Reklam

 
Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 129

Ämne: Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)

  1. #21
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Pilla ur dom röda från alla dina esc om du vill.. Är ju gjort på 15 sekunder med ett rakblad (om du lyfter på lilla flärpen på servokontakterna). Ett tips sen är att sätta på lite krympslang över de röda kontakterna om dom nu mot förmodan skulle leda någon form av ström.. Om du sedan ska sälja esc'arna i framtiden är det ju då bara att slita bort krympslangen och peta tillbaka stiften i servokontakten

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har också byggt ihop ett kit från Autopartner, en 250 quad, med BEC och opto-esc och CC3D.
    Becen kopplade jag in i mottagaren i bind/batteri-porten och mitt CC3D får då ström genom mottagaren, jag tror jag läste på Open Pilot att det skulle funka att koppla becen i kortet också och att mottagaren då får ström därigenom, spelar alltså ingen roll hur man gör.
    Esc:na kopplade jag in utan att ta bort några kablar.
    Alla plus repektive minus från esc och bec löddes ihop och drogs vidare till batterikontakten.
    Allt verkar fungera som det ska, den flyger i alla fall.

  3. #23

    Standard

    Nu har alla grejer kommit . Och med dom ännu fler funderingar.

    1: Jag måste borra nya hål i ramplattan för att kunna montera på flygkontrollern på ramen (se bild 1) ska jag ta en borr för metall tror ni är lite fundersam på materialet så det inte spricker eller splitras?

    2: verkar även som jag måste borra hål för motorerna för där finns inte heller hål som passar (se bild 2 & 3) blev lite förvånad för att jag ska behöva det. Eller är det bara en motor som inte passar ramens armar?

    3. Jag har ingen hona på ESC (bild 4) så jag kan koppla på dom på motorerna och vet inte vad dom kallas vilket är en fördel när man ska köpa dom .








  4. #24

    Standard

    1 Du ska inte borra nya hål, ta en trä eller plast skiva och fäst den i ramen och sen borrar du hål i den så kortet passar.
    2 Om du tar bort monterings krysset på motorn tror jag att dom hålen passar på armen.
    3 Kontakten heter "Bullet" men du får mäta diametern på den så du får rätt.

    /Jonas

  5. #25

    Standard

    ja då passar hålen men skruvarna är för korta för att skruva igenom.


  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    ja då passar hålen men skruvarna är för korta för att skruva igenom.

    "Klassiskt" problem - och är det M2 så är det ju inte heller jätteenkelt att hitta passande. Men är det M3 så bör du lösa det tämligen enkelt.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Om M3 står för 3 mm bred så ja då är det en sån. Får ta en sväng förbi Kjell och co i morgon. Är det bäst att ha med monteringskrysset eller inte tror ni? Någon som har tips på vad jag ska ha som platta för montering av flightboarden?

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du handla M3-skruv så är nog Jula, Biltema eller Classe bättre alternativ än Kjell skulle jag tro. Du får mäta hur långa skruvar du behöver - kanske tjockleken i motorfästet + 3 mm eller nåt sånt. Köp passande brickor samtidigt - kan vara bra att ha för att t ex anpassa skruvlängden om den är lite för lång.
    Roger

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har för mig att det är mycket möjligt m 2.5 eller nått sådant
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men M3 är ju närmast standard på de något "större" motorerna så troligen är det den dimensionen. De mindre "18 mm"-motorerna har väl 2 mm vill jag minnas - i alla fall vissa...
    Roger

  11. #31

    Standard

    Enligt skjutmåttet är det m3 så det löser sig nog. Värre blir det att få fast flightcontrollen utan rätt hål.

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.
    Men den har lite prylar i vägen på baksidan.

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Borde väl fungera att skruva fast den på en tunn platta m h a distanser och sen dubbelhäftande tejp mellan plattan och chassit...
    Sen är ju frågan hur mycket skada 2 eller 4 små hål ytterligare skulle göra i chassiet eftersom det avråddes så skarpt ?
    Roger

  15. #35

    Standard

    Anledningen till att inte borra nya hål är för att det är om det är den sidan som har ström distributionen kan man skada den och orsaka kortslutning.
    Sen ska man använda nylonskruv när man sätter fast kortet för att inte råka kortsluta något där, visst det går att sätta med dubbelhäfatnde också, Biltemas tjocka tape fungerar fint.
    Skruvarna till motorerna kan nog vara M2.5 om inte M3 passar, Swedol har stort sortiment skruv ner till M3 så är det inte mindre än så kan du handla där, Biltema, Jula och Clas Ohlson har M4 som minsta storlek.
    /Jonas

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jonas - där har du nog lite fel i alla fall för Classe har definitivt M3 som minsta skruvdimension - http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A5rskruv/Pr111124530
    Har inte kollat de övriga nämnda men det är möjligt att dom skippat M3. men har man t ex ett Bauhaus-varuhus i närheten så brukar dom vara väldigt välsorterade även på skruv.
    Sen kan man ju också rimligen ha nylon-distanser (om man får tag i sådana) som isolering mot ett ev strömförande chassi. Och är då dessa tillräckligt långa så inte skruvarna "slår ihop" inne i distansen så bör det ju fungera bra med vanliga stål-skruvar. Men då var det alltså kortslutningsrisken som var orsaken och inte t ex försvagning av chassiplattan - bra att veta för det elektriska är väl det jag personligen har minst problem med i sammanhanget...
    Hälsningar
    Roger

  17. #37

    Standard

    Beställer nog en protective case till kortet och kör dubbelhäftande på lådan. Men det tar 2-3 veckor så jag behöver nått provisoriskt innan. Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?

  18. #38

    Standard

    Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.

    Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?
    Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

    /Jonas

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.



    Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

    /Jonas
    Faan att inte jag också är så smart . Tack.

  20. #40

    Standard

    Dags för en nybörjarfråga igen. Håller på och läser på om lipo batterier och dess laddning och har fattat detta med vad jag ska ladda med för värden och använda balanseringskontakt, inte ladda ur för mycket osv. Mina 2200 mAh 3s ska laddas med 2,2A och 11,1V balance charge. Men jag har två alternativ i vilken kontakt på ledaren jag ska använda DC 11-18V eller OUTPUT? Har sladdar till bägge.




Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •