Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: trasig quad

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard trasig quad

    tjena, ville bara kolla av lite ... min quad 450 har gått i backen idag när jag va ute o flög. är de vanligt fåglar flyger på quads? eller propparna kan brista helt utan anledning? jag har ej haft sprickor eller jack i mina proppar.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har haft propellrar som exploderat. Bara billiga kina propellrar änsålänge. Därför man ska balansera dom och inte dra åt dom för hårt.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du måste väl ha sett om det var en fågel som du körde in i ? Fågelkollision eller "propeller-explosion" är ju lite olika saker...
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har varit med om fåglar som gjort dykningar mot både quad och helikoptrar men dom har alltid vikt av i tid. En kollision med 450 helikopter har jag dock sett. Men en sak är säker man ser om man krockat med den.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Troligast är väl ändå att det är ett pilotfel som orsakat kraschen - för en kollision med en fågel är ju som sagt rätt uppenbar. Visst kan proppar ge upp men jag har personligen aldrig under mina ca: 45 år som RC-flygare råkat ut för det när proppen varit oskadad. Visserligen har detta främst avsett flygmaskiner och inte multicoptrar (av förståeliga skäl) men ändå känns det rätt osannolikt. Sen har ju alla proppar varvtalsbegränsningar så man kan ju inte varva dom hur mycket som helst för då kommer dom säkert att explodera. Men håller man sig inom gränserna så är nog sannolikheten för en "propellerexplosion" tämligen låg - i alla fall i relation till sannolikheten för ett pilotfel.
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tror det va dji som hade proppar som small av i luften men deras proppar som säljs idag har jag inte hört något galet med
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    tjena efter allt erat skrivande så kan jag väl ärligt säga att jag hörde min quad men jag såg inte vart den var .... så den vart still och hovrade i luften då jag ej hade riktigt lokaliserat den än .... trodde den vart ovanför mig men de visade sig den vart 20 meter iväg ca ... jag såg den när den vart på väg ner mot marken ... såg inte hur eller vad som orsakade det hela mer än att där vart rätt gott om fåglar runt om i närheten av vart den landade. propparna jag hade vart APC 10x4.7 slowfly och dom vart både balanserade och inte för hårt spända (eller för löst).

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Osis - men som sagt - en kollision med en fågel lämnar spår efter sig... Sen är det ju faktiskt inte helt säkert att dessa farkoster flyger sig själva i alla lägen utan lite kunnig pilot-input lär knappast skada. Men bara på'n igen - nästa gång går det säkert bättre...
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    ja jo 450n ska lagas och en hexa är på ingång så ... ja som sagt måste bara hitta en ny gps mottagare för den gick i tusen bitar än.... frågan jag ställer mig är de skillnad på naza m lites gps mottagare och naza v2 ?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •