Reklam

Sidan 7 av 7 FrstaFrsta ... 234567
Resultat 121 till 129 av 129

mne: Mitt frsta multirotorbygge (och sker 100 frgor)

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Angende failsafe och cc3d, CC3D har i default mycket riktigt stnger av alla motorerna om man tappar kontakten(om mottagaren indikerar att den gtt in ifailsafe-lge) men kan g till mottagarens specifierade failsafe-instllning direkt dr efter om man konfigurerat ngon sdan.

Vid frsta tanke kan det d knnas smart att konfigurera failsafe till att g till attitude(self level) flight mode och ge lagom med gas fr att sjunka sakta men... OBS OBS! GR ABSOLUT INTE detta.
    Svida du inte vill elda upp massa fartreglage och sdant.

Ha din failsafe p defaulten att stnga av alla motorer och bara dumpa maskinen s kommer du komma undan med betydligt frre problem och kan jag lova dig. Jag kr sjlv med hitecc radio och har ftt lra mig detta den hrda skolan under det senaste ret.
    Det r nmligt vldigt sllan som underlaget tillter att maskinen automatiskt "landar". Dessutom r de flesta tillfllen d din radio frlorar kontakten nr maskinen redan r krashad ligger uppner p marken nnstans och du kan ju gissa hur det gr d om den skafrska rta ut sig landa.

Om du sker lite bevis p varfr man absolut aldrig ska ha att den ger ngon gas vid failsafe kan jag bara referera till min crashkompilation jag la upp nyligen, den visar allt som kan hnda. Och som hnt mig sen jag brjade 2013

Standard

Tack fr den infon den sparade nog mig massa bekymmer och pengar. Tack fr att du gjorde den lxan t mig .

Reg.datum
    Jun 2013
    Inlgg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hkaklubben - Halmstad

Standard

Angende hjdmtnng i telemetrin s r det faktiskt nt jag testat ocks bara fr saken skull med hitecs telemetri. Jag kpte en hitec GPS-modul fr telemetri som gav mig hjd och hastighet i radion. Det var vl lite sdr dock inte jtteplitligt men det funkade.

Inget jag fastnade fr direkt s jag har den bara liggande skrpar nnstans just nu, du kan f kpa den om du vill testa, men vet inte om den r kompatibel med det du kr fr minma-mottagarna har vl ingen telemetrifunktion?

Bara krt den med min Aurora 9 radio och Optima 9-mottagare.

http://www.autopartner.se/elektronik...sensor-station
    +
    http://www.autopartner.se/elektronik.../hitec/hts-gps

Standard

Har just lagt ner en annan Hobby fr att kunna g in mer i detta knns vemodigt men jag ser framt med gldje p att g upp i denna i stllet .

Standard

Tjohoooo jag har gjort mina frsta loopar. Jag har ju skaffat en simulator Aerofly RC 7 och den har definitivt gett utdelning. Jag har flygit quaden i stabilitation mode hela tiden, frutom frsta gngen d det hll p att g t pipan, och d p grund av fel instllt och okunskap. Men efter vning i simulatorn vgade jag switcha ver till rate-mode och till och med ge mig p loopar. blev vl en 5-6 st, snygga var dom kanske inte men jag grejade dom.

Sen nr tiden var ute p ena batteriet s skulle jag landa den och mitt framfr mina ftter orkar den inte lngre utan dimper ner i snn. Fattar inte varfr fr batteriet mtte 10,55 och borde orkat hela vgen. Jag hade den d i Stabilisation-mode (attitude). Ngon som har nn teori varfr den inte orkade? Alla propellrar satt fast tempen var vl -3. I och med att den dk ner i snn blev den ju helt indrnkt i sn och jag ville inte chansa och kra vidare innan den torkat. Men jag testa att hoovra i hallen utan problem sen. Tur att det var sn den blev inte skadad p ntt stt. Jag har ju just sn och vattenskrat elektroniken vilket gav utdelning direkt men det behandlar jag i denna trd http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...nd-vilja-kra.

Tillgg: Det ena batteriet var p 10,55 volt nr jag krt och det laddades med 2540 mAh och det andra 10,71 volt laddades med 2502 mAh. Det r ju nstan 2600 mAh som batteriet r p men nd r volten inte ens under 10 (3 Celler). Ska det inte rcka med att ha koll p s volten inte gr under 3,3 eller kanske 3,5 per cell? S str det i alla fall i instruktionen p batteriet.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-24 klockan 22:05.

Standard

Det kan vara fartreglaget som r instllt p "cut off" vid 10.5 volt, d faller den som en sten.
    Kolla instllningarna p fartreglagen som en frsta tgrd.
    /Jonas

Standard

Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlgg
    Det kan vara fartreglaget som r instllt p "cut off" vid 10.5 volt, d faller den som en sten.
    Kolla instllningarna p fartreglagen som en frsta tgrd.
    /Jonas
    Verkar inte s vad jag kan se http://www.amazon.com/review/R3JE82T...wasThisHelpful.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Jag tycker nog att kylan brukar f batterierna att rcka lite kortare. Har dock inte koll p om det leder till att man laddar ur mAh snabbare eller om det bara r spnningen som faller snabbare. Att ladda ur 95% r riskabelt, HobbyKings och skert andra batterier har varierande kvalitet mellan batterier s man kan inte veta att det hller exakt uppgiven kapacitet.

Sen har jag observerat p min telemetri att om spnningen gtt ner till en viss niv under flygning s hmtar sig spnningen fort upp ett antal tiondelar, vilket gr att om man kollar spnningen nr man kommer fram s kan den redan ha gtt upp ngra tiondelar. Det och/eller vrmen skulle kanske ocks kunna leda till att du kunde flyga lite inomhus.

Jag vill inte hvda nn expertis hr, bara lite observationer.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Nu var det inte nrmast BEC jag syftade p, eftersom nr du verbelastar den kommer bde mottagaren och flygkontrollern att starta om med krasch som resultat.
    Och eftersom du du inte sa att allt "startade om" frutsatte jag att det inte var det som hnde.
    Men har du en fr klen BEC kan du f det resultatet.
    ven om inte dina fartreglage har BEC s har dom frmodligen en kontroll av batterispnning och en funktion som antingen stnger av motorerna eller drar ner spnningen till motorerna s modellen tappar lyftkraft nr spnningen blir s lg att den kan skada batterierna.
    Och eftersom du var nere under 3.5V/cell under belastning (du mtte 10.55V efter att du landat och d var det obelastat) s var du nere p s lg spnning att du kan skada batterierna.
    Du br ha minst 20% av kapaciteten kvar i batterierna nr du landar vilket i ditt fall betyder att du max ska kunna f i 2080mAh efter flygning.
    /Jonas

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •