Reklam

Sidan 5 av 7 FrstaFrsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 129

mne: Mitt frsta multirotorbygge (och sker 100 frgor)

Reg.datum
    Dec 2013
    Inlgg
    335
    Jobb
    CNC-operatr p Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

Standard

Kul!

Standard

Bara att gratulera!
    Jag ser nu att kortet sitter i bak kant och inte i mitten, det kan ge lite mrkliga flygegenskaper men gr att justera justera med olika vrden p roll och pitch.
    Och se till att ha bra med utrymme nr du var, det kommer att spara mnga propellrar och reparationer.
    / Jonas

Standard

Okey tack fr tipset. Jag kommer f en liten lda till min CC3D snart, d kommer jag nog flytta ner elektroniken p undervningen och ha batteriet verst. D stter jag den i mitten.

Standard

Nu kommer jag med lite finlir frgor. Har googlat runt lite och frskt hitta info om hur jag ska placera mina tv antenner p min minima 6E. En horisontell och en vertikal verkar som en bra id. Ska man tnka p att inte g fr nra ntt tex motorerna (med tanke p magnetflt). Eller ntt annat man som nybrjare ltt missar. Jag har ingen instruktion till mottagaren och den p ntet funkar inte.

Lnk till mottagaren: http://hitecrcd.com/products/aircraf...ceiver/product

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Spelar inte s stor roll, bunta fast en p varsin arm utt bara s kommer de i 90 graders vinkel frn varandra.

Standard

Fick fljande svar frn Bromma.

"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    Zooma in ver Stockholm s ser du ESSB CTR (det streckade omrdet) med Bromma flygplats i mitten.

Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvrr inte tillstnd till ngon flygning med ngon typ av UAV/UAS.
    Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gr i dagslget ingen skillnad p
    en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
    Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sttet att flyga UAV/UAS r om det inte finns ngon annan trafik i CTR.
    Med den trafikbild och trafikmngd vi har till/frn Bromma r detta inget altnativ.

Kontrollzonen r upprttad enl. fljande, dvs den tid d tornet r ppet:

Mn-fre 0645-2200.
    Lr 0845-1700.
    Sn 1145-2200.

Utanfr dessa tider r luften okontrollerad och d kan man flyga.

OM du ska flyga utanfr de tider nedan ring direkt till tornet d det kan frekomma extra ppethllning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan.
    Fr du inget svar r tornet stngt, vilket innebr att du kan flyga.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61"

Hr ser ni Brommas kontrollzon.

Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-20 klockan 16:53.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Fick fljande svar frn Bromma.

"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    Zooma in ver Stockholm s ser du ESSB CTR (det streckade omrdet) med Bromma flygplats i mitten.

Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvrr inte tillstnd till ngon flygning med ngon typ av UAV/UAS.
    Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gr i dagslget ingen skillnad p
    en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
    Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sttet att flyga UAV/UAS r om det inte finns ngon annan trafik i CTR.
    Med den trafikbild och trafikmngd vi har till/frn Bromma r detta inget altnativ.

Kontrollzonen r upprttad enl. fljande, dvs den tid d tornet r ppet:

Mn-fre 0645-2200.
    Lr 0845-1700.
    Sn 1145-2200.

Utanfr dessa tider r luften okontrollerad och d kan man flyga.

OM du ska flyga utanfr de tider nedan ring direkt till tornet d det kan frekomma extra ppethllning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan.
    Fr du inget svar r tornet stngt, vilket innebr att du kan flyga.

Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61"

Hr ser ni Brommas kontrollzon.

Nu gissar jag att den hr informationen hamnade i fel trd, men det anmrkningsvrda nr man tittar kartan ver kontrollzon fr Arlanda och Bromma r att det finns flera modellflygflt i kontrollzonerna vilket borde betyda att det rder totalt flygfrbud p dessa klubbflt??
    /Jonas

Standard

Nu har jag flugit ordentligt med mitt bygge och j.......ar vilken skillnad mot lilla Hubsan x4. Den stora skillnaden r att den inte rtar upp sig efter en rrelse tex om man bankar hger s fortstter den bara. Detta vet alla hr s klart men vill frklara fr er hur jag som nybrjare upplever det. Det blev problem nr jag brjade svnga 360 helt pltsligt drog den t ett hll (banking) men nosen vnd mot mig. Detta blev problem d spegelvndningen inte sitter i ryggmrgen n. Hubsan rtar ju upp sig sjlv s ven i en svng. Och nr den drog ivg fort fick man lite panik. Men trots den stora skillnaden mot Hubsan s hjlpte det mycket att jag vat s hrt med Hubsan d jag behll kylan vnde den "rtt" och parera upp den. Tre gnger var jag riktigt illa ute men grejade alla gngerna. Sen struntade jag i va svng gick tbx ngra steg och vade fram/bak, banking h/v (Svenskt ord fr banking?) med med nosen mot mig s jag fick in spegelvndningen. Men kul var det .

Och denna ska vara mycket enklare n plan och helikopter ...

Standard

Jag har inte flugit ngot CC3D men jag r ganska sker p att den har ngon form av autolevel / selflevel lge som gr att den "rtar upp sig" efter en svng.
    Det r en av dom funktioner man brukar kunna styra med "flight mode", allts den brytaren som du programmerade till kanal 5.

/Jonas

Standard

Okey s du menar att jag bara behver sl om switchen som jag programmerade till kanal 5 s kommer den rta upp sig sjlv "auto level"? Eller mste jag gra om ngon instllning i Open Pilot?

Standard

Om det gr att gra jmfrelsen med MultiWii kort s mste man tala om fr kortet i ditt fall via Open Pilot att den funktionen ska aktiveras och sen anvnder du switchen p radion fr att aktivera funktionen under flygning.
    P MultiWii kan man ven vlja att funktionen alltid ska vara tillkopplad utan att ta en funktion frn radion, s kan man anvnda knappen p radion fr att t.e.x aktivera funktion fr att "lsa hjden" om kortet har barometer eller annan hjdmtnings funktion.

/Jonas

Standard

Okey ska kolla runt p ntet och i OP och se om jag hittar instllningen.

Standard

Gjorde en snabb skning och det heter tydligen "Stabilized" p CC3D.
    http://wiki.openpilot.org/display/Do...-Stabilized1-6

/Jonas

Standard

Tror det ska vara s hr i instllningarna fr att den ska stabilisera sig automatiskt ngon som vet?

Standard

Var ute nyss p en kvllsflygning och nu tror jag det r som det ska. Men ovan med quaden och svrt att se positionen i mrkret s vgade jag inte testa fr hrt.

Standard

Det gick betydligt bttre idag med stabiliseringen igng. Men nu frstr jag varfr man behver lra sig bank turn (svenskt uttryck?). Med en strre quad mrker man lutningen utt om man inte lutar den int vilket man inte gr p en liten.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-21 klockan 15:43.

Standard

Nr man ska flippa runt med en 450 gr jag d p samma stt som med en liten lek-quad drar max t ena hllet sen max t andra och sen g tillbaks till mittenlget? r det svrare n p en liten?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

du behver inte dra max t andra hllet, varken p stor eller liten , det r inga problem att gra det med en strre, det tar lite mer tid att komma runt bara.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Nu har jag tagit bort s throttle inte har raster p min sndaren d jag har frsttt att det r bst p multirotor vilket med min lilla erfarenhet r beredd att hlla med om. Jag var osker p om det gick p min Hitec Flash 7 d det inte stod ntt om det i instruktionen. Men efter att ha ppnat och kollat sg jag att det var frberett fr det p ett mycket smidigt stt genom att bara flytta metallblcket ett hack t hger (se bilder nedan).

Jag har ven ftt en lda till mitt CC3D som skyddar och gr det lite snyggare. Jag har flyttat ner flygkort och mottagare p nedervningen och har batteri verst. Det gula kletet p ldningarna r lim d jag efter min frsta kortslutning r lite nojig fr fler.

Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-23 klockan 11:31.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •