Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 87

Ämne: Tipshallen Växjö 24/1 - 2015.

  1. #41
    Henke80s avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    234
    Jobb
    Avfuktsbyggare
    Klubb
    Jönköping rfk

    Standard

    Nu är det bara 169.5 timmar kvar.
    ska bli kul..
    Spektrum DX6i/ lagom hangar med lagom antal modeller.

  2. #42
    Doggevitos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    117
    Jobb
    Kör bussresor, musiker.
    Klubb
    Växjö RC-klubb

    Standard

    Börjar bli dags att ladda !!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tips 2015 - Kopia (3) - Kopia.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	101,3 KB 
Id:	50055
    Douglas

  3. #43

    Standard

    Hej!
    Ser fram emot flygningen på lördag. Jag är en som flyger blandat, både helikopter, multi och numera införskaffat flygplan till lördagen.
    Jag tycker många regler är bra, speciellt för multi och fpv. Det har nämnts tidigare men det är ju viktigt att inte någon startar en vtx och stör ut en redan befintlig flygande. Vore bra om man har en liten hörna för fpv även mellan tävlingarna, men går det inte att ordna så kanske det blir så nästa år.
    Rent generellt så gäller ju sunt förnuft, och det gäller samliga rc varianter, både heli som multi och även plan.
    Detta blir andra året för mig, jag undrar är det avspärrat mellan plan och heli/multi?
    Förra året reagerade jag på att väldigt många plan var över och snurrade alldeles för nära helikoptrarna, det kräver sin koncentration, och regler samt sunt förnuft gäller även för dem som flyger plan.
    Visst är det så att reglerna för vtx och dess styrka är på 25mW? Ni nämner att en 600mW immersion inte är tillåten, men det är ju inte 100 eller 250mw heller eller har jag fel? Hur kommer ni kolla och följa upp detta?
    Jag har precis installerat 25mW vtx och fpv utrusntning så jag kommer nog testa fpv tävlingen. Ska bli riktigt roligt.
    Ladda nu på era batterier! Se till att ha humöret på topp och respektera varandra. Vi har alla samma typ av intresse
    Snart är det dags.......

  4. #44

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.

    Men självklart ska man starta sin videomattagare och skärm/glasögon först för att se om någon redan sänder på samma kanal innan man startar sin sändare.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  5. #45
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Nej han sa det som ett exempel att det skulle bli ett jäkla liv om de skulle följa strikta lagarna för videolänkar och bara tillåta 25mW men så är det lyckligtvis inte.
    Jag hoppas verkligen att bara lagliga sändare är tillåtna. Annars gäller inte försäkringarna eftersom det inte är sunt förnuft l
    längre.

    Doggevito, vad har du bestämt här?
    Superhero

  6. #46

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Det finns nog knappt nån som flyger FPV i detta landet med en "laglig" videosändare så det är ett ganska orimligt krav. det är nog inte 1% av de som flyger FPV som gör det.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  7. #47
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Doggevito Visa inlägg
    Det kommer att bli den första officiella FPV-tävlingen inomhus för multicopter 250-klass.
    Claes Meijer kommer att hålla i detta.

    För flygplan kommer det bli en Pylon-tävling.
    Börje Ragnarsson ser till att detta går rätt till.

    Blir även lite uppvisningsflyg, lotteri och annat kul.
    Bifogad fil 49980

    /Douglas
    Är det upp till 250-klass? Kan man vara med med en hubsan 107D?

  8. #48

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Hehe jag föreställde mig faktiskt att det kunde vara folk som flög med hubsan i detdär raceat, lite intressant hur de skulle stå sig, tror de brister på tophastighet på raksträckor men dess lätta vikt gör att de kan ändra färdriktning snabbt i kurvor.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  9. #49

    Standard

    Jag har precis plockat bort 600mw och satt dit 25mw som följde med fatsharken. Som du sa, kan inte vara många egenbyggda fpv quads som kör med 25mw. Jag har ställbar vtx på min micro, mellan 10-100mw så jag klarar mig men det är ju bra att veta vad som gäller.
    Frågan är om reglerna gäller ute på offentliga platser och inte tillämpas inomhus på privat/hyrd lokal?

  10. #50

    Standard

    Jag har 52000 mW respektive 59000 mW i mina plan.


    //Uffe

  11. #51
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jag hoppas att alla som kan komma,kommer. Vad gäller inomhusare så är det kanske en luddig beskrivning om vad som är vad.
    Tror att säkerhetschefen kan göra en okulärbedömning vad som är lämpligt. MPX har ett antal modeller som åtminstonde jag skulle bedöma platsar inom inomhuskategorin. Grejen är väl att det ska gå ganska sakta och vara säkert så vi inte får snöfall i hallen(friggodust). Volymen i hallen är enorm.
    /M

  12. #52

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Lagersäljare
    Klubb
    Växjö RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Amir Visa inlägg
    Hej

    Jag kommer att vara säkerhetsansvarig under Tipshallen eventet och detta har vi diskutera fram tillsammans med Växjö RC styrelsen

    Helikopter 150-450 och multikoptrar upp till 250-300 (max 600gram) flygs på kortsidan i hallen bort från publiken

    Helikopter mindre än 150 storlek (max 100gram) och multikopter under 100gram får flygas i hela hallen. Naturligtvis utan att störa andra piloter som flyger flygplan.

    För större multikoptrar kan man ta kontakt med mig och eventuellt få tillstånd att flyga tillsammans med dem andra helikoptrarna på kortsidan.

    Vi kommer om vi får ihop tillräckligt många som är intresserade att köra en eller flera korta race under dagen. Då kommer vi att spärra av halva sidan genom att hissa ner nätet som finns mitt i hallen i max 15min per tillfälle.

    All FPV flygning kommer att vara förbjudet förutom under racen pga säkerheten. Viss FPV flygning kan eventuellt tillåtas om man har en medhjälpare som har hela tiden koll på multikoptern och om piloten flyger på ansvarsfullt sätt, sådant tillstånd kan fås ut av mig.

    Piloter har fullt ansvar för eventuella skador som har orsakade på annans egendom och Tipshallens lokar.

    Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt

    Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
    Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

    MVH Tobbe

  13. #53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tommy_H Visa inlägg
    Hej!
    Ser fram emot flygningen på lördag. Jag är en som flyger blandat, både helikopter, multi och numera införskaffat flygplan till lördagen.
    Jag tycker många regler är bra, speciellt för multi och fpv. Det har nämnts tidigare men det är ju viktigt att inte någon startar en vtx och stör ut en redan befintlig flygande. Vore bra om man har en liten hörna för fpv även mellan tävlingarna, men går det inte att ordna så kanske det blir så nästa år.
    Rent generellt så gäller ju sunt förnuft, och det gäller samliga rc varianter, både heli som multi och även plan.
    Detta blir andra året för mig, jag undrar är det avspärrat mellan plan och heli/multi?
    Förra året reagerade jag på att väldigt många plan var över och snurrade alldeles för nära helikoptrarna, det kräver sin koncentration, och regler samt sunt förnuft gäller även för dem som flyger plan.
    Visst är det så att reglerna för vtx och dess styrka är på 25mW? Ni nämner att en 600mW immersion inte är tillåten, men det är ju inte 100 eller 250mw heller eller har jag fel? Hur kommer ni kolla och följa upp detta?
    Jag har precis installerat 25mW vtx och fpv utrusntning så jag kommer nog testa fpv tävlingen. Ska bli riktigt roligt.
    Ladda nu på era batterier! Se till att ha humöret på topp och respektera varandra. Vi har alla samma typ av intresse
    Snart är det dags.......
    Ska man följa reglerna så måste man ju även lägga till de som har amatörradio licens, där kan jag som radioamatör helt lagligt använda upp till 1kw effekt kanske inte praktiskt på en 250 ram men ändå lagligt. Teoretrisk alltså har man mer än 25mw sändare ta med amatörradio licensen så är man ju laglig ? Eller ?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #54
    Ultra Bandits avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    373
    Klubb
    Stockholms RFK, Tullinge MFK, Laxå Flygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sirtoby666 Visa inlägg
    Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt

    Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
    Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

    MVH Tobbe
    He,he!
    Det tycker jag med.
    Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
    Men, som sagt!
    Bättre sent en aldrig..

    Hälsningar
    Lasse P

  15. #55

    Standard

    Det är ju också viktigt att ni ser till att alla har dubbelkommando som skall tävla, eftersom de nya reglerna är sådana numera...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    13
    Jobb
    Kemist
    Klubb
    Växjö RC-klubb

    Standard

    Ursprungligen postat av sirtoby666
    Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt

    Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
    Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

    MVH Tobbe


    He,he!
    Det tycker jag med.
    Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
    Men, som sagt!
    Bättre sent en aldrig..

    Hälsningar
    Lasse P



    Just denna incidenten kommer att förfölja klubben i 10 år. Detta vet vi om och vi får väl finna oss i att bli bespottade .

    Y-6 flög vid kraschen på fel ställe vid fel tidpunkt och dessutom var den alldeles för stor.
    Det är just denna incident som ligger till grund för vårt regelverk i år och dessutom just denna incident som gör Amir lämplig som säkerhetsansvarig, eftersom han vet vad det handlar om. Det är av misstagen man lär sig.

    Att ta körkort på lördag för stora multikoptrar faller på sin egen orimlighet. Detta har vi inte tid med och vi kan inte låta alla modellplansflygare vara på marken under tiden vi testar multikoptrarnas pilotskicklighet.

    Jag hoppas att alla skall kunna flyga och trivas i Tipshallen utan gnäll. Trots allt är det ju bara en hobby.


    Vänliga Hälsningar

    Urban
    Senast redigerat av urbnyb den 2015-01-21 klockan 22:40.

  17. #57

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Ska man följa reglerna så måste man ju även lägga till de som har amatörradio licens, där kan jag som radioamatör helt lagligt använda upp till 1kw effekt kanske inte praktiskt på en 250 ram men ändå lagligt. Teoretrisk alltså har man mer än 25mw sändare ta med amatörradio licensen så är man ju laglig ? Eller ?

    Tänkte ta med en egen video monitor och se om jag kan följa någon pilot. Undrar om jag kommer upptäcka någon radioamatör på 5,8 som följer PTS föreskrift?:

    "Den som använder en amatörradiosändare ska ha en egen anropssignal. Denna framgår av certifikatet. Sändar- och mottagarstationens anropssignal ska användas i början och i slutet av varje sändning. Under sändning ska anropssignalerna upprepas med korta mellanrum."


    /Ingemar

  18. #58

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    2
    Jobb
    Lagersäljare
    Klubb
    Växjö RC

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av urbnyb Visa inlägg
    Ursprungligen postat av sirtoby666
    Det var kul Amir att du blev säkerhetsansvarig, hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma då ni nog stått för den största multirotor kraschen i Tipshallens historia. Kul och ironiskt

    Jag har ett förslag om hur ni ska gå till väga på problemet med storleken med multirotorer, helt enkelt låt alla som har en större maskin provflyga inför en handfull flygkunniga. En duktig pilot som kan hantera en större maskin är ju inte farligare än som inte kan med en liten.
    Enkelt och detta gör inte flygningen blir så diskriminerande för piloter av större multirotorer.

    MVH Tobbe


    He,he!
    Det tycker jag med.
    Kan inte direkt påstå att jag har den bästa erfarenheten av Amir när det gäller "nykter" säkerhet..
    Men, som sagt!
    Bättre sent en aldrig..

    Hälsningar
    Lasse P



    Just denna incidenten kommer att förfölja klubben i 10 år. Detta vet vi om och vi får väl finna oss i att bli bespottade .

    Y-6 flög vid kraschen på fel ställe vid fel tidpunkt och dessutom var den alldeles för stor.
    Det är just denna incident som ligger till grund för vårt regelverk i år och dessutom just denna incident som gör Amir lämplig som säkerhetsansvarig, eftersom han vet vad det handlar om. Det är av misstagen man lär sig.

    Att ta körkort på lördag för stora multikoptrar faller på sin egen orimlighet. Detta har vi inte tid med och vi kan inte låta alla modellplansflygare vara på marken under tiden vi testar multikoptrarnas pilotskicklighet.

    Jag hoppas att alla skall kunna flyga och trivas i Tipshallen utan gnäll. Trots allt är det ju bara en hobby.


    Vänliga Hälsningar

    Urban
    För det första var det inte en bespottning utan ren och sanningsenlig fakta, det var heller inget påhopp på Amir då han inte var medverkande vid det aktuella tillfället "jag skrev -hoppas du har sagt till din partner att lämna er Y6:a hemma", Amir och Tomas kan säkert flyga bättre än många inne i tipshallen.

    Ironin i detta är just att Y6:an flög på fel plats och vid fel tidpunkt (som du så fint beskrev det Urban) Som representant för ett större hobbyföretag som HAB som nyblivna hobbyfolk ser upp till (och som ju alla vet drivs av just Tomas och Amir) borde vetat bättre och att inte flyga det där slagskeppet inne över huvudtaget, speciellt inte på sidan för flygplan och inte heller där det finns mest besökare. Som företagare gör man bara detta av en anledning "att synas".
    Detta fungerade tydligt för ett par besökare som fick se farkosten i väldig närbild inkl. en gratis hårklippning.


    Ska man sälja/flyga en 6-7kg kärra som Y6:an från HAB så kan man ju göra det på ett lämpligt ställe när man hittat en köpare, en hobbyflygare lär ju ändå inte köpa en första maskin för 50-85´000.-

    Om inte hobbyfolkets överhuvud lever till punkt och prickar efter gällande regler, då gör ju inte hobbyisterna det heller.
    -Bara för att jag har en fin bil så kan jag inte köra till jobbet på cykelbanan.


    För det andra menade jag inte att piloterna skulle ta körkort (det förstår ju vem som helst att det skulle bli tidskrävande, snarare att piloter med lite större maskiner på ett säkert sätt kan framföra sin copter, det kräver inte många sekunder för att se om en pilot kan flyga eller är en newbie) jag menade inte heller att man skulle släpa dit 10-kilos maskiner.

    Exempel: Min förra tricopter i 450-klassen (som var byggd helt i trä) vägde 680gram fullt FPV-utrustad med 2200mAh batteri, Gopro Hero3, GPS och hela kittet, den skulle göra bra mycket mindre skada vid krasch än en 450 helikopter.

    Det finns mycket lätta maskiner även med större spännvidd så man ska inte sätta gränsen vid storlek 250-300 utan snarare viktbaserat. En större multirotor med relativt liten vikt fördelar den kinetiska energin vid en krasch på en större yta vilket gör att den gör mindre skada än vad en liten gör med ungefär samma vikt.

    Jag hoppas också att alla ska ha roligt i Tipshallen (det brukar vara riktigt trevligt), jag uttrycker bara min skepsis kring vissa saker.

    //Tobbe

  19. #59
    Doggevitos avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    117
    Jobb
    Kör bussresor, musiker.
    Klubb
    Växjö RC-klubb

    Standard

    Börjar bli lite mycket tjabb och onödiga påhopp angående det här med FPV.
    Ni som är seriösa FPV-flygare vet vad det är för regler runt det här.
    Det kommer inte att tummas på säkerheten men en viss flexibilitet kommer att finnas,
    så länge det inte påverkar säkerheten.
    Detsamma gäller flygplanen.

    Önskar er alla hjärtligt välkomna till en riktigt gemytlig dag i goda vänners lag.
    Bara två dagar kvar men det räcker för att bygga ihop en modell till !!

    /Douglas

  20. #60
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Cool

    Jag har bara hört om en som tänkt ställa upp i FPV racet, blir det fler? Det är ju det första officiella racet, då borde det satsa på att få igång det hela.

    Se till att filma det hela och lägg ut på Tuben, visst ja, det går ju inte - om ni inte suddar ut alla människor! Känns som ett moment 22 har skapats. Skriv om det istället, blir lika bra - allt behöver inte vara på film eller spela in ljud med kommentator så får man inbilla sig hur det ser ut.
    Oavsett, hoppas ni får kul.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •