPPM)

    /Lars

  20. #40

    Standard

    Ja, du får DSMX med den mottagaren.

    PPM utgången stör inte på något sätt, alla kanaler fungerar som vanligt men du kan också ta ut PPM signalen på BIND kontakten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •