Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: lost in space

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard lost in space

    Hej
    Har en Spektrum DX7s som jag är helnöjd med, men nu har jag upplevt tappad radiokontakt ett par gånger och vill gärna förstå varför, innan jag pajar fler plan på grund av detta.
    Har en billig kina-modell, en guanli, som jag flyger mest med, man riskerar ju inte så mycket om den skulle falla i backen.
    Första gången det inte funka så var jag på väg i en störtdykning när jag tappade kontakten med den, och fick tillbaka radiokontrollen just i sista sekunden.
    Det jag gjorde då var att kolla kabel och kontakten till acken. Jag satte också dit en separat BEC och körde vidare.
    Det gick bra flera gånger, men i lördags var det dags igen, ingen RC-kontakt och planer gick ner för landning fint och balanserat (det flyger kanon, detta billiga Kina-plan) rakt in i toppen av en stor tall. Tänkte först att detta var ju helt förlorat, ack, BEC o hela faderullan. Men, jag gick till grannen o köpte tallen, så nu är grejerna hemma igen.

    Jag har en piratkopia-mottagare. den är märkt med Spektrum, AR500, men av priset att döma så måste det vara en piratkopia. Hur tar jag bäst reda på om jag har problem med sändaren, eller om det är mottagaren. ?

    Att rada upp alla mina plan o köra räckviddskontroll, och hoppas att det bara är detta planet som har problem?

    /Lars

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Antennproblem brukar vara det mest sannolika.
    Man inser inte alltid att man kanske har böjt antennsladden.
    Hur det egentligen kan fungera är rätt så obegripbart om man var med på tyratronrörens tid och räknade på radier för vågledare. Jag har själv varit illa ute och svurit över skit när det sedan visat sig att räckviddsproblemet berodde på att jag lett ut antennen via en stängbar lucka i planet så att antennen vikt sig lite mer än vad som är lämpligt.

    Samma sak kan hända på sändarsidan med antennkabeln som går ut till antennen om antennen går att vika. Nu försöker jag att inte vrida antennsprötet mer än 45 grader för att inte av misstag riskera dålig räckvidd.
    Men som du själv skriver på din sista rad - räckviddskontroll!
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag skulle ta och byta ut mottagaren omgående.. Om du inte vill lägga en massa hundralappar på en äkta spektrummottagare skulle jag iaf köpa en orangemottagare. Har kört en del sånna i mina billigare plan utan större problem...

    Har du antennen på sändaren vinklad åt något håll eller pekar den rakt fram? Om det är mer än en antenn på mottagaren, hur är dom då vinklade? Jag rekommenderar att du har antennen på sändaren vinklad 90 grader i sidled samt om din mottagare har två antenner att dessa är vinklade 90 grader från varandra..

    mvh
    Mattias

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Skippa kopian, jag har också gått på det där, fast med AR6200. Det tog ett antal tillbud och kraschade plan innan jag insåg att jag köpt kopior som inte funkade ordentligt, nu kör jag med original och har sedan dess inte haft tillstymmelse till radioproblem.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag har rättat till antennerna på mottagaren, och ska göra lite räckviddskontroll, o kan också tänka mej att köra denna billiga maskin igen med det... Men en tanke är u, att jag ju har ett par maskiner jag är betydligt mer rädd om, de borde ju få riktiga mottagare. Var köper man såna, o då den varianten med satellit, är det AR6200 ?
    /Lars
    En annan sak, mina kopior ser verkligen ut som original, exakt som original, hur veta vad man köpt?

  6. #6
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Håller med Pgrts. En räckviddskoll tillhör definitivt. När det är så lätt. Spektrum varnar för sändarantennen. Den får man inte ens lyfta i. Ännu mindre bruka någon form av våld. Ska behandlas som okokta ägg. Varsamt. Egen erfarenhet. Kolla mottagarsladden. Vad gäller Orange mottagarna så har jag till dags dato haft 22 stycken. Inte någon som fallerat. Hade en på en seglare som jag tappat räckvidden på ett par gånger men då var den högt. Undrade varför. Hade råkat sätta i en parkflyermottagare så det löste sig vid byte. Samtidigt är deras longrange mottagarsladd inte lödd utan sitter med flatstiftshylsa. Råkar man dra lite i den sladden kan den dras ut. Även detta en egen erfarenhet liknande dina bekymmer. Kanske lika med din pirat.

  7. #7
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Finns diverse svenska sidor som säljer äkta spektrummotagare.. Alltid värt att investera i då dessa kan användas i framtida plan också... Sen är det ju inte bara trist att krascha egna plan, finns ju alltid en risk att man kraschar in i något eller någon när man tappar kontakten.

  8. #8

    Standard

    Jag har drabbat av problem på ungefär 300 meters håll med en Orange park mottagare. Efter det samlade på mig några AR6210 och AR8000 originalmottagare och jag flyger bara Orange park mottagarna på mindre plan som man inte flyger så långt bort med.

    Försök om möjligt använda DSMX mottagarna, de är betydligt svårare att störa ut än DSM2.

    Jörgen

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag söker på DSMX-mottagare,....
    Tänkte på det här med sändarantennen, jag brukar ha den vinklad uppåt, 90 grader, fast uppåt o inte åt sidan. Första gången jag tappade kontakten så låg jag i en kraftig dykning, med flit. Jag förmodar att det är kopplat till hur antennerna är på planet?

    /Lars

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Jag söker på DSMX-mottagare,....
    Tänkte på det här med sändarantennen, jag brukar ha den vinklad uppåt, 90 grader, fast uppåt o inte åt sidan. Första gången jag tappade kontakten så låg jag i en kraftig dykning, med flit. Jag förmodar att det är kopplat till hur antennerna är på planet?

    /Lars
    Om antennerna pekar rakt emot varandra har du i princip ingen täckning.

    Tänk dig att du trär en doughnut över antennen, det är så sändaren strålar. Som mest 90grader ut från pinnen på mitten och ingenting i pinnens riktning.

    Samma gäller mottagaren låg mottagning i längsriktning och maximal mottagning i bredsida mot antennen.

    Därför brukar man ha 2,4GHz antennerna på sändarna 90 grader sidledes då det är mest troligt att du riktar sändaren mot planet, eller är rimligt vänt mot det i alla fall.


    Worst case, ha antennen jämsmed kroppen i planet, bakom batteri och motor, flygandes emot dig, och du pekar sändarantennen mot planet.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag vill inte pusha för mkt men faktum är att H-K fullrange mottagare 6kanaler med failsafe är vi många som köper och jag vet då ingen som haft bekymmer. Man får väl ialla fall en3-4 stycken för samma pris som 1 original. Som sagt det är upp till var och en. Samtidigt kör jag med antennen vinklad samt åt en sida. Flytta mottagaren till annan plats(för nära motor, fartreglage?)
    Vad vet jag men räckviddsprov före flytt och efter kanske löser problemet.

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag brukar vara förespråkare för billiga kinesiska prylar,men man får inte glömma att dom inte har någon som helst kvalitetskontroll och att man faktiskt kan ha oturen att få en defekt vara någon gång i sitt liv.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, original är ju inte billiga, men jag har ett par modeller, där det ändå kan vara motiverat, där det skulle vara jättetråkigt om det inte fungerade. Jag är tillbaka till att mina kopior ju är så väldigt lika originalen. Jag har en originalmottagare, som kom med sändaren. Ska ge mej på att verkligen jämföra dessa, för inte kan det väl vara så att det är samma sak, kopian och originalet?
    /Lars

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag kan nog dementera det Mogge skriver att alla kinesmottagare är bra och bekräfta det lekman skriver att man nog kan räkna med att någon enstaka mottagare är helskum. Detta betyder inte att samtliga originalmottagare skulle vara perfekta. Missar kan nog ske i QC även om man betalar för att de ska vara testade.
    Sedan är jag inte heller säker på om exempelvis de billiga AR500 är pirater eller enbart otestade enheter tagna från samma band som de dyrare. Rimligen finns det något sätt att avgöra saken.

    I vilket fall så är det klart rimligt att man gör en räckviddstest så fort man satt in en mottagare i ett nytt plan oavsett om det är en dyr eller billig. Ändrade omständigheter som kolfiberförstärkning eller skadade böjda antennsladdar kan ge problem man inte upplevt innan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Den här mottagaren jag har har ju en lång o en kort antenn, hur är tanken där?
    /Lars

  16. #16
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ha antennerna i 90 graders vinkel.. T.ex. långa antennen längsmed planet och den korta 90 grader åt sidan..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mottagare.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	24,2 KB 
Id:	49332
    Tänk att pilarna motsvarar antennernas mottagningsförmåga. Den långa antennen har dålig förmåga att ta emot signal från vänster. Men eftersom den korta antennen är vinklad 90 grader så kan den ta emot signalerna från vänster som den långa antennen missar. De kompletterar därför varandra så att man inte ska tappa mottagning.

    Det är på grund av denna princip som jag även har antennen på min sändare vinklad 90 grader åt t.ex. höger. Då man oftast står med sändaren riktad mot flygplanet kommer "pilarna" som strålar ut från antennen att nå planet.

  17. #17

    Standard

    Kompletterar Spektrums antenner varann? Futaba kör väl så att de kör den som har bäst signal, men deras antenner är likadana iofs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Under "normala" flygförhållanden (LOS på ett RC-fält) så har jag väldigt svårt att tro att man kan råka ut för några räckviddsbekymmer oavsett hur antennerna pekar - och kärran rör sig ju i olika riktningar hela tiden. Har flugit helt utan störningar under ca: 7 år med ett av marknadens "enklaste" system rent tekniskt (ingen frekvenshoppning och ingen diversity t ex) nämligen Assan och mottagarna har i praktiken 1 antenn - 1 cm lång på de mindre mottagarna och kanske 4 cm på de större (ja - hela längden är ju inte antenn). Så det finns minimala möjligheter att rikta antennstumparna i speciella ledder utan jag har bara satt fast mottagaren inne i kärrorna - och jag har flugit mycket under dessa år men bara eldrivet. Tror mera på att det är konstruktionen och tillverkningskvaliteten på mottagarna som kan ge problem än på hur antennerna placeras - i alla fall på "normala" flygavstånd. Vid långa flygavstånd eller med t ex kolfiberkroppar så är det säkert annorlunda.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-12-10 klockan 18:54.

  19. #19
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har å andra sidan tappat kontakt med en funjet på ca 50 meters avstånd. Då vill jag minnas att alla antennerna på mottagaren var riktade åt mer eller mindre samma håll och att sändarens antenn var riktad rakt framåt. Om sändarens antenn och mottagarens antenn vid det tillfället var riktade åt samma håll kan det förklara varför jag tappade kontakten. Efter det började jag köra med sändarantennen vinklad åt sidan samt antennerna på mottagaren vinklade i 90 grader från varandra. Har inte haft några problem sedan dess.

    Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Ålänning: Om futaba kör den som har bäst signal utav två möjliga antenner vid en given tidpunkt gissar jag på att antennerna kompletterar varandra? Om den ena antennen inte har bra signal, men den andra antennen har det, så används den antenn med bäst mottagning och vise versa.
    Jo - det är denna funktion som av Futaba kallas diversity och som jag nämnde att mitt enkla Assan-system inte har - http://en.wikipedia.org/wiki/Antenna_diversity
    Visserligen har jag oftast sändarantennen vinklad åt sidan men ändå - inte en enda störning som jag uppmärksammat under ca: 7 års rätt intensiv flygning med att enkelt system så jag tror ändå att problemet till stor del ligger i t ex tillverknings- eller konstruktionskvaliteten på mottagaren - speciellt om det är en piratmottagare där man uppenbarligen tillämpat s k "reverse engineering" för att få den att fungera ungefär som originalet.. Men att veta med 100 % säkerhet går ju givetvis inte.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •