Reklam

Sidan 6 av 7 FrstaFrsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 129

mne: Mitt frsta multirotorbygge (och sker 100 frgor)

Standard

vade lite banking turn idag nr jag p ca 1,5 meters hjd mrker hur jag tappar hjd. Drar p gasen men den dimper ner i marken, tur jag inte var hgre upp. En arm gick snder tur jag har reserver . Men anledningen var att en motor hade gngat upp sig s proppen sluta snurra. Trots att jag dragit t den ordentligt i rdsla fr just detta s hnde det nd. Hur beter jag mig fr att undvika att detta sker igen?

Standard

Det finns motorer med hger respektive vnster gnga p axel / mutter fr att motverka detta fenomen, annars finns det lsmuttrar att kpa i nrmaste jrnhandel, ven gnglsning fungerar men anvnd med mtta s du fr bort det nr du behver byta propeller.
    /Jonas

Standard

Tnkte ocks p att det borde vara gngat t det hllet som gr att den dras t i stllet men alla mina r "vanligt" gngade. Lsmutter kommer se roligt ut men det viktiga r iofs att den fyller sin funktion. Gngls knns jobbigt d jag vill kunna ta av propparna ltt.

Tack fr tipsen fr bli lsmutter tror jag.

Tilgg: Eller denna kanske den verkar vara gjord fr att kunna f upp skruven igen http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...lasning-p53367.

Standard

Kr lsmutter. Blir enklast s om man ska byta proppar ute i fltet.

Standard

Det blev lsmutter.

Jag upptckte efter att jag dragit p lsmuttrarna (och testkrt motorerna) att det gick trgt att snurra proppellrarna med handkraft s att sga. testade utan lsmutter som vanligt men trgheten bestod. Blev lite orolig att jag sabbat ntt men efter ett tag slppte trgheten. D slog det mig att det kanske var kvardrjande magnetism. Efter lite testande fastslog jag att s var fallet. Men min kompis tror inte p den teorin r det ngon som vet som r mer insatt i borstlsa motorer n jag?

Reg.datum
    Nov 2013
    Inlgg
    118
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

Standard

Bruce p rcmodelreviews kanalen gjorde en mycket pedagogisk filmsnutt om just detta fr inte s lnge sedan.

Standard

Dubbelpost
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-24 klockan 15:11.

Standard

Lite batterifrgor. Jag kr med 3S 2200 Mah. Jag skulle bara visa min quad utan att kra men nd dra p lite motoreffekt utan att lyft fr att visa att den funkar. s jag bara tog ett batteri i hgen och drog p. Mrker sen att jag fr dra full gas utan att den ens lyfter. Jag hade kanske 10,4 V kvar efter krachen i det batteriet (har inte lrt mig n hur lnge jag kan kra s det blev lgre n tnkt) men pltsligt var det nere p 9,5 eller mindre (minns ej exakt). S hur fort gr det "p slutet" nr det tappar effekt? Och hur lgt kan jag g innan jag mste landa. Jag hade 10,5 V som grns (enl bruksanvisningen en bra nedre grns) men tappat den s fort p slutet mste jag kanske hja den till 11-11,5. Eller kan krachen gjort ntt med batteriet? Eller var det rent av drfr den krascha fr den tappade effekt s fort?

Nr jag sen brjade ladda kade den i V jttefort i brjan s efter bara ngra sekunder typ 20-30 var den uppe i kanske 10,8 igen.

Tillgg: Det tog 70 min att f full laddning igen och frut nr jag laddat batterier frn hgre niver typ 11,2 V har den laddat i ver tv timmar innan den var klar.

God jul p er alla.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-24 klockan 18:07.

Standard

Du fr nog frska att lta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri s kan du ta vgen om soptunnan direkt. Om du dremot har 10,5 volt s r det lugnt. 3,3 volt skall du inte g under p varje cell det betyder
    9,9 volt p ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri s r det obelastat, direkt du frsker lyfta s sjunker spnningen. ( volten ) Likadant nr du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall frklara det. Som sagt, ls p om volt, Mah. Finns mnga bra infosidor p ntet om Lipo accar och hur dom fungerar.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlgg
    Du fr nog frska att lta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri s kan du ta vgen om soptunnan direkt. Om du dremot har 10,5 volt s r det lugnt. 3,3 volt skall du inte g under p varje cell det betyder
    9,9 volt p ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri s r det obelastat, direkt du frsker lyfta s sjunker spnningen. ( volten ) Likadant nr du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall frklara det. Som sagt, ls p om volt, Mah. Finns mnga bra infosidor p ntet om Lipo accar och hur dom fungerar.
    Sorry skrev fel bara IOM att begreppen inte sitter i ryggmrgen menade s klart volt ndrar det nu.

Har lst lite om Lipo om skerhet och att dom inte ska g under 3,3 V. Men min var ju inte under 10 och den sjnk s fort i V. Men strsta frgan r mrker man att man om man kr fr lnge p s stt att den sakta tappar kraft eller kan det s fort att man pltsligt dimper i backen. Den lilla lekquaden (Hubsan x4) mrkte man det vl fr att den till sist sjnk i maklig takt till marken.

Standard

Ett lipo brjar oftast inte tappa kraften helt s man dalar fren det r frsent och du ligger under 3v. D r det bara kassera batteriet d dom brukar puffa upp och blir skerhetsrisk. Gr skert att rdda vissa men jag har inte velat ta risken p ngra billiga nanotechs. S om du inte redan har en batterivarnare skaffa en sdan.

Har lyckats gra detta p tv batterier under min "karrir" och d var det strax under 3v kvar nr jag kollade batteriet eftert men d den varit nnu lgre under belastningen och uppblsta s vill man inte kra mer med dem. "Better safe than sorry" s jag kasserar alla batterier jag r minsta osker p.

Efter man sett videos p lipobrnder blir man helt klart lite nojjig !

Standard

Glmde svara p en av dina frgor kom jag p. Din hubsan har skert low voltage cutoff som stnger ner motorerna vid en viss spnning fr att spara lipot. Denna funktion r avaktiverad p mnga multikopter-reglage eller satt vldigt lgt vad jag frsttt och man kr d tills batteriet helt urladdat vilket brukar ta kl p dem.

Cutoff r avstngt eller lgt av tv anledningar vad jag frsttt, frst att man hellre offrar lipot och kan flyga tillbaka fr att landa skert n att den stnger av och man krashar. Andra r att spnningsdippen vid hg gas kan aktivera lipo cutoff och stnga av motorerna s man krashar. Speciellt nr man flugit ett tag och batteriet r delvis urladdat.
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-12-26 klockan 17:34.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Det r en vldig skillnad om man mter spnningen obelastad eller belastad s detta mste framg fr att vara relevant indo. Generellt skall man inte dra ur ackarna mera n ca: 80 % av max kapacitet s kan ni inte mta energitgngen direkt via telemetri s kolla flygtiden och relatera den till hur mycket ni sen kan ladda in i ackarna (mAh). Kr ni p t ex 2200-ackar s br det inte g att ladda i mera n typ 1700 mAh fr att vara p skra sida, Om det t ex motsvarar 7 minuters flygning vid era tester s stt en timer, som helst skall styras via trottelpdraget, p t ex 6 minuter s har ni ca: 1 minut p er att landa innan urladdningen nr kritiska niver.
    Roger

Standard

Nybrjarfrga igen om jag tappar kontakten har openpilot ngot falsafe-lge eller dimper den bara rakt ner i backen?

Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    230
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Vsters Modellflygklubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlgg
    Bifogad fil 49323
    Ritade lite i paint hur jag hade gjort
    Tydligare kan det inte bli😄
    Gran
    En dag utan att ha lrt sig ngot nytt r en frlorad dag!

Standard

Bumpar tidigare frga vad gr min cc3d openpilot om sndaren tappar kontakten har den ngot failsafelge eller lgger motorerna bara av tvrt?

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Bumpar tidigare frga vad gr min cc3d openpilot om sndaren tappar kontakten har den ngot failsafelge eller lgger motorerna bara av tvrt?
    Det bror p om din mottagare kan hantera failsafe, jag minns inte om du skrivit vad du har fr fabrikat p radio och mottagare.
    Mottagare som inte hanterar failsafe kan antingen "lsa" alla kanaler eller dra ner alla kanaler p noll, det bero p vad tillverkaren tyckte.
    Turnigy / FlySky lgger trottel p noll nr den tappar kontakten, MEN om den terfr kontakten gr trottel till 50% tills du rr trottelspaken, vilket kan ge onskade konsekvenser.

/Jonas

Standard

Okey s det r mottagaren som bestmmer det. Jag har Minima 6E och Hitec flash 7. Tnkte att Flygkortet agerade om den under visst pdrag pltsligt inte fick signal lngre.

Tillgg: det str att den har hold and fail-safe funktion innebr det att den lser motorerna i s fall hur 50% eller p dr pdraget lg lika p alla osv?
    fresten sndaren kan vl inte veta vad som r horisontellt och plana ut coptern i rtt lge. Den kan iofs dra ner alla motorer likvrdigt men det rcker vl knappast.

Tillgg 2: Efter lite googling fr jag det till att p hold r motorerna p samma lge som nr man den tappa kontakt. Och vid failsafe ska man sjlv stlla in vad den ska gra?

Tillgg: 3 jag hittde en instruktion fr Minima 6E p ntet https://www.servocity.com/2.4GHzRece...nual_EN_v3.pdf och jag hade rtt i min ovanstende teori. Nu r bara frgan hur jag br ha gasreglaget p failsafe lget jag gissar p strax innan lyftkraft (d den fortfarande har alla stdben i marken) det borde vara ett bra lge fr en hyfsad kontrollerad nedstigning eller?
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-03 klockan 19:29.

Standard

Jag skulle vilja ha hjdangivelse p min sndare (Hitec flash7) gr det? Den ska greja telemetri. Och vad behver jag i s fall?

Standard

Var ute och krde lite idag jttefint flygvder 3(5) m/sek. vade doserade svngar och knner hur det brjar slppa lite. Jag kan hlla hjden och farten bttre nu. Det brjar bli riktigt kul .
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-06 klockan 16:01.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •