Reklam

 
Sidan 5 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 129

Ämne: Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)

  1. #81

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Kul!

  2. #82

    Standard

    Bara att gratulera!
    Jag ser nu att kortet sitter i bak kant och inte i mitten, det kan ge lite märkliga flygegenskaper men går att justera justera med olika värden på roll och pitch.
    Och se till att ha bra med utrymme när du övar, det kommer att spara många propellrar och reparationer.
    / Jonas

  3. #83

    Standard

    Okey tack för tipset. Jag kommer få en liten låda till min CC3D snart, då kommer jag nog flytta ner elektroniken på undervåningen och ha batteriet överst. Då sätter jag den i mitten.

  4. #84

    Standard

    Nu kommer jag med lite finlir frågor. Har googlat runt lite och försökt hitta info om hur jag ska placera mina två antenner på min minima 6E. En horisontell och en vertikal verkar som en bra idé. Ska man tänka på att inte gå för nära nått tex motorerna (med tanke på magnetfält). Eller nått annat man som nybörjare lätt missar. Jag har ingen instruktion till mottagaren och den på nätet funkar inte.

    Länk till mottagaren: http://hitecrcd.com/products/aircraf...ceiver/product

  5. #85

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Spelar inte så stor roll, bunta fast en på varsin arm utåt bara så kommer de i 90 graders vinkel från varandra.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  6. #86

    Standard

    Fick följande svar från Bromma.

    "LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.

    Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS.
    Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på
    en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
    Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR.
    Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.

    Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:


    Mån-fre 0645-2200.
    Lör 0845-1700.
    Sön 1145-2200.

    Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.

    OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan.
    Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.

    Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61"


    Här ser ni Brommas kontrollzon.

    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-20 klockan 16:53.

  7. #87

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Fick följande svar från Bromma.

    "LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den.
    http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
    Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.

    Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS.
    Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på
    en UAV/UAS och en fixed wing Cessna.
    Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR.
    Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.

    Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:


    Mån-fre 0645-2200.
    Lör 0845-1700.
    Sön 1145-2200.

    Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.

    OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan.
    Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.

    Tel.nr till tornet 08 - 797 68 61"


    Här ser ni Brommas kontrollzon.

    Nu gissar jag att den här informationen hamnade i fel tråd, men det anmärkningsvärda när man tittar kartan över kontrollzon för Arlanda och Bromma är att det finns flera modellflygfält i kontrollzonerna vilket borde betyda att det råder totalt flygförbud på dessa klubbfält??
    /Jonas

  8. #88

  9. #89

    Standard

    Nu har jag flugit ordentligt med mitt bygge och j.......ar vilken skillnad mot lilla Hubsan x4. Den stora skillnaden är att den inte rätar upp sig efter en rörelse tex om man bankar höger så fortsätter den bara. Detta vet alla här så klart men vill förklara för er hur jag som nybörjare upplever det. Det blev problem när jag började svänga 360° helt plötsligt drog den åt ett håll (banking) men nosen vänd mot mig. Detta blev problem då spegelvändningen inte sitter i ryggmärgen än. Hubsan rätar ju upp sig själv så även i en sväng. Och när den drog iväg fort fick man lite panik. Men trots den stora skillnaden mot Hubsan så hjälpte det mycket att jag övat så hårt med Hubsan då jag behöll kylan vände den "rätt" och parera upp den. Tre gånger var jag riktigt illa ute men grejade alla gångerna. Sen struntade jag i öva sväng gick tbx några steg och övade fram/bak, banking hö/vä (Svenskt ord för banking?) med med nosen mot mig så jag fick in spegelvändningen. Men kul var det .

    Och denna ska vara mycket enklare än plan och helikopter ...

  10. #90

    Standard

    Jag har inte flugit något CC3D men jag är ganska säker på att den har någon form av autolevel / selflevel läge som gör att den "rätar upp sig" efter en sväng.
    Det är en av dom funktioner man brukar kunna styra med "flight mode", alltså den brytaren som du programmerade till kanal 5.

    /Jonas

  11. #91

    Standard

    Okey så du menar att jag bara behöver slå om switchen som jag programmerade till kanal 5 så kommer den räta upp sig själv "auto level"? Eller måste jag göra om någon inställning i Open Pilot?

  12. #92

    Standard

    Om det går att göra jämförelsen med MultiWii kort så måste man tala om för kortet i ditt fall via Open Pilot att den funktionen ska aktiveras och sen använder du switchen på radion för att aktivera funktionen under flygning.
    På MultiWii kan man även välja att funktionen alltid ska vara tillkopplad utan att ta en funktion från radion, så kan man använda knappen på radion för att t.e.x aktivera funktion för att "låsa höjden" om kortet har barometer eller annan höjdmätnings funktion.

    /Jonas

  13. #93

    Standard

    Okey ska kolla runt på nätet och i OP och se om jag hittar inställningen.

  14. #94

    Standard

    Gjorde en snabb sökning och det heter tydligen "Stabilized" på CC3D.
    http://wiki.openpilot.org/display/Do...-Stabilized1-6

    /Jonas

  15. #95

    Standard

    Tror det ska vara så här i inställningarna för att den ska stabilisera sig automatiskt någon som vet?

  16. #96

    Standard

    Var ute nyss på en kvällsflygning och nu tror jag det är som det ska. Men ovan med quaden och svårt att se positionen i mörkret så vågade jag inte testa för hårt.

  17. #97

    Standard

    Det gick betydligt bättre idag med stabiliseringen igång. Men nu förstår jag varför man behöver lära sig bank turn (svenskt uttryck?). Med en större quad märker man lutningen utåt om man inte lutar den inåt vilket man inte gör på en liten.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-21 klockan 15:43.

  18. #98

    Standard

    När man ska flippa runt med en 450 gör jag då på samma sätt som med en liten lek-quad drar max åt ena hållet sen max åt andra och sen gå tillbaks till mittenläget? Är det svårare än på en liten?

  19. #99

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    du behöver inte dra max åt andra hållet, varken på stor eller liten , det är inga problem att göra det med en större, det tar lite mer tid att komma runt bara.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  20. #100

    Standard

    Nu har jag tagit bort så throttle inte har raster på min sändaren då jag har förstått att det är bäst på multirotor vilket med min lilla erfarenhet är beredd att hålla med om. Jag var osäker på om det gick på min Hitec Flash 7 då det inte stod nått om det i instruktionen. Men efter att ha öppnat och kollat såg jag att det var förberett för det på ett mycket smidigt sätt genom att bara flytta metallbläcket ett hack åt höger (se bilder nedan).

    Jag har även fått en låda till mitt CC3D som skyddar och gör det lite snyggare. Jag har flyttat ner flygkort och mottagare på nedervåningen och har batteri överst. Det gula kletet på lödningarna är lim då jag efter min första kortslutning är lite nojig för fler.







    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-23 klockan 11:31.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •