Reklam

Sidan 2 av 7 FrstaFrsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 129

mne: Mitt frsta multirotorbygge (och sker 100 frgor)

Standard

Pilla ur dom rda frn alla dina esc om du vill.. r ju gjort p 15 sekunder med ett rakblad (om du lyfter p lilla flrpen p servokontakterna). Ett tips sen r att stta p lite krympslang ver de rda kontakterna om dom nu mot frmodan skulle leda ngon form av strm.. Om du sedan ska slja esc'arna i framtiden r det ju d bara att slita bort krympslangen och peta tillbaka stiften i servokontakten
    Funjet Ultra SK3 6s, Funjet Ultra EDF 6s, Birdseye bumblebee, green bee 110, xbl 117, qx90, realacc x210, bonsai

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Jag har ocks byggt ihop ett kit frn Autopartner, en 250 quad, med BEC och opto-esc och CC3D.
    Becen kopplade jag in i mottagaren i bind/batteri-porten och mitt CC3D fr d strm genom mottagaren, jag tror jag lste p Open Pilot att det skulle funka att koppla becen i kortet ocks och att mottagaren d fr strm drigenom, spelar allts ingen roll hur man gr.
    Esc:na kopplade jag in utan att ta bort ngra kablar.
    Alla plus repektive minus frn esc och bec lddes ihop och drogs vidare till batterikontakten.
    Allt verkar fungera som det ska, den flyger i alla fall.

Standard

Nu har alla grejer kommit . Och med dom nnu fler funderingar.

1: Jag mste borra nya hl i ramplattan fr att kunna montera p flygkontrollern p ramen (se bild 1) ska jag ta en borr fr metall tror ni r lite fundersam p materialet s det inte spricker eller splitras?

2: verkar ven som jag mste borra hl fr motorerna fr dr finns inte heller hl som passar (se bild 2 & 3) blev lite frvnad fr att jag ska behva det. Eller r det bara en motor som inte passar ramens armar?

3. Jag har ingen hona p ESC (bild 4) s jag kan koppla p dom p motorerna och vet inte vad dom kallas vilket r en frdel nr man ska kpa dom .

Standard

1 Du ska inte borra nya hl, ta en tr eller plast skiva och fst den i ramen och sen borrar du hl i den s kortet passar.
    2 Om du tar bort monterings krysset p motorn tror jag att dom hlen passar p armen.
    3 Kontakten heter "Bullet" men du fr mta diametern p den s du fr rtt.

/Jonas

Standard

ja d passar hlen men skruvarna r fr korta fr att skruva igenom.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    ja d passar hlen men skruvarna r fr korta fr att skruva igenom.

"Klassiskt" problem - och r det M2 s r det ju inte heller jtteenkelt att hitta passande. Men r det M3 s br du lsa det tmligen enkelt.
    Roger

Standard

Om M3 str fr 3 mm bred s ja d r det en sn. Fr ta en svng frbi Kjell och co i morgon. r det bst att ha med monteringskrysset eller inte tror ni? Ngon som har tips p vad jag ska ha som platta fr montering av flightboarden?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Skall du handla M3-skruv s r nog Jula, Biltema eller Classe bttre alternativ n Kjell skulle jag tro. Du fr mta hur lnga skruvar du behver - kanske tjockleken i motorfstet + 3 mm eller nt snt. Kp passande brickor samtidigt - kan vara bra att ha fr att t ex anpassa skruvlngden om den r lite fr lng.
    Roger

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Har fr mig att det r mycket mjligt m 2.5 eller ntt sdant
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Men M3 r ju nrmast standard p de ngot "strre" motorerna s troligen r det den dimensionen. De mindre "18 mm"-motorerna har vl 2 mm vill jag minnas - i alla fall vissa...
    Roger

Standard

Enligt skjutmttet r det m3 s det lser sig nog. Vrre blir det att f fast flightcontrollen utan rtt hl.

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Man behver inte skruva fast flightcontrollern man kan stlla den p en hg dubbelhftande tejp bara s blir den lite sttdmpad ocks.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlgg
    Man behver inte skruva fast flightcontrollern man kan stlla den p en hg dubbelhftande tejp bara s blir den lite sttdmpad ocks.
    Men den har lite prylar i vgen p baksidan.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Borde vl fungera att skruva fast den p en tunn platta m h a distanser och sen dubbelhftande tejp mellan plattan och chassit...
    Sen r ju frgan hur mycket skada 2 eller 4 sm hl ytterligare skulle gra i chassiet eftersom det avrddes s skarpt ?
    Roger

Standard

Anledningen till att inte borra nya hl r fr att det r om det r den sidan som har strm distributionen kan man skada den och orsaka kortslutning.
    Sen ska man anvnda nylonskruv nr man stter fast kortet fr att inte rka kortsluta ngot dr, visst det gr att stta med dubbelhfatnde ocks, Biltemas tjocka tape fungerar fint.
    Skruvarna till motorerna kan nog vara M2.5 om inte M3 passar, Swedol har stort sortiment skruv ner till M3 s r det inte mindre n s kan du handla dr, Biltema, Jula och Clas Ohlson har M4 som minsta storlek.
    /Jonas

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 829
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jonas - dr har du nog lite fel i alla fall fr Classe har definitivt M3 som minsta skruvdimension - http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A5rskruv/Pr111124530
    Har inte kollat de vriga nmnda men det r mjligt att dom skippat M3. men har man t ex ett Bauhaus-varuhus i nrheten s brukar dom vara vldigt vlsorterade ven p skruv.
    Sen kan man ju ocks rimligen ha nylon-distanser (om man fr tag i sdana) som isolering mot ett ev strmfrande chassi. Och r d dessa tillrckligt lnga s inte skruvarna "slr ihop" inne i distansen s br det ju fungera bra med vanliga stl-skruvar. Men d var det allts kortslutningsrisken som var orsaken och inte t ex frsvagning av chassiplattan - bra att veta fr det elektriska r vl det jag personligen har minst problem med i sammanhanget...
    Hlsningar
    Roger

Standard

Bestller nog en protective case till kortet och kr dubbelhftande p ldan. Men det tar 2-3 veckor s jag behver ntt provisoriskt innan. Tips p hur jag tar bort den om jag tejpar p den nu utan att sabba kortet?

Standard

Att fsta kortet med metallskruvar kan tyvrr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor s nra hlen att det r stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen s nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.

Tips p hur jag tar bort den om jag tejpar p den nu utan att sabba kortet?
    Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och stt fast koret med sytrd eller snre och sen fster du fomen med tape p ramen.

/Jonas

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Att fsta kortet med metallskruvar kan tyvrr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor s nra hlen att det r stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen s nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.

Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och stt fast koret med sytrd eller snre och sen fster du fomen med tape p ramen.

/Jonas
    Faan att inte jag ocks r s smart . Tack.

Standard

Dags fr en nybrjarfrga igen. Hller p och lser p om lipo batterier och dess laddning och har fattat detta med vad jag ska ladda med fr vrden och anvnda balanseringskontakt, inte ladda ur fr mycket osv. Mina 2200 mAh 3s ska laddas med 2,2A och 11,1V balance charge. Men jag har tv alternativ i vilken kontakt p ledaren jag ska anvnda DC 11-18V eller OUTPUT? Har sladdar till bgge.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •