Reklam

 
Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 234567
Resultat 121 till 129 av 129

Ämne: Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)

  1. #121

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Angående failsafe och cc3d, CC3D har i default mycket riktigt stänger av alla motorerna om man tappar kontakten(om mottagaren indikerar att den gått in ifailsafe-läge) men kan gå till mottagarens specifierade failsafe-inställning direkt där efter om man konfigurerat någon sådan.

    Vid första åtanke kan det då kännas smart att konfigurera failsafe till att gå till attitude(self level) flight mode och ge lagom med gas för att sjunka sakta men... OBS OBS! GÖR ABSOLUT INTE detta.
    Såvida du inte vill elda upp massa fartreglage och sådant.

    Ha din failsafe på defaulten att stänga av alla motorer och bara dumpa maskinen så kommer du komma undan med betydligt färre problem och kan jag lova dig. Jag kör själv med hitecc radio och har fått lära mig detta den hårda skolan under det senaste året.
    Det är nämligt väldigt sällan som underlaget tillåter att maskinen automatiskt "landar". Dessutom är de flesta tillfällen då din radio förlorar kontakten när maskinen redan är krashad å ligger uppåner på marken nånstans och du kan ju gissa hur det går då om den skaförsöka räta ut sig å landa.

    Om du säker lite bevis på varför man absolut aldrig ska ha att den ger någon gas vid failsafe kan jag bara referera till min crashkompilation jag la upp nyligen, den visar allt som kan hända. Och som hänt mig sen jag började 2013

    ________________________________________
    Mina maskiner

  2. #122

    Standard

    Tack för den infon den sparade nog mig massa bekymmer och pengar. Tack för att du gjorde den läxan åt mig .

  3. #123

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Angående höjdmätnng i telemetrin så är det faktiskt nåt jag testat också bara för saken skull med hitecs telemetri. Jag köpte en hitec GPS-modul för telemetri som gav mig höjd och hastighet i radion. Det var väl lite sådär dock inte jättepålitligt men det funkade.

    Inget jag fastnade för direkt så jag har den bara liggande å skräpar nånstans just nu, du kan få köpa den om du vill testa, men vet inte om den är kompatibel med det du kör för minma-mottagarna har väl ingen telemetrifunktion?

    Bara kört den med min Aurora 9 radio och Optima 9-mottagare.

    http://www.autopartner.se/elektronik...sensor-station
    +
    http://www.autopartner.se/elektronik.../hitec/hts-gps
    ________________________________________
    Mina maskiner

  4. #124

    Standard

    Har just lagt ner en annan Hobby för att kunna gå in mer i detta känns vemodigt men jag ser framåt med glädje på att gå upp i denna i stället .

  5. #125

    Standard

    Tjohoooo jag har gjort mina första loopar. Jag har ju skaffat en simulator Aerofly RC 7 och den har definitivt gett utdelning. Jag har flygit quaden i stabilitation mode hela tiden, förutom första gången då det höll på att gå åt pipan, och då på grund av fel inställt och okunskap. Men efter övning i simulatorn vågade jag switcha över till rate-mode och till och med ge mig på loopar. blev väl en 5-6 st, snygga var dom kanske inte men jag grejade dom.

    Sen när tiden var ute på ena batteriet så skulle jag landa den och mitt framför mina fötter orkar den inte längre utan dimper ner i snön. Fattar inte varför för batteriet mätte 10,55 och borde orkat hela vägen. Jag hade den då i Stabilisation-mode (attitude). Någon som har nån teori varför den inte orkade? Alla propellrar satt fast tempen var väl -3. I och med att den dök ner i snön blev den ju helt indränkt i snö och jag ville inte chansa och köra vidare innan den torkat. Men jag testa att hoovra i hallen utan problem sen. Tur att det var snö den blev inte skadad på nått sätt. Jag har ju just snö och vattensäkrat elektroniken vilket gav utdelning direkt men det behandlar jag i denna tråd http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...ndå-vilja-köra.

    Tillägg: Det ena batteriet var på 10,55 volt när jag kört och det laddades med 2540 mAh och det andra 10,71 volt laddades med 2502 mAh. Det är ju nästan 2600 mAh som batteriet är på men ändå är volten inte ens under 10 (3 Celler). Ska det inte räcka med att ha koll på så volten inte går under 3,3 eller kanske 3,5 per cell? Så står det i alla fall i instruktionen på batteriet.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-24 klockan 22:05.

  6. #126

    Standard

    Det kan vara fartreglaget som är inställt på "cut off" vid 10.5 volt, då faller den som en sten.
    Kolla inställningarna på fartreglagen som en första åtgärd.
    /Jonas

  7. #127

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Det kan vara fartreglaget som är inställt på "cut off" vid 10.5 volt, då faller den som en sten.
    Kolla inställningarna på fartreglagen som en första åtgärd.
    /Jonas
    Verkar inte så vad jag kan se http://www.amazon.com/review/R3JE82T...wasThisHelpful.

  8. #128

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Jag tycker nog att kylan brukar få batterierna att räcka lite kortare. Har dock inte koll på om det leder till att man laddar ur mAh snabbare eller om det bara är spänningen som faller snabbare. Att ladda ur 95% är riskabelt, HobbyKings och säkert andra batterier har varierande kvalitet mellan batterier så man kan inte veta att det håller exakt uppgiven kapacitet.

    Sen har jag observerat på min telemetri att om spänningen gått ner till en viss nivå under flygning så hämtar sig spänningen fort upp ett antal tiondelar, vilket gör att om man kollar spänningen när man kommer fram så kan den redan ha gått upp några tiondelar. Det och/eller värmen skulle kanske också kunna leda till att du kunde flyga lite inomhus.

    Jag vill inte hävda nån expertis här, bara lite observationer.

  9. #129

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Nu var det inte närmast BEC jag syftade på, eftersom när du överbelastar den kommer både mottagaren och flygkontrollern att starta om med krasch som resultat.
    Och eftersom du du inte sa att allt "startade om" förutsatte jag att det inte var det som hände.
    Men har du en för klen BEC kan du få det resultatet.
    Även om inte dina fartreglage har BEC så har dom förmodligen en kontroll av batterispänning och en funktion som antingen stänger av motorerna eller drar ner spänningen till motorerna så modellen tappar lyftkraft när spänningen blir så låg att den kan skada batterierna.
    Och eftersom du var nere under 3.5V/cell under belastning (du mätte 10.55V efter att du landat och då var det obelastat) så var du nere på så låg spänning att du kan skada batterierna.
    Du bör ha minst 20% av kapaciteten kvar i batterierna när du landar vilket i ditt fall betyder att du max ska kunna få i 2080mAh efter flygning.
    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •