Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: lost in space

  1. #41

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    verkar vara ett bra alternativ till Spekrummotagare. Beställer nog några såna.
    /Lars

  2. #42

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    har fortsatt med mina Kina-kopior av DSM2-mottagare till billiga enkla modeller. h-ar gjort räckviddskontroll och allt är frid o fröjd. Men idag igen på samma plats o samma sak, plötsligt helt utan radiokontroll och planet rakt ner i backen. Jag säger nu ungefär som Cornelis sjöng -aldrig mer antabus, fast i mitt fall - aldrig mer DSM2, var sej det är Kina-mottagare eller original, som väl också är Kina?. Nä, aldrig mer DSM2, så får jag ju se om det funkar bättre....

    /Lars

  3. #43

    Standard

    Kinestillverkat eller inte. Lågt pris brukar innebära åtminstone sämre om ens befintlig kvalitetskontroll.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #44

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Javisstja, kvalitetskontrollen. Det var ju det som det tidigare resonemanget kom fram till, att de billiga "kopiorna" nog inte är testade alls, o nu är det jag som testar dom istället. Bort från DSM2 och billiga Kina-mottagare borde u bli min slutsats

  5. #45


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Har du mobilen i fickan när du flyger? Kanske bara någon decimeter från sändaren? Prova att lägga kvar mobilen i bilen...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  6. #46

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Kör med avstängd mobil. Det intressanta är att det alltid varit på samma ställe det har hänt, vid samma hygge det lägger av för mej. Igår körde jag med en Kina-såld AR6210 istället och ivarjefall fungerade det igår. Det kan vara min nya stragtegi, att köra med billiga Kina-DSMX varianter och köra dom i riktigt enkla modeller ett antal flygningar innan jag börjar lita på dom. Bättre kan ju vara att kosta på sej riktiga mottagare från början?

  7. #47

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nu har jag aldrig haft problem med min Orange eller Lemon dsm2-mottagare (jag har en DX7'a, så DSMX är just nu inget alternativ för mig), men om man vill köra på ett beprövat men ändå hyfsat billigt system så kan man ju fundera på att gå över till FrSky?

    Om det är samma plats som de händer på så kanske det är en väldigt svår radiomiljö, och dsm2 är ju faktiskt lite känsligare för det, dsmx är ju dock bättre, med riktig frekvenshoppning.

  8. #48

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Det har alltid varit på samma plats, och faktiskt när jag flugit i samma riktning, och just samma plats i hörnet av mitt hygge som jag flyger över. Det har hänt med flera (2 st) AR500 som sålts billigt på EBay. Antennriktningar har vi diskuterat tidigare, att de ska ha varit OK och räckviddskontroll har jag gjort ett flertal gånger sen det började krångla. Nästan så att jag skulle vilja skaffa en "riktig" AR500 för att testa med på just den platsen.

  9. #49

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag har har en ar500 och kanske har den kvar till ock med. Hittar jag den han jag donera den. Håll inte tummarna alltför hårt då jag har en rejäl röra i mitt hobby rum

  10. #50

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja hittar du den så vore det verkligen kul att testa med den också. Det är intressant att få klart för sej vad som händer. Tex, de gånger jag har fått tillbaka kontakten och lyckats undvika kraschen, så har det tagit ett tag, 1.5 - 2 sekunder innan radiokontroll kommit tillbaka. Det talar väl för att det är en störning, alternativt att mina mottagare är kass. Antennfel borde väl rätta till sej när planet dyker och antennerna kommer i en annan riktning, eller att funktionen är lite intermittent. Här har det varit att det lagt av fullständigt i flera sekunder. En gång gick planet i snygg planflykt in i kronan på en tall, som ju sen blev ved efter att jag köpt tallen av grannen. Ja, mycket med det här, men lite intressant är det ju

    /Lars

  11. #51
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Just AR500 kan vara dåliga och har fått massvis med kritik i interationella forum som inte censureras, t.ex. FlyingGiants. De ska bara användas för inomhusflyg eller liknande. Köp original mottagare för full räckvidd i stället.
    Kolla om du har kalllödning, det är ett av de två fel jag har haft med spektrum. Det andra felet har varit att sändarens antenn gått sönder, Jag köpte en ny från horizon, och efter det har sändaren fungerat. Gjorde du räckviddskontroll?
    fredrik

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    12
    Jobb
    Biltekniker
    Klubb
    RFK Fyris Uppsala

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	89,6 KB 
Id:	51688
    Har haft samma problem som Lekman, den här bilden är på en piratmottagare och en original.
    bilden är tagen förra året så tyvärr minns jag inte vilken som är äkta.
    Jag var tvungen att kassera 2äkta och 2 "ebayfynd" när det hade kostat 3kärror.
    Hade alla i samma låda och visste inte vilka som var äkta

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •