Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Lättbyggt kitt för en 15 motor?

  1. #1
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard Lättbyggt kitt för en 15 motor?

    Någon som vet av ett lättbyggt kitt för en 15 motor? Typ en Uglystick eller liknande med lådkropp och lättbyggda vingar. Har en kompis som behöver ett byggprojekt men byggkunskaperna är inte dom bästa och dom engelska språkkunskaperna är obefintliga, så det ska vara lättbyggt med lättfattlig beskrivning.

    Mvh Magnus

  2. #2

    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    70
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Ska det vara en balsabyggsats eller något mer "halvfärdigt" typ ARF där man får limma ihop två vinghalvor typ?
    /Philip Thulin

  3. #3
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ursäkta att jag var lite otydlig det ska vara ett balsakitt typ stickor och strån.

  4. #4

    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    70
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Hobbyträs Blue Stick 20 är en rätt trevlig kärra om hen vill bygga själv, men inte sitta ett halvår och limma delar för att få ihop en färdig kärra.
    Med lite hjälp från någon erfaren bygger man ihop den träfärdig på någon vecka, och någon vecka till att klä, måla och installera grejerna
    inte "stickor och strån" direkt, men å andra sidan ska man nog inte börja på den nivån på ett första bygge

    Svensktillverkad med svensk byggbeskrivning/ritning
    http://www.hobbytra.se/index.php?pag...emart&Itemid=1
    /Philip Thulin

  5. #5
    Senast redigerat av multipass den 2014-12-15 klockan 14:17.

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den enda jag sett var nog en "sporr-variant" om inte minnet har slirat iväg fullständigt.,.
    Men frågan är om det inte egentligen är en aningen för stor kärra för den lilla motorn...
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    70
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Blue stick har sporre det stämmer, eller sporre och sporre, den har en fast pianotråd bak om jag mins rätt.
    En 15-motor är ganska lagom till denna för en nybörjare, det blir absolut ingen raket men det är heller inte lämpligt till en nybörjare.
    Dessutom kostar det inte överdrivet många hundralappar att uppgradera till en 25a när man sen känner för det, och då har man redan en kärra som klarar det. En bra kärra att växa i enligt mig.
    Skulle olyckan vara framme så har Hobbyträ materialsatser till en ny vinge eller kropp också vilket iallafall jag tycker är bra för en första kärra.
    /Philip Thulin

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar ju passa som hand i handske då - bara att slå till...
    Roger

  9. #9
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Fin modell, men den verkar lite onödigt stor för en 15 motor, han är ingen nybörjare rent flygmässigt han flyger 30cc yak 50cc sebach och har en Pilot Decathlon med en Dle 50 i nosen, så någon riktig nybörjare är det inte frågan om förutom på byggsidan då är det riktigt som att börja från noll :-) Lämplig spännvidd borde mera ligga på dryga metern till 1100mm kanske för att få någon sprutt på grejorna, men det verkar vara svårt att hitta? annars är blue sticken helt rätt typ av modell.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kanske ett förhållandevis enkelt ritningsbygge istället - http://www.algonet.se/~boem/RC/Aoh/K...y_nr3_1991.pdf
    Fast sen kan det ju vara problem med att få tag i en ritning - såvida det inte finns nån snäll forummedlem som kan hjälpa till...
    Annars kanske självaste konstruktören kan hjälpa till. Sök på namnet via t ex Hitta så kommer ni att få en trolig träff.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    70
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    aha ok, ja då är kanske Blue Sticken lite tråkig när han väl ska flyga.

    Mini-Jazz kanske vore mer lämpligt i så fall.
    Gjord för 15-motor och relativt enkel att bygga.
    blir lite mer jobb eftersom det är ett ritningsbygge då

    http://www.myhobbystore.co.uk/produc...-corbin-mag227
    /Philip Thulin

  12. #12
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag provade min OS Max III .15 från tidigt 1970-tal, i min blue stick 20. Nu är kanske den motorn svagare än din motor, men min blue stick 20 (tomvikt med ASP .28=1581gram) lyfte inte. Byt sporren till ett styrbart hjul fäst i sidorodret annars är den svår på marken.
    fredrik

  13. #13
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 638
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Mini Jazz finns som ritning i en gammal Modellflygnytt.
    http://modellflygnytt.se/gamla/1998/MFN_1998-5.pdf
    Citat Ursprungligen postat av Thullen Visa inlägg
    aha ok, ja då är kanske Blue Sticken lite tråkig när han väl ska flyga.

    Mini-Jazz kanske vore mer lämpligt i så fall.
    Gjord för 15-motor och relativt enkel att bygga.
    blir lite mer jobb eftersom det är ett ritningsbygge då

    http://www.myhobbystore.co.uk/produc...-corbin-mag227
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  14. #14
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Mini Jazzen är nog en pefekt modell rent flygmässigt men på tok för avancerat för honom tyvärr, även om det skulle vara ett laserkitt med enkel lådkropp och en rak vinge på 10 spryglar och bra bilder med svensk bruksanvisning med lite text så kommer det med all säkerhet att ta hela vintern, så då förstår ni utgångsläget, inte lätt att hitta något som passar.
    En mini jazz efter enbart ritning är att jämföras med kvantfysik för gemene man.

  15. #15

    Reg.datum
    Aug 2014
    Inlägg
    70
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Kolla på Cobran som McRegor tipsa om, den är riktigt enkel att bygga
    /Philip Thulin

  16. #16
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det finns jättemycket intressanta plan att välja på i den här storleken.
    HK har tex en "Stick" i helt rätt storlek (och laserskuren), kräver bara att man gör nosen lite starkare för metanol drivet; http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...60mm_Kit_.html

    Tidigare så har även Topmodel haft en "Topstick" men jag tror inte att den görs längre;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1092.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	104,5 KB 
Id:	49460

    Sikta på någon kring metern i spännvidd och använd modern radio utrustning. Man hamnar då enkelt kring 700-800g i totalvikt och får riktigt bra prestanda. En SC .15XLS gör tex kring 18000rpm på en 7x5 propeller, eller kring 15000rpm på en 8x4, vilket ger ca 1.2kg i statisk dragkraft.
    Kör så det ryker!

  17. #17
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Har faktiskt kollat på Big Stick:en från Hobbyking och det är ju helt rätt modell, men du tror inte att man måste kapa nosen en bit för att den inte ska bli för framtung? täkte att en glödstiftare kommer ju mycket längre fram.
    Måste den kapas ja då är vi där igen=kvantfysik

  18. #18
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Nja, nosen är väl lite lång kanske men det kan man nog lösa genom att sätta batteriet i utrymmet bakom vingen tex.
    Såg nu också att det finns ett batteri "hylla" för eldrivet just där man vill sätta tanken, den borde man lätt kunna skippa vid monteringen.

    Hela vitsen med att bygga själv är ju att man kan få det precis så som man vill ha det.
    Kör så det ryker!

  19. #19
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    Mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Hela vitsen med att bygga själv är ju att man kan få det precis så som man vill ha det.
    Precis, men detta måste vara på samma nivå som en 8-10 åring borde klara av utan att ha sett ett flygplan förut, tror inte ni förstår problematiken här, men det är inte lätt när man i 40 min försöker lista ut vart sidroderservot på en 50cc sitter och går bet på frågan, så.....ni kanske förstår nivån då? Ledordet är SUPERENKELT.

  20. #20
    Coxs avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlägg
    183
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Ledordet är SUPERENKELT.
    Det kravet finns det ju massa ARF'er som uppfyller?

    Nöjet för min del ligger i alla fall mycket i att kunna göra som man vill, annars är det inte så mycket vinster med det, inte ens i kostnadsmässigt...
    Kör så det ryker!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •