Angående failsafe och cc3d, CC3D har i default mycket riktigt stänger av alla motorerna om man tappar kontakten(om mottagaren indikerar att den gått in ifailsafe-läge) men kan gå till mottagarens specifierade failsafe-inställning direkt där efter om man konfigurerat någon sådan.

Vid första åtanke kan det då kännas smart att konfigurera failsafe till att gå till attitude(self level) flight mode och ge lagom med gas för att sjunka sakta men... OBS OBS! GÖR ABSOLUT INTE detta.
Såvida du inte vill elda upp massa fartreglage och sådant.

Ha din failsafe på defaulten att stänga av alla motorer och bara dumpa maskinen så kommer du komma undan med betydligt färre problem och kan jag lova dig. Jag kör själv med hitecc radio och har fått lära mig detta den hårda skolan under det senaste året.
Det är nämligt väldigt sällan som underlaget tillåter att maskinen automatiskt "landar". Dessutom är de flesta tillfällen då din radio förlorar kontakten när maskinen redan är krashad å ligger uppåner på marken nånstans och du kan ju gissa hur det går då om den skaförsöka räta ut sig å landa.

Om du säker lite bevis på varför man absolut aldrig ska ha att den ger någon gas vid failsafe kan jag bara referera till min crashkompilation jag la upp nyligen, den visar allt som kan hända. Och som hänt mig sen jag började 2013