Det är nog inte riktigt rätt att beskriva det som en lång och en kort antenn. Snarare en kort antenn direkt vid mottagaren och en annan kort antenn som sitter på en bit kabel. Man ser normalt sett ganska tydligt att den yttersta delen av kabeln är skalad. Den oskalade delen är oftast skärmad och agerar alltså inte som antenn.

Men har Spektrum verkligen mottagare som är byggda så? Jag har fått för mig att spektrum bara får diversity genom att man kompletterar med en satellitmottagare. Den metoden har också fördelen att signalen kodas av helt och hållet och om det är en stark nonsense signal som en av antennerna ser så ignoreras den helt.

De äkta spektrummottagare som jag har på hyllan har en antenn eller en antenn åt varsitt håll och allt tyder på att de är konfigurerade som en dipol. De två korta snuttarna bildar alltså en ganska mycket bättre antenn tillsammans.

Om det är en analog diversity så kommer den starkaste signalen på en frekvens att gälla även om det är rent nonsense som kommer från en annan källa.

Om man ser på Orange RX mottagare som tex R800X som har två långa antenner så vet jag inte hur de är konfigurerade. Man får anta att det är analog diversity. När jag testade tillsammans med 1.3GHz så fick jag fick tex bedrövliga resultat med Orange R615X (två korta antenner i vinkel) jämfört med när jag hade en annan kinesisk mottagare som bara har en antenn.

Jörgen