Reklam

 
Sidan 6 av 7 FörstaFörsta 1234567 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 129

Ämne: Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)

  1. #101

    Standard

    Övade lite banking turn idag när jag på ca 1,5 meters höjd märker hur jag tappar höjd. Drar på gasen men den dimper ner i marken, tur jag inte var högre upp. En arm gick sönder tur jag har reserver . Men anledningen var att en motor hade gängat upp sig så proppen sluta snurra. Trots att jag dragit åt den ordentligt i rädsla för just detta så hände det ändå. Hur beter jag mig för att undvika att detta sker igen?

  2. #102

    Standard

    Det finns motorer med höger respektive vänster gänga på axel / mutter för att motverka detta fenomen, annars finns det låsmuttrar att köpa i närmaste järnhandel, även gänglåsning fungerar men använd med måtta så du får bort det när du behöver byta propeller.
    /Jonas

  3. #103

    Standard

    Tänkte också på att det borde vara gängat åt det hållet som gör att den dras åt i stället men alla mina är "vanligt" gängade. Låsmutter kommer se roligt ut men det viktiga är iofs att den fyller sin funktion. Gänglås känns jobbigt då jag vill kunna ta av propparna lätt.

    Tack för tipsen får bli låsmutter tror jag.

    Tilägg: Eller denna kanske den verkar vara gjord för att kunna få upp skruven igen http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...lasning-p53367.

  4. #104

    Standard

    Kör låsmutter. Blir enklast så om man ska byta proppar ute i fältet.

  5. #105

    Standard

    Det blev låsmutter.

    Jag upptäckte efter att jag dragit på låsmuttrarna (och testkört motorerna) att det gick trögt att snurra proppellrarna med handkraft så att säga. testade utan låsmutter som vanligt men trögheten bestod. Blev lite orolig att jag sabbat nått men efter ett tag släppte trögheten. Då slog det mig att det kanske var kvardröjande magnetism. Efter lite testande fastslog jag att så var fallet. Men min kompis tror inte på den teorin är det någon som vet som är mer insatt i borstlösa motorer än jag?

  6. #106

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Bruce på rcmodelreviews kanalen gjorde en mycket pedagogisk filmsnutt om just detta för inte så länge sedan.

  7. #107

    Standard

    Dubbelpost
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-24 klockan 14:11.

  8. #108

    Standard

    Lite batterifrågor. Jag kör med 3S 2200 Mah. Jag skulle bara visa min quad utan att köra men ändå dra på lite motoreffekt utan att lyft för att visa att den funkar. så jag bara tog ett batteri i högen och drog på. Märker sen att jag får dra full gas utan att den ens lyfter. Jag hade kanske 10,4 V kvar efter krachen i det batteriet (har inte lärt mig än hur länge jag kan köra så det blev lägre än tänkt) men plötsligt var det nere på 9,5 eller mindre (minns ej exakt). Så hur fort går det "på slutet" när det tappar effekt? Och hur lågt kan jag gå innan jag måste landa. Jag hade 10,5 V som gräns (enl bruksanvisningen en bra nedre gräns) men tappat den så fort på slutet måste jag kanske höja den till 11-11,5. Eller kan krachen gjort nått med batteriet? Eller var det rent av därför den krascha för den tappade effekt så fort?

    När jag sen började ladda ökade den i V jättefort i början så efter bara några sekunder typ 20-30 var den uppe i kanske 10,8 igen.

    Tillägg: Det tog 70 min att få full laddning igen och förut när jag laddat batterier från högre nivåer typ 11,2 V har den laddat i över två timmar innan den var klar.

    God jul på er alla.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2014-12-24 klockan 17:07.

  9. #109

    Standard

    Du får nog försöka att låta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri så kan du ta vägen om soptunnan direkt. Om du däremot har 10,5 volt så är det lugnt. 3,3 volt skall du inte gå under på varje cell det betyder
    9,9 volt på ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri så är det obelastat, direkt du försöker lyfta så sjunker spänningen. ( volten ) Likadant när du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall förklara det. Som sagt, läs på om volt, Mah. Finns många bra infosidor på nätet om Lipo accar och hur dom fungerar.

  10. #110

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Quaddaren Visa inlägg
    Du får nog försöka att låta bli att blanda ihop Mah och volt. Om du har 10,5 mah kvar i ett batteri så kan du ta vägen om soptunnan direkt. Om du däremot har 10,5 volt så är det lugnt. 3,3 volt skall du inte gå under på varje cell det betyder
    9,9 volt på ett 3s. Om du nu har 10,4 volt i ett batteri så är det obelastat, direkt du försöker lyfta så sjunker spänningen. ( volten ) Likadant när du laddar, volten sticker fort upp men det finns inte mycket kraft bakom eller hur man nu skall förklara det. Som sagt, läs på om volt, Mah. Finns många bra infosidor på nätet om Lipo accar och hur dom fungerar.
    Sorry skrev fel bara IOM att begreppen inte sitter i ryggmärgen menade så klart volt ändrar det nu.

    Har läst lite om Lipo om säkerhet och att dom inte ska gå under 3,3 V. Men min var ju inte under 10 och den sjönk såå fort i V. Men största frågan är märker man att man om man kör för länge på så sätt att den sakta tappar kraft eller kan det så fort att man plötsligt dimper i backen. Den lilla lekquaden (Hubsan x4) märkte man det väl för att den till sist sjönk i maklig takt till marken.

  11. #111

    Standard

    Ett lipo börjar oftast inte tappa kraften helt så man dalar fören det är försent och du ligger under 3v. Då är det bara kassera batteriet då dom brukar puffa upp och blir säkerhetsrisk. Går säkert att rädda vissa men jag har inte velat ta risken på några billiga nanotechs. Så om du inte redan har en batterivarnare skaffa en sådan.

    Har lyckats göra detta på två batterier under min "karriär" och då var det strax under 3v kvar när jag kollade batteriet efteråt men då den varit ännu lägre under belastningen och uppblåsta så vill man inte köra mer med dem. "Better safe than sorry" så jag kasserar alla batterier jag är minsta osäker på.

    Efter man sett videos på lipobränder blir man helt klart lite nojjig !

  12. #112

    Standard

    Glömde svara på en av dina frågor kom jag på. Din hubsan har säkert low voltage cutoff som stänger ner motorerna vid en viss spänning för att spara lipot. Denna funktion är avaktiverad på många multikopter-reglage eller satt väldigt lågt vad jag förstått och man kör då tills batteriet helt urladdat vilket brukar ta kål på dem.

    Cutoff är avstängt eller lågt av två anledningar vad jag förstått, först att man hellre offrar lipot och kan flyga tillbaka för att landa säkert än att den stänger av och man krashar. Andra är att spänningsdippen vid hög gas kan aktivera lipo cutoff och stänga av motorerna så man krashar. Speciellt när man flugit ett tag och batteriet är delvis urladdat.
    Senast redigerat av Copterdude den 2014-12-26 klockan 16:34.

  13. #113


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är en väldig skillnad om man mäter spänningen obelastad eller belastad så detta måste framgå för att vara relevant indo. Generellt skall man inte dra ur ackarna mera än ca: 80 % av max kapacitet så kan ni inte mäta energiåtgången direkt via telemetri så kolla flygtiden och relatera den till hur mycket ni sen kan ladda in i ackarna (mAh). Kör ni på t ex 2200-ackar så bör det inte gå att ladda i mera än typ 1700 mAh för att vara på säkra sida, Om det t ex motsvarar 7 minuters flygning vid era tester så sätt en timer, som helst skall styras via trottelpådraget, på t ex 6 minuter så har ni ca: 1 minut på er att landa innan urladdningen når kritiska nivåer.
    Roger

  14. #114

    Standard

    Nybörjarfråga igen om jag tappar kontakten har openpilot något falsafe-läge eller dimper den bara rakt ner i backen?

  15. #115

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    232
    Jobb
    Friherre
    Klubb
    Västerås Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Bifogad fil 49323
    Ritade lite i paint hur jag hade gjort
    Tydligare kan det inte bli😄
    Göran
    En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

  16. #116

    Standard

    Bumpar tidigare fråga vad gör min cc3d openpilot om sändaren tappar kontakten har den något failsafeläge eller lägger motorerna bara av tvärt?

  17. #117

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Bumpar tidigare fråga vad gör min cc3d openpilot om sändaren tappar kontakten har den något failsafeläge eller lägger motorerna bara av tvärt?
    Det bror på om din mottagare kan hantera failsafe, jag minns inte om du skrivit vad du har för fabrikat på radio och mottagare.
    Mottagare som inte hanterar failsafe kan antingen "låsa" alla kanaler eller dra ner alla kanaler på noll, det bero på vad tillverkaren tyckte.
    Turnigy / FlySky lägger trottel på noll när den tappar kontakten, MEN om den återfår kontakten går trottel till 50% tills du rör trottelspaken, vilket kan ge oönskade konsekvenser.

    /Jonas

  18. #118

    Standard

    Okey så det är mottagaren som bestämmer det. Jag har Minima 6E och Hitec flash 7. Tänkte att Flygkortet agerade om den under visst pådrag plötsligt inte fick signal längre.


    Tillägg: det står att den har hold and fail-safe funktion innebär det att den låser motorerna i så fall hur 50% eller på där pådraget låg lika på alla osv?
    föresten sändaren kan väl inte veta vad som är horisontellt och plana ut coptern i rätt läge. Den kan iofs dra ner alla motorer likvärdigt men det räcker väl knappast.


    Tillägg 2: Efter lite googling får jag det till att på hold är motorerna på samma läge som när man den tappa kontakt. Och vid failsafe ska man själv ställa in vad den ska göra?


    Tillägg: 3 jag hittde en instruktion för Minima 6E på nätet https://www.servocity.com/2.4GHzRece...nual_EN_v3.pdf och jag hade rätt i min ovanstående teori. Nu är bara frågan hur jag bör ha gasreglaget på failsafe läget jag gissar på strax innan lyftkraft (då den fortfarande har alla stödben i marken) det borde vara ett bra läge för en hyfsad kontrollerad nedstigning eller?
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-03 klockan 18:29.

  19. #119

    Standard

    Jag skulle vilja ha höjdangivelse på min sändare (Hitec flash7) går det? Den ska greja telemetri. Och vad behöver jag i så fall?

  20. #120

    Standard

    Var ute och körde lite idag jättefint flygväder 3(5) m/sek. Övade doserade svängar och känner hur det börjar släppa lite. Jag kan hålla höjden och farten bättre nu. Det börjar bli riktigt kul .
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-06 klockan 15:01.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •