Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: polisen siktar högt borjar flyga drönare

  1. #1

    Standard polisen siktar högt borjar flyga drönare

    http://www.idg.se/2.1085/1.601379/po...-flyga-dronare


    Jaha....och hur tror de att de skall få flyga där ingen annan får?
    Regelverket är tillräckligt tydligt.

    De kommer tex inte få flyga över kravaller, folksamlingar, demonstrationer eller liknande.

    Eller skall de få en gräddfil som alla kommer utnyttja typ "jag flyger på uppdrag av polisen"

    Det skall bli intressant att följa dessa...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom Polisen redan idag har större befogenheter än vi vanliga medborgare så är det nog inte långsökt att tro att dom kommer att få lite större frihet även när det gäller att utnyttja denna typ av luftfarkost. Och inte mig emot bara dom inser att det är väldigt "o-kul" att få en nedfallande multikopter i skallen...
    Roger

  3. #3

    Standard

    Att tillföra mer problem är inte lösningen. Hur skall vi kunna skilja på om det är en polis-drönare eller en LOS-drönare eller en FPV-drönare du får i skallen ?

    Man flyger inte över folksamlingar så enkelt är det - oavsett om man är polis eller ej.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    UndCon - har jag påstått att man skall flyga över folksamlingar ? Däremot vidhåller jag att Polisen rimligen borde få kunskap och möjlighet så att dom själva kan bestämma när det är befogat - och var det kan ske utan större risk för allmänheten.
    Sen får dom väl skriva Polis på den som på de flesta av deras fordon...
    Roger

  5. #5

    Standard

    Nu tror jag du missförstår mig. Jag säger inte att du tycker man skall flyga över folksamlingar. Det jag är ute efter är att vi inte kan ha speciella regler för polisen. De kommer falla in under samma Uav regler som alla andra.

    Varför skulle de få flyga över en folksamling men inte vi? Risken är fortfarande lika stor att något händer.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    De får ju köra mot rött ljus när så krävs .....
    Polisen har speciella befogenheter.

  7. #7

    Standard

    Låter dyrt att dom ska ha utbildning av försvarsmakten. Vi kan göra det lättare. Anställ mig med samma lön som jag har nu så flyger jag och sköter maskinerna Få flyga fpv hela dagarna och inte behöva bry sig om regler (när man flyger i tjänst) låter jävligt bra.

  8. #8

    Standard

    Polisen kör för fort och de springer runt med pickadoller och dom får köra där inga andra får så risken att skada nån pga allt nämnt så är väl större än om de flyger en multirotor vid en folkmassa (som frivilligt utsätter sig för andra faror under tex en demonstration?). =)

    Varför ska vissa andra få köra fort när inte jag får det? Regelverket säger ju att det är 70 på 70-väg, varför måste jag då köra 70 men inte polisen? Varför? Räcker det med siren och blåljus vill jag också köpa sånt. ... Buu orättvisa! ;-)

    neu, hur många ggr har du kraschat senaste åren? =) Om i så fall, varför?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    neu, hur många ggr har du kraschat senaste åren? =) Om i så fall, varför?
    Löjligt många gånger men om vi bortser från när naza gjorde en RTR (Return To Tree) så kommer jag inte ihåg när det var pga tekniska problem. Sätter dom alltid i träd eller i marken när jag kör fast and low. Om vi tar min EPP-FPV som jag (oftast) inte rejsa mellan träd med så har jag aldrig kraschat den och den har minst 100 flygningar (ungefär 23km färdats per flygning) under sommaren. Så att flyga utan att krascha är inte problem.

  10. #10

    Standard

    Att ha hobbyn som jobb hade inte varit varit fel. Man kanske skall hålla koll på projektet och se om det blir något.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag tror tvärtom att det i långa loppet inte är så kul att ha hobbyn som jobb - för det skall nog vara olika saker man gör på arbetstiden och på fritiden för att det skall kännas som just en hobby. Men alla är vi olika lyckligtvis...
    Roger

  12. #12

    Standard

    Jag tror ju inte de låter en flyga helt manuellt mellan stolpar med statens utrustning, så det blir definitivt inte samma sak

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    det är otroligt lätt att förstöra sin hobby genom att ta den till yrkesnivå, gjorde själv så med min fotohobby för massa år sedan, det blev ett måste och massa jobb som gjorde att jag idag knappt rör en kamera
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Precis som Simon säger så är det också min uppfattning att det kan bli när man låter hobbyn bli ens yrke. Man måste nog helt enkelt göra olika saker under arbetstid resp fritid för att kunna uppskatta det man gör under fritiden.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    dock ska väl tilläggas att min fru har företag och jobbar med sin hobby ( våra hundar ) och hon får det att funka så visst går det
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske är lite enklare med hundar än med en teknikhobby ? Sen är det givetvis högst personligt också men min livserfarenhet säger mig att det inte skulle fungera för mig personligen att ha samma hobby som det vardagliga arbetet för till slut skulle det nog krocka, tyvärr. Men nu kanske det är dags att återgå till ämnet i tråden.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Om man gör sin hobby till jobb så behöver man skaffa en ny hobby ganska snart.

    Jörgen

  18. #18

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Nu börjar vi väl glida OT, men förr programmerade jag som hobby. Idag är det mitt jobb, och rc-flyg min hobby Så det ligger något i det. Min fru slutade med sitt hundföretag eftersom hon inte tyckte det var roligt att träna med sina egna hundar längre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •