Hej
Har en Spektrum DX7s som jag är helnöjd med, men nu har jag upplevt tappad radiokontakt ett par gånger och vill gärna förstå varför, innan jag pajar fler plan på grund av detta.
Har en billig kina-modell, en guanli, som jag flyger mest med, man riskerar ju inte så mycket om den skulle falla i backen.
Första gången det inte funka så var jag på väg i en störtdykning när jag tappade kontakten med den, och fick tillbaka radiokontrollen just i sista sekunden.
Det jag gjorde då var att kolla kabel och kontakten till acken. Jag satte också dit en separat BEC och körde vidare.
Det gick bra flera gånger, men i lördags var det dags igen, ingen RC-kontakt och planer gick ner för landning fint och balanserat (det flyger kanon, detta billiga Kina-plan) rakt in i toppen av en stor tall. Tänkte först att detta var ju helt förlorat, ack, BEC o hela faderullan. Men, jag gick till grannen o köpte tallen, så nu är grejerna hemma igen.

Jag har en piratkopia-mottagare. den är märkt med Spektrum, AR500, men av priset att döma så måste det vara en piratkopia. Hur tar jag bäst reda på om jag har problem med sändaren, eller om det är mottagaren. ?

Att rada upp alla mina plan o köra räckviddskontroll, och hoppas att det bara är detta planet som har problem?

/Lars